Nemám ve zvyku dělat reklamu komerčním produktům, ale udělám malou výjimku, na níž se dá ukázat, jak proniká umělá inteligence do služeb poskytovaných školám. Aver vyvinul specializovanou kameru určenou učitelům (DL30). Její specifickou vlastností je rozpoznání postavy učitele ve třídě a její sledování při libovolném pohybu (nezávisle na zvuku).
Výrobce sice propaguje její použití při výuce distanční, podle mého názoru se však hodí mnohem více pro výuku hybridní. Jsou-li všichni žáci online, není příliš důvodů k tomu, aby se učitel pohyboval. Má-li však některé žáky přímo ve třídě a jiné doma, je situace docela jiná. Sledování učitele kamerou zcela jistě zvýší pocit sounáležitosti online žáků s děním ve třídě.
Trochu jinak to vypadá, podíváme-li se na věc z pohledu metodického. Kamera se vyplatí při výuce frontální, kdy je cílem pozornosti učitel. Jakmile však žáci provádějí aktivity samostatné nebo skupinové, přestává mít obraz dění ve třídě smysl. Připomínám to jen proto, abychom nezapomínali, že frontálně pojatá výuka nemá být převládajícím módem. Z dostupných dat se mi nepodařilo zjistit, jak složité je přepnout pozornost kamery na aktivního prezenčně přítomného žáka, podobně jak to umí videokonferenční systém, když se někdo ujme slova.
Tak jako tak je takovýto počin třeba vnímat pozitivně. Je dobře, že výrobci reagují na vývoj spojený s učením na dálku a hledají cesty, jak pomoci. Snad se objeví další. Ze všeho nejvíce potřebujeme vyvinout spolehlivý a bezpečný digitální ekosystém školy (viz Americká digitální konvergence škol).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.