Představte si následující situaci. Jste studentkou nebo studentem pedagogické fakulty a máte v rámci studia možnost zapsat se do předmětu Učíme jako influenceři. Uděláte to? A proč ne? A co to vlastně znamená učit jako influencer? A jak na to? To všechno byste se v uvedeném předmětu mohli a asi i měli dozvědět a především naučit.
Influencerem se zde nemyslí učitel, který je aktivní na sociálních sítích, jako jsou Instagram, Twitter, Facebook ad., ale takový, který používá vhodné digitální nástroje k úspěšnému zapojení a vzdělávání lidí (nejen žáků). Pouhé použití těchto nástrojů však nestačí. Jde o to, jak je používáme. [1]
Jaký je rozdíl mezi učitelem kurátorem a učitelem influencerem? Pojďme si to ukázat na malé analogii. Učitel kurátor je takovým učitelem 1.0 (podle webu 1.0), který „jen“ sdílí jím vybrané materiály, často nemusí být ani jeho, zatímco učitel influencer, v naší analogii učitel 2.0, takové materiály nejen vytváří a publikuje na webu 2.0, ale také jimi inspiruje a zejména ovlivňuje své studenty a ostatní publikum až do té míry, že se oni sami chtějí stát vzdělávacími influencery.
Ne, opravdu nestačí stoupnout si před kameru svého mobilního telefonu a natočit vzdělávací video. Tvořit jako influencer znamená produkovat stabilní, vysoce kvalitní obsah a poskytnout tak svým divákům ten nejlepší vizuální zážitek. U videa to kromě kamery znamená také dostatečné nasvícení, atraktivní nahrávací prostředí (zejména ta jeho část, která bude na videu prezentována jak za vámi, tak kolem vás) a též dobré audio ozvučení nahrávacího prostředí. Paradoxně na většinu výše uvedeného není potřeba ta nejdražší technika, nicméně nějakou investici bude potřeba přece jen udělat. [1]
Výběr a kombinace vhodných platforem bude pro učitele influencery, stejně jako pro všechny ostatní, důležitá, ne-li důležitější než samotné natáčení kvalitních videí. Influenceři se nespokojí jen s jednou platformou (např. YouTube), ale kombinují jich víc. U učitelů influencerů je to o to složitější, že musí nejen zajistit interakci mezi jimi a žáky, ale také mezi žáky navzájem. A zatímco v online výuce jdou žáci za učitelem (v rámci školní platformy), tady může jít učitel za žáky do té platformy (např. Discord), kterou běžně používají, a vytvořit základ interaktivního prostředí (LMS) právě zde.
Pokud chcete učit jako influencer, nestačí vytvořit jen jeden vzdělávací kanál, např. na YouTube, ale zahrnout do vašeho vzdělávacího online portfolia i další platformy, jako je TikTok nebo Instagram. Neznamená to však publikovat stejný obsah na všech těchto platformách, ale pracovat s nimi tak, aby se vzájemně doplňovaly.
Inspirujte se u dalších (nejen) vzdělávacích influencerů a spolupracujte s nimi. Zkuste se domluvit a vytvořit nějaký vzdělávací obsah společně.
Nemusíte dělat všechno zdarma. Nebojte se to, v čem jste unikátní, zpeněžit v rámci byznys modelu, který daná platforma nabízí. Nejde primárně o to na svém vzdělávacím obsahu vydělat a udělat z něho svůj hlavní zdroj příjmu (minimálně ne na začátku), ale vyzkoušet, jak daný model funguje, a poznat jeho výhody i nevýhody pro vás a vaši tvorbu.
Při jakékoliv tvorbě, nejen té vzdělávací, je důležitá konzistentnost a pravidelnost. Jak pravidelní ve své tvorbě budete, závisí na reálně stanovených cílech (viz dále).
Je pěkné, když si na začátku dáte cíl, že vytvoříte jedno vzdělávací video týdně, ale dokážete to takto dělat celý rok nebo i více let za sebou? Stanovte si realistické cíle, které budou raději méně ambiciózní, než abyste po měsíci zjistili, že je nedokážete dodržet.
Pokud chcete tvořit jako influencer, nepodaří se vám to ani za týden, ani za měsíc a možná ani za rok. Je to běh na dlouhou trať. A ve vzdělávání to platí dvojnásob.
Přemýšlejte, co je pro vás tou vzdělávací oblastí nebo tématem, kterému se ve své vzdělávací tvorbě dokážete věnovat, tu, která vám nejlépe sedí a která je ideálně též unikátní a ve vzdělávací sféře chybí nebo není dostatečně pokryta. Najděte tu pravou niku (angl. niche) jak pro sebe, tak pro vaše online studenty.
Tvořte obsah trvalejšího charakteru, takový, který vydrží roky a bude stále aktuální, než takový, který bude za měsíc zastaralý.
Nenechte se ovlivnit sledovaností vašich kanálů. Není důležité, kolik lidí váš obsah zhlédlo, ani to, kolik lajků jste za ten který díl získali, ale jen to, zda jste dokázali vytvořit ten nejlepší možný obsah, zpracovali ho do té nejlepší možné podoby, a zda tuto kvalitu neustále zlepšujete.
Před tím, než se stanete vzdělávacím influencerem, si stanovte osobní benchmark. Můžete si například dát cíl, že budete pravidelně publikovat každý týden jeden díl po dobu tří let, a pokud se do té doby nic nezmění, s danou tvorbou skončíte nebo ji kompletně změníte. [2]
K inspiraci z úvodu ještě zbývá domyslet, kdo by předmět Učíme jako influenceři na pedagogických fakultách budoucí učitele učil. No přece ti, co již dnes jako influenceři učí. Jste-li to vy, dejte jim o sobě vědět.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@spomocnik.cz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Online vzdělávání.
Ostatní články seriálu: