Spomocník Základní vzdělávání 7 hlavních LMS trendů, které ovlivní budoucí vzdělávání
Odborný článek

7 hlavních LMS trendů, které ovlivní budoucí vzdělávání

12. 2. 2025 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Systémy pro řízení výuky (LMS) nově zahrnují nejmodernější inovace slibující personalizované, daty řízené a imerzivní vzdělávací zážitky.

Bylo tomu tak od samého začátku. Návrh, struktura, organizace, vedení, interakce, společně s unikátností a kvalitou obsahu, reprezentovanou jejími nositeli, vždy vytvářely hlavní pilíře úspěšných vzdělávacích prostředí a systémů pro řízení výuky (anglicky Learning Management Systems, zkráceně LMS).

Není proto překvapivé, že se tyto platformy staly páteří moderního vzdělávání a postupně začaly přetvářet způsob, jakým se vzdělávací obsah dostává od jejich autorů a nositelů (lidských či AI) ke konkrétním příjemcům. Současně však prošly revoluční transformací, poháněnou rychlým technologickým pokrokem a vývojem, jenž zahrnuje nejmodernější inovace nabízející personalizované, datově řízené a pohlcující vzdělávací zážitky. [1]

Pojďme si postupně představit celkem 7 hlavních technologických LMS trendů pro rok 2025, které uvedené inovace formují.

7 hlavních LMS trendů pro rok 2025

1. Personalizace poháněná umělou inteligencí

LMS platformy řízené umělou inteligencí poskytují vzdělávací zážitky přizpůsobené individuálním potřebám. Přitom se zaměřují na následující aspekty:

  1. Adaptivní způsoby učení (AI personalizace vzdělávání na základě analýzy chování žáků);
  2. Zpětnou vazbu v reálném čase (v podobě korekcí a návrhů pro udržení zapojení žáků a zajištění jejich efektivního postupu);
  3. Prediktivní analýzu (včasnou identifikací ohrožených žáků pomáhá učitelům proaktivně zasáhnout a zlepšit jejich výsledky);
  4. Dynamické poskytování obsahu (tak, aby obsah odpovídal vzdