Sarah Elaine Eaton je profesorkou a výzkumnicí na Werklund School of Education, University of Calgary v Kanadě. Plagiátorství a integritě vědecké práce se věnuje již delší dobu, v poslední době hlavně důsledkům vývoje umělé inteligence. Nástroje AI stírají hranice mezi lidským a strojovým autorstvím a zpochybňují tradiční chápání plagiátorství, jak jej známe. Proto Sarah zavedla pojem postplagiarismus. Podívejme se, jak ho chápe prostřednictvím následujících šesti principů stojících v pozadí [1].
Sarah se vymezuje vůči tvrzení Noama Chomského, podle něhož jsou výstupy současné generativní umělé inteligence vlastně jen „high-tech plagiátorstvím“, které brání lidem v učení (Noam Chomsky on ChatGPT: It’s “Basically High-Tech Plagiarism” and “a Way of Avoiding Learning”). Místo toho vyzývá k lepšímu pochopení schopností AI a přehodnocení stávajících definic plagiátorství v kontextu vyvíjející se technologie.
Pedagogové by se měli aktivně zapojit do diskusí o chápání problematiky postplagiarismu ve vzdělávání. Je třeba realizovat výzkum jeho etických důsledků, podporovat odpovědné používání umělé inteligence, přizpůsobit výukové postupy a klást větší důraz na dovednosti kritického myšlení u žáků, aby se v tomto vyvíjejícím se prostředí dokázali orientovat. Spolupráce mezi pedagogy, tvůrci politik a výzkumnými pracovníky je zásadní pro proaktivní řešení vznikajících problémů.
6 Tenets of Postplagiarism: Writing in the Age of Artificial Intelligence
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025