Domů > Spomocník > Gymnaziální vzdělávání > Myšlenky, které si odnáším z online výuky
Odborný článek

Myšlenky, které si odnáším z online výuky

12. 5. 2021 Gymnaziální vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Online vzdělávání

Anotace

Po dlouhém období online výuky přichází další autorova reflexe, ve které nechává promlouvat své myšlenky. Současně tím sdílí své vlastní zkušenosti a nabízí učitelům, aby udělali totéž.
Autor: stories, freepik.com

 

Co si odnášíte z online výuky?

Při postupném návratu žáků do prezenční výuky se tato otázka poměrně nabízí. A to i proto, že tímto návratem online výuka nekončí. Jen bude mít v následujícím období pravděpodobně trochu upravenou podobu.

Myšlenky, které si z předchozího období online výuky odnáším já, jsou zde. Vybral jsem jen ty, na které momentálně myslím asi nejvíce.

Co se žáci naučí v tvé přítomnosti, není nejdůležitější

Mnohem důležitější je, co se dokážou naučit sami bez tebe. Starej se, jak to uděláš, abys v nich podnítil zájem o danou věc a oni se pak už nechtěli věnovat ničemu jinému.

Neber sebe a svou výuku tolik vážně

I když jsi hluboce přesvědčen, že bez konkrétních dovedností v předmětu, který učíš, se tví žáci v životě neobejdou, oni to patrně budou vidět jinak. Vzpomeň si, jak jsi to v jejich věku viděl ty a co bys tenkrát chtěl, aby tvůj učitel udělal jinak.

Nejprve dostaň sebe a žáky do pohody a potom společně vytvořte něco úžasného

Pokud nejsi sám v pohodě, najdi si způsob, jak se do ní dostat. A to stejné chtěj po svých žácích. A když to sami nedokážou, pomoz jim v tom. I kdyby to mělo trvat 80 % vašeho setkání. Zbývajících 20 % může stačit na to, aby se vám podařilo něco mimořádného.

Když se tví žáci pravidelně nezapojují, děláš pravděpodobně něco špatně

Přestože chyba může být i někde jinde, nejprve ji hledej u sebe. Co jsi ne/řekl, ne/udělal nebo co nevíš o žácích a jejich aktuálním rozpoložení. Chybou je i samotná představa toho, že se musí zapojit všichni.

Udělej všechno pro to, aby se žáci do výuky těšili

Pokud se s tebou budou žáci cítit dobře, je větší pravděpodobnost, že se na vaše setkání budou těšit. Nejprve ale udělej všechno pro to, aby ses do výuky těšil i ty sám, a pak přemýšlej, jak to zařídíš, aby se do ní těšili i tví žáci. A polož si otázky, v čem bude vaše setkání jiné, zajímavé a neobvyklé, zkrátka takové, které jinde nezažijí.

Častěji se ptej žáků, zda jim tebou nastavená výuka vyhovuje

A pokud ne, společně hledejte takové nastavení, ve kterém se budou cítit lépe a dosáhnou lepšího výsledku. A vždy dané nastavení změňte, pokud přestane fungovat. Personalizace není možná bez toho, aniž bychom neměli možnost o její podobě sami rozhodovat.

Nabízej mnohem víc možností včetně vlastního výběru

Vždy žákům nabízej více různých aktivit (ve výuce i mimo ni), aby si mohli vybrat právě ty, které aktuálně nejvíc potřebují. A pokud jim tvá nabídka z nějakého důvodu nevyhovuje, umožni jim, aby si našli jiné, korespondující s daným obsahem a cílem.

Umožni žákům hledat nové výzvy, příležitosti a možnosti seberealizace

Ještě víc se zajímej o své žáky, co je baví, co rádi dělají a čemu se věnují mimo školu, a hledej propojení těchto aktivit s tím, co společně realizujete ve vaší výuce. Nabízej žákům různé příležitosti a možnosti seberealizace nejen ve výuce, ale i v rámci školních akcí. Umožni jim zapojit se do dění ve škole a podporuj jejich aktivní přístup.

Ve výše uvedených myšlenkách promlouvám především sám k sobě. Nejde tedy o univerzální rady, jen o sdílení mých vlastních zkušeností. Pokud byste chtěli sdílet ty své, můžete k tomu využít naši padletí nástěnku.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslav Mašek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.