Soukromá škola Alpha v americkém Texasu jede na vlně boomu umělé inteligence a chlubí se tím, že vůbec nepotřebuje tradiční učitele. Denně se žáci učí typicky 6 hodin, z toho 2 hodiny hlavní předměty prostřednictvím aplikace Newsela, která nabízí personalizované učení založené na společném obsahovém základu (Common Core). Zaveden je princip „mastery learningu“, tj. postupu do vyšší úrovně (lekce) až po splnění požadavků té stávající. Zbylý čas je věnován „životním dovednostem, jako je mluvení na veřejnosti, překonávání překážek, odolnosti či robotice“ [1].
Místo učitelů Alpha zaměstnává větší počet dospělých (tzv. koučů), kteří mají za úkol žáky provázet na cestě za poznáním a podílet se na objevování jejich vlastních cílů. Zdá se, že někteří žáci Alphy si nové postupy využívající AI pochvalují. Žák 5. třídy jménem Byron to vyjádřil takto: „Nový systém poskytuje rychlejší a promyšlenější zpětnou vazbu. Správnou odpověď jen nesděluje, podrobně vysvětluje, proč je správná. A pak ukáže, jak by se dalo odpovědět jinak.“ [1]
Vedoucí představitelé školství v Texasu věří, že právě umělá inteligence a tzv. měkké dovednosti jsou nosnými prvky vzdělávání budoucnosti.
'We don't have teachers' | This Austin private school lets AI teach core subjects
Když odhlédneme od umělé inteligence, není to pro nás nic nového. Podobné školy založené na snížení počtu „drahých“ certifikovaných učitelů se v Americe objevují opakovaně. Již v roce 2011 Spomocník varoval před pokusy vzdělávání pojímat jako byznys (Americké hybridní školy pro síťovou generaci). Navzdory tomu, že tyto soukromé školy jsou deklarovány jako neziskové, pracují se stejným normativem na žáka a mohou investovat do služeb spojených s jejich činností. Třeba právě do technologií. Nutnost ušetřit na učitelích je pro podobné záměry typická.
Nechci na dálku tvrdit, že škola Alpha je odsouzeníhodný projekt. Na první pohled je zřejmé, že vyzdvihování toho, že nepotřebují učitele, vypadá přinejmenším divně. Výsledek bude nepochybně záviset na schopnosti oněch koučů. Asi nikdo nepochybuje o tom, že to ve skutečnosti musejí být velmi zkušení pedagogové se schopnostmi psychologů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025