Bylo tomu tak od samého začátku. Návrh, struktura, organizace, vedení, interakce, společně s unikátností a kvalitou obsahu, reprezentovanou jejími nositeli, vždy vytvářely hlavní pilíře úspěšných vzdělávacích prostředí a systémů pro řízení výuky (anglicky Learning Management Systems, zkráceně LMS).
Není proto překvapivé, že se tyto platformy staly páteří moderního vzdělávání a postupně začaly přetvářet způsob, jakým se vzdělávací obsah dostává od jejich autorů a nositelů (lidských či AI) ke konkrétním příjemcům. Současně však prošly revoluční transformací, poháněnou rychlým technologickým pokrokem a vývojem, jenž zahrnuje nejmodernější inovace nabízející personalizované, datově řízené a pohlcující vzdělávací zážitky. [1]
Pojďme si postupně představit celkem 7 hlavních technologických LMS trendů pro rok 2025, které uvedené inovace formují.
LMS platformy řízené umělou inteligencí poskytují vzdělávací zážitky přizpůsobené individuálním potřebám. Přitom se zaměřují na následující aspekty:
Datová analýza přináší revoluci ve způsobu chápání a zlepšování výsledků žáků. LMS platformy využívají velké objemy dat k získání užitečných informací. Konkrétně jde o:
LMS platformy se více zaměřují na mobilní zařízení k zajištění dostupného vzdělávání kdekoliv a kdykoliv. Využívají přitom tyto přístupy:
Gamifikace činí učení interaktivnější a zábavnější. Mohou za to mimo jiné i následující prvky:
Kolaborativní učení podporuje vzájemnou interakci a budování komunity. K tomuto účelu využívá:
Blockchainová technologie redefinuje ověřování přístupových oprávnění a zajišťuje jejich bezpečné a transparentní uchovávání pomocí nástrojů, mezi něž patří:
Rozšířená a virtuální realita vytváří zážitková vzdělávací prostředí, jež transformuje vzdělávání. Jmenovitě se jedná o:
[1]
Podle Sama Smitha, marketingového manažera společnosti MapleLMS, který výše uvedený výčet publikoval v článku na portálu eLearning Industry, zmíněné trendy signalizují transformační éru vzdělávání, řízenou schopnostmi moderních LMS platforem:
„Díky personalizaci poháněné umělou inteligencí či imerzivním zážitkům spojeným s AR a VR se budoucnost vzdělávání stává dynamičtější, inkluzivnější a vlivnější. Učitelé, instituce a studenti, kteří tyto inovace přijmou, budou v tomto novém vzdělávacím prostředí úspěšní. Využitím nejmodernějších LMS trendů mohou instituce nejen zlepšit výsledky učení, ale také vytvořit poutavější a rovnocenný zážitek pro všechny studenty.“ [1]
Nezbývá něž doufat, že školy a učitelé zmíněné inovace nejen přijmou, ale také využijí jak ve svůj prospěch, tak především ve prospěch a rozvoj svých žáků.
Řečeno jednoduchým příměrem: ukažte mi, jak vypadá váš aktuální školní LMS, a já vám řeknu, zda a jak připravujete své žáky na budoucnost.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025