„Aplikace jsou víc než jen hračky – mohou být silným nástrojem pro zlepšení našeho každodenního života.“
Tim Cook
(citát vytvořen AI)
Když na konci listopadu společnost Apple zveřejnila nejlepší App Store aplikace a hry pro rok 2022, vzpomněl jsem si na článek Paige Tutt s názvem Nechte žáky používat jejich oblíbené aplikace, aby se vzdělávali a tvořili, publikovaný o měsíc dříve na Edutopii, a přišel s aktivitou nazvanou Aplikace roku. Jak se nakonec ukázalo, šlo mnohem o víc než jen o samotné aplikace.
Jaká je vaše aplikace roku? Co jste se pomocí ní naučili? A proč by o ní měli vědět ostatní? A nechci žádné slidy. Chci, abyste vaši aplikaci na úvod krátce představili a následně odpověděli na všechny 3 otázky. Vše do 5 minut. Poté zkusíme společně sdílet naše zkušenosti s danou aplikací, případně s jejími alternativami, abychom se ještě víc inspirovali.
Moji žáci 1. ročníku střední školy, oboru kybernetická bezpečnost, se s tímto úkolem popasovali skvěle. Z většiny aplikací, které následně přestavili, pro mě vyplynuly další otázky a zamyšlení.
Mezi aplikacemi nejsou překvapivě jen ty, propojující vzdělávání a zábavu, ať už prostřednictvím sociálních sítí (TikTok, Instagram), či streamovacích platforem (Stats.fm, Disney+), ale také aktuální nástroje AI (ChatGPT, Midjourney), populární služby na tvorbu a sdílení obsahu (Canva, Pinterest), na organizaci a plánování (Trello) nebo na virtualizaci (VirtualBox). A nechybí zde ani tradiční aplikace na výuku jazyků (Duolingo).
Žáci tak prezentacemi svých oblíbených aplikací mohou inspirovat nejen ostatní žáky, ale také (a možná mnohem více) samotné učitele. Ukazovat jim směry a cesty, kterými by se mohli a měli vydat. Dnes se možná nejvíce mluví o integraci AI, ale neméně důležitá je i schopnost organizovat úkoly, lidi, projekty (Trello) nebo schopnost graficky prezentovat svou práci a aktivity (Canva) či hledat další inspiraci a trendy v sociálních sítích (Pinterest, Instagram, TikTok). Pokud dnes učitelé například stále používají Instagram výhradně na sdílení fotografií, ať už pomocí příspěvků, nebo příběhů, právě žáci je mohou posunout ke sdílení krátkých videí (Reels) nebo k využívání tamního chatu, který dnes žáci často používají jako svůj hlavní komunikační nástroj.
Aktivita s názvem Aplikace roku není jen o vzájemném inspirování se. Pomocí ní lze rozvíjet řadu dovedností. Za všechny zmiňme tři: digitální – při přípravě a v průběhu prezentace, komunikační – v průběhu a po skončení prezentace, nebo lidské (např. naslouchání) – v průběhu prezentace i po jejím skončení během diskuze.
Kromě inspirace a rozvoje dovedností mají aplikace ještě jednu velkou moc. Pomáhají nám nacházet cestu k sobě navzájem. Tam, kde spolu napříč generacemi (žák–učitel, dítě–rodič) málo komunikujeme, bychom mohli nacházet společnou řeč právě prostřednictvím aplikací, např. v podobě aktivity, jako je Aplikace roku.
A jaká je vaše aplikace roku? Podělte se s ostatními na našem padletu a nezapomeňte také uvést důvody proč.
Další citáty o aplikacích vytvořené pomocí AI |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.