Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Jak učit jako influencer
Odborný článek

Jak učit jako influencer

23. 3. 2022 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Online vzdělávání

Anotace

Učte jako influencer. To se snadno řekne, ale co to vlastně znamená a jak na to?
 

Představte si následující situaci. Jste studentkou nebo studentem pedagogické fakulty a máte v rámci studia možnost zapsat se do předmětu Učíme jako influenceři. Uděláte to? A proč ne? A co to vlastně znamená učit jako influencer? A jak na to? To všechno byste se v uvedeném předmětu mohli a asi i měli dozvědět a především naučit.

Není influencer jako influencer

Influencerem se zde nemyslí učitel, který je aktivní na sociálních sítích, jako jsou Instagram, Twitter, Facebook ad., ale takový, který používá vhodné digitální nástroje k úspěšnému zapojení a vzdělávání lidí (nejen žáků). Pouhé použití těchto nástrojů však nestačí. Jde o to, jak je používáme. [1]

Učitel kurátor vs. učitel influencer

Jaký je rozdíl mezi učitelem kurátorem a učitelem influencerem? Pojďme si to ukázat na malé analogii. Učitel kurátor je takovým učitelem 1.0 (podle webu 1.0), který „jen“ sdílí jím vybrané materiály, často nemusí být ani jeho, zatímco učitel influencer, v naší analogii učitel 2.0, takové materiály nejen vytváří a publikuje na webu 2.0, ale také jimi inspiruje a zejména ovlivňuje své studenty a ostatní publikum až do té míry, že se oni sami chtějí stát vzdělávacími influencery.

Kvalita zážitku na prvním místě

Ne, opravdu nestačí stoupnout si před kameru svého mobilního telefonu a natočit vzdělávací video. Tvořit jako influencer znamená produkovat stabilní, vysoce kvalitní obsah a poskytnout tak svým divákům ten nejlepší vizuální zážitek. U videa to kromě kamery znamená také dostatečné nasvícení, atraktivní nahrávací prostředí (zejména ta jeho část, která bude na videu prezentována jak za vámi, tak kolem vás) a též dobré audio ozvučení nahrávacího prostředí. Paradoxně na většinu výše uvedeného není potřeba ta nejdražší technika, nicméně nějakou investici bude potřeba přece jen udělat. [1]

Vhodné platformy a jejich kombinace

Výběr a kombinace vhodných platforem bude pro učitele influencery, stejně jako pro všechny ostatní, důležitá, ne-li důležitější než samotné natáčení kvalitních videí. Influenceři se nespokojí jen s jednou platformou (např. YouTube), ale kombinují jich víc. U učitelů influencerů je to o to složitější, že musí nejen zajistit interakci mezi jimi a žáky, ale také mezi žáky navzájem. A zatímco v online výuce jdou žáci za učitelem (v rámci školní platformy), tady může jít učitel za žáky do té platformy (např. Discord), kterou běžně používají, a vytvořit základ interaktivního prostředí (LMS) právě zde.

Tři tipy, jak učit jako influencer

1. Vytvořte vzdělávací kanály napříč platformami.

Pokud chcete učit jako influencer, nestačí vytvořit jen jeden vzdělávací kanál, např. na YouTube, ale zahrnout do vašeho vzdělávacího online portfolia i další platformy, jako je TikTok nebo Instagram. Neznamená to však publikovat stejný obsah na všech těchto platformách, ale pracovat s nimi tak, aby se vzájemně doplňovaly.

2. Sledujte ostatní vzdělávací influencery a zapojte se.

Inspirujte se u dalších (nejen) vzdělávacích influencerů a spolupracujte s nimi. Zkuste se domluvit a vytvořit nějaký vzdělávací obsah společně.

3. Zpeněžte svou vzdělávací unikátnost.

Nemusíte dělat všechno zdarma. Nebojte se to, v čem jste unikátní, zpeněžit v rámci byznys modelu, který daná platforma nabízí. Nejde primárně o to na svém vzdělávacím obsahu vydělat a udělat z něho svůj hlavní zdroj příjmu (minimálně ne na začátku), ale vyzkoušet, jak daný model funguje, a poznat jeho výhody i nevýhody pro vás a vaši tvorbu.

Sedm rad od influencerů

1. Buďte konzistentní a pravidelně publikujte.

Při jakékoliv tvorbě, nejen té vzdělávací, je důležitá konzistentnost a pravidelnost. Jak pravidelní ve své tvorbě budete, závisí na reálně stanovených cílech (viz dále).

