Doktorka Vicky Butterby je britskou odbornicí na inkluzivní vzdělávání. Své dlouhodobé zkušenosti v roli výchovné poradkyně na střední škole a asistentky v různých programech dalšího vzdělávání učitelů zužitkovala ve výzkumu, který spolu s kolegy z Claire Collins Consultancy realizovala v době, kdy výuka probíhala kvůli pandemii pouze na dálku. Mnoho z těchto zkušeností se dá uplatnit i v rámci běžné hybridní výuky. Proto bude užitečné se podívat na to, k čemu došli [1].
Během online výuky je mnohem obtížnější s žáky komunikovat tak přirozeně jako při prezenčním kontaktu, kdy lze snadno realizovat individuální rozhovory. Na dálku většinou nejsme schopni promluvit si v klidu s žákem, který je zmatený, nemá zájem nebo potřebuje zvláštní podporu. Mnoho online výukových platforem a softwarových nástrojů pro vzdálenou komunikaci má vestavěnou funkci chatu, kterou lze použít jako alternativní způsob pro skupinovou i individuální konverzaci s žáky.
Při zkoumání výukového využití online chatu je dobré sledovat tyto čtyři věci:
Jaké podpůrné pedagogické přístupy je možné použít?
Které již používané postupy podporující učení a zapojení žáků jsou přínosné i v online prostředí?
Které další postupy používané při prezenční výuce je možno replikovat a přizpůsobit pro online svět?
Jak by se daly funkce chatu v online prostředí využívat k podpoře výuky, učení a hodnocení jinak (inovativně)?
Vicky a její tým provedli celou řadu experimentů na svých vlastních kurzech a dospěli k následujícím předběžným závěrům.
Důvody k nezapojení
Zatímco někteří žáci k používání chatu přirozeně tíhnou, jiní mohou být k zapojení zdrženlivější. Může to být proto, že:
jsou stydliví, zejména kvůli obavám z problémů s pravopisem, interpunkcí nebo gramatikou;
nejsou si jisti etiketou v chatovacích prostorech, např. kvůli přítomnosti pedagoga;
nevědí, jak získat přístup k chatovacímu prostoru nebo jej neumějí používat;
považují množství úkonů potřebných k zapojení do chatu za příliš velké kognitivní zatížení; (Aby se žáci mohli plně zapojit do chatu během online sezení, musí být schopni procházet vložené příspěvky, syntetizovat obsah od více lidí a stručně přispívat svým vlastním myšlením v písemné formě. Musí se zároveň soustředit na to, co dělá učitel a spolužáci.)
se obávají, že jejich přínos by byl zanedbatelný, nebo dokonce chybný.
Obavy z nedostatečných kompetencí
Chceme-li zmírnit možné obtíže související s online chatem, je třeba opustit jakékoli předpoklady o znalostech žáků i o úrovni jejich digitální kompetence, a místo toho jim plně vysvětlit, jak získat přístup k funkci chatu na různých platformách a zařízeních (včetně stolních počítačů, notebooků, tabletů a mobilních telefonů). Je důležité, aby jim bylo jasné, že chat je tu pro ně a že jim nic nebrání ho kdykoli použít, jak sami chtějí. Je vhodné k používání chatu žákům dát výslovné povolení (viz zpětný kanál). Velmi důležité je zdůraznit, že chat je zóna, v níž nezáleží na pravopisu, interpunkci či gramatice. Že nám jde více o jejich myšlenky než o způsob, jakým jsou předávány. Tam, kde to jde, je dobré připomenout funkci soukromých zpráv, pokud chtějí komunikovat mezi sebou nebo něco sdělit přímo učiteli.
Kognitivní přetížení
Chceme-li ulevit žákům od kognitivní zátěže ve vztahu k chatování a širšímu obsahu probírané problematiky, je třeba jim sdělit, že neočekáváme, že se zapojí do každého tématu v chatu probíranému nebo že si nutně musí přečíst každou zprávu. Je dobré vysvětlit, že naší úlohou je zdůrazňovat všechny důležité komentáře, otázky nebo nápady z chatu a sdílet je se skupinou. Je důležité, aby se žáci nebáli, že jim něco chybí, pokud nestačí všechny zprávy sledovat. Alternativně, pokud se s žáky dobře známe, můžeme požádat dobrovolníka, aby chat sledoval a upozornil na jakékoli relevantní body, které by mohly zapadnout.
Facilitátor nebo online asistent
V případě, že máte možnost učit týmově, je dobré si v online prostředí rozdělit role. Jeden učitel se věnuje výuce, tj. výkladu látky, zadávání úkolů a kontrole výsledků, a druhý sleduje, co žáci dělají (včetně chatu) a individuálně pomáhá těm, kteří to potřebují. Při vhodném nasazení jsou současné digitální nástroje na podporu výuky schopné realizovat vysoce kvalitní personalizované výukové online aktivity ve formě 1:1.
Pokračující výzkum
Vicky a spol. mají v úmyslu v tomto výzkumu pokračovat. Na vrcholné vědecké úrovni aplikují metodiku akčního výzkumu, kterou Vicky nastudovala již ve své dizertaci (2019). Vyzývají vážné zájemce ke spolupráci. Stačí vyplnit formulář.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.