Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > 30 faktů o generaci Z, které by měly zajímat nejen učitele
Odborný článek

30 faktů o generaci Z, které by měly zajímat nejen učitele

30. 9. 2022 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Co všechno víte o generaci Z? A chcete o ní vůbec něco vědět? Pokud ano, v tomto článku najdete 30 vybraných faktů, které by vám mohly pomoci tuto generaci lépe pochopit.
 

Generace Z. Co o ní víme? Že neustále zírá do telefonu a tráví spoustu času na sociálních sítích? Ale co o ní víme doopravdy?

Následujících 30 faktů nám o ní možná prozradí víc. Přestože uvedená procenta mohou být zavádějící, jelikož se jedná o výzkumy prováděné u amerických teenagerů, o čísla tu až tolik nejde. Níže uvedené skutečnosti berme spíše jako střípky skládačky, které nám mohou tuto generaci více a lépe představit. Navíc se tato čísla budou v dalších letech měnit. Ne vše, co platí pro generaci Z v roce 2022, pro ni bude platit v roce 2023 a letech dalších.

30 faktů o generaci Z

  1. Generace Z (59 %) podporuje inkluzivní společnost.
  2. Generace Z (29 %) se zaobírá svými životními náklady.
  3. Generace Z (24 %) se zajímá o klimatické změny.
  4. Generaci Z (19 %) se stará o své duševní zdraví.
  5. Generace Z (17 %) má obavy ze sexuálního obtěžování.
  6. Generace Z nejvíce používá sociální sítě YouTube (95 %), Tiktok (67 %) a Instagram (62 %).
  7. Generace Z (61 %) dává přednost krátkým videím do 1 minuty.
  8. Generace Z tráví 24–48 hodin měsíčně na TikToku.
  9. Generace Z (40 %) používá k vyhledávání TikTok místo Googlu.
  10. Generace Z tráví na sociálních sítích v průměru téměř 3 hodiny denně.
  11. Generace Z (90 %) používá Snapchat jako komunikační platformu.
  12. Generace Z má stále více v oblibě sociální síť BeReal.
  13. Generace Z (83 %) nakupuje prostřednictvím sociálních sítí.
  14. Generace Z vlastní nebo má přístup k chytrému telefonu (95%), počítači (90%) a hernímu zařízení (80%).
  15. Generace Z (31 %) se cítí sklíčeně, pokud půl hodiny (nebo i méně) nemůže použít svůj chytrý telefon.
  16. Generace Z (68 %) zůstává dlouho vzhůru z důvodu stresu.
  17. Pro generaci Z (26 %) je hlavní formou zábavy hraní počítačových her.
  18. Generace Z (70 %) sleduje alespoň 1 influencera. 46 % jich pak sleduje 10 a více.
  19. Generace Z (70 %) si předplácí Netflix.
  20. Pro generaci Z (60 %) je digitální první dojem důležitější než ten osobní.
  21. Generace Z (43 %) si pamatuje navštívené stránky spíše než data narození svých rodičů.
  22. Generace Z (92 %) je při brouzdání internetu schopna multitaskingu.
  23. Generace Z (85 %) dává přednost chatu před telefonními hovory.
  24. Generace Z (61 %) nevěří firmám, že ochrání na internetu jejich osobní data.
  25. Generace Z (97 %) vyhledává možnosti k nákupům prostřednictvím sociálních sítí.
  26. Generace Z (64 %) je ochotna zaplatit víc za ekologicky nezávadné produkty.
  27. Generace Z (71 %) zůstává loajální značkám, kterým věří, i když udělají chybu.
  28. Generace Z (60 %) plánuje začít v následujících letech používat VR.
  29. Generace Z (59 %) nevěří, že současná zaměstnání budou za 20 let existovat ve stejné podobě.
  30. Generace Z (53 %) nemá v plánu pracovat na stejném místě déle než 3 roky.

[1][2][3]

Co s tím?

Pokud jste učitelé, možná si teď pokládáte otázku: A k čemu nám je dobré, když víme, že generace Z něco používá nebo se nějak chová?

Význam sdílení zkušeností v používání sociálních sítí napříč generacemi jsem nastínil v předchozím článku 12 sociálních sítí, na kterých dnes najdeme generaci Z. Ve zbylých případech jde stále o totéž. Pochopit generaci Z a najít si k ní cestu. Vybudovat si se žáky této generace vztah, který nám i jim pomůže stát se úspěšnými ve škole i po ní.

A všechno to může začít tím, když se vás žáci zeptají na poslední sérii Better Call Saul a vy jste schopni se s nimi o ní bavit, protože jste celý seriál viděli, a ještě máte přehled o jeho tvůrcích a celém kontextu.

Literatura a použité zdroje

[1] – MARTIN, Michelle. 24 Gen Z Statistics That Matter to Marketers in 2022. 2022. [cit. 2022-9-29]. Dostupný z WWW: [https://blog.hootsuite.com/gen-z-statistics/].
[2] – ARSENOVIC, Milica. 35+ Coolest Generation Z Statistics You’ll Ever Read. 2022. [cit. 2022-9-29]. Dostupný z WWW: [https://capitalcounselor.com/generation-z-statistics/].
[3] – GEORGIEV, Deyan. Gen Z Statistics – What We Know About the New Generation. 2022. [cit. 2022-9-29]. Dostupný z WWW: [https://review42.com/resources/gen-z-statistics/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.