2. Stanovte si cíle, kterých dokážete dosáhnout.

Je pěkné, když si na začátku dáte cíl, že vytvoříte jedno vzdělávací video týdně, ale dokážete to takto dělat celý rok nebo i více let za sebou? Stanovte si realistické cíle, které budou raději méně ambiciózní, než abyste po měsíci zjistili, že je nedokážete dodržet.

3. Být influencerem není sprintem, ale maratonem.

Pokud chcete tvořit jako influencer, nepodaří se vám to ani za týden, ani za měsíc a možná ani za rok. Je to běh na dlouhou trať. A ve vzdělávání to platí dvojnásob.

4. Najděte svou niku.

Přemýšlejte, co je pro vás tou vzdělávací oblastí nebo tématem, kterému se ve své vzdělávací tvorbě dokážete věnovat, tu, která vám nejlépe sedí a která je ideálně též unikátní a ve vzdělávací sféře chybí nebo není dostatečně pokryta. Najděte tu pravou niku (angl. niche) jak pro sebe, tak pro vaše online studenty.

5. Tvořte trvalý obsah.

Tvořte obsah trvalejšího charakteru, takový, který vydrží roky a bude stále aktuální, než takový, který bude za měsíc zastaralý.

6. Neohlížejte se na počty zhlédnutí.

Nenechte se ovlivnit sledovaností vašich kanálů. Není důležité, kolik lidí váš obsah zhlédlo, ani to, kolik lajků jste za ten který díl získali, ale jen to, zda jste dokázali vytvořit ten nejlepší možný obsah, zpracovali ho do té nejlepší možné podoby, a zda tuto kvalitu neustále zlepšujete.

7. Nastavte si osobní benchmark.

Před tím, než se stanete vzdělávacím influencerem, si stanovte osobní benchmark. Můžete si například dát cíl, že budete pravidelně publikovat každý týden jeden díl po dobu tří let, a pokud se do té doby nic nezmění, s danou tvorbou skončíte nebo ji kompletně změníte. [2]

Kdo to bude učit

K inspiraci z úvodu ještě zbývá domyslet, kdo by předmět Učíme jako influenceři na pedagogických fakultách budoucí učitele učil. No přece ti, co již dnes jako influenceři učí. Jste-li to vy, dejte jim o sobě vědět.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@spomocnik.cz.

Literatura a použité zdroje

[1] – EDWARDS, Luke. How To Teach Like An Influencer. 2022. [cit. 2022-3-22]. Dostupný z WWW: [https://www.techlearning.com/how-to/how-to-teach-like-an-influencer ].
[2] – DOVEY, Jeven. Real Advice to Creators Starting Their Channel in 2022. 2022. [cit. 2022-3-22]. Dostupný z WWW: [https://youtu.be/DsRw9n2RuWs].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslav Mašek

Hodnocení od uživatelů

Miloslav Dědek
24. 3. 2022, 08:45
5 z 5
Máte zájem si přečíst návod k tvořivému kreativnímu myšlení? Tak to je v podstatě Teorie vševývoje: https://ing-mil…_92.html
5 z 5
Ivo Krobot
25. 3. 2022, 15:03
Reakce na Miloslav Dědek
Děkujeme za hodnocení příspěvku, nicméně komentář k němu a následující odkaz nemá žádnou metodicko-didaktickou vazbu k danému tématu. Podobný typ komentářů nepodporujeme. Tým Metodického portálu RVP.CZ
Bořivoj Brdička
26. 3. 2022, 08:46
5 z 5
Dovolím si vyslovit jiný názor. Teorie vševývoje se mi velmi dobře propojuje s komplexitou (https://spomocn…k/21687/ ). Ovšem ta snaha pana ing. Dědka o vědeckost jdoucí za hranu možného chápání běžného čtenáře zavání pokusem o znejistění všeho, co se na světě děje. Možná je za tím vším touha o nastolení chaosu. To bych našim dětem nepřál. Bohužel to vypadá, že se k němu stále více blížíme. Spomocník se bude vždy snažit takovému vývoji bránit.
5 z 5
Ayesha Anees
30. 3. 2022, 11:14
5 z 5
Komentář byl odstraněn, protože porušoval pravidla užívání Metodického portálu.
5 z 5

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.