V roce 2019 se Consortium for School Networking (CoSN) ujalo regionální verze málem zaniklého projektu Horizon Report, který byl po mnoho let nejznámější fundovanou předpovědí budoucího vývoje vzdělávacích technologií. Spomocník se mu v minulosti věnoval opakovaně (zde). Od té doby doznal menší strukturální změny, podstata však zůstává (Horizonty podle CoSN). Celosvětová skupina vybraných expertů diskutuje nosné trendy (překážky, urychlovače, spouštěče), hlasuje o jejich významu pro budoucnost, a CoSN pak vypracuje zprávu, která začátkem roku pravidelně vyvolává celosvětovou pozornost. Ta letošní je zde: Driving K-12 Innovation.
![]() |
1. Výzvy (překážky) | 2. Urychlovače (trendy) | 3. Tech. spouštěče (nástroje) |
1.1 Přilákání a udržení pedagogů a IT profesionálů | 2.1 Budování kapacit inovátorů | 3.1 Umělá inteligence |
1.2 Navrhování efektivních digitálních ekosystémů | 2.2. Aktivizace studujícího | 3.2 Neomezující připojení a konektivita |
1.3 Digitální rovnost | 2.3 Socio-emocionální učení | 3.3 Rozsáhlé digitální ekosystémy |
Orientačně se podívejme, co jednotlivé položky znamenají.
1.1 Přilákání a udržení pedagogů a IT profesionálů
Najímání a udržení zaměstnanců škol je pro školské systémy významným problémem. Pedagogové mají nízký plat a zažívají stres i emocionální vyhoření, což vede často k tomu, že ztrácejí chuť do práce a opouštějí obor. Učitelé se také potýkají s nedostatkem důvěry a respektu ze strany společnosti. Ještě větší výzvou je získání IT profesionálů, kteří mají mimo školství vesměs mnohem lukrativnější nabídky zaměstnání.
1.2 Navrhování efektivních digitálních ekosystémů
Digitální ekosystém je skupina vzájemně propojených nástrojů a zdrojů, které umožňují žákům a učitelům komunikovat a spolupracovat efektivním a hodnotným způsobem. Klíčem k rozvoji úspěšného digitálního ekosystému je interoperabilita (Standardy interoperability podle CoSN) – schopnost počítačových systémů vyměňovat si a využívat informace – včetně neustálého zlepšování efektivity analýzy dat (více viz Rozvoj technologických ekosystémů v amerických školách).
1.3 Digitální rovnost
Digitální rovnost zahrnuje více než jen spravedlivý přístup ke kvalitním digitálním technologiím, jako je vysokorychlostní internet a výkonná výpočetní zařízení ve škole i mimo ni (mýtus meritokracie). Má ve skutečnosti několik vzájemně propojených složek. Podmínkou řešení je, aby žáci:
• měli dostatečné znalosti a dovednosti potřebné k používání technologií při učení;
• mohli interagovat s robustním a přístupným obsahem a programy (ekosystém);
• nebyli omezováni technickou úrovní použitých technologií;
• zažívali smysluplné příležitosti pro učení (též viz Digitální rovnost CoSN v roce 2019).
2.1 Budování kapacit inovátorů
Posílení profesní školní komunity a poskytování příležitostí pro pedagogy a všechny profesionály učit se a osvojovat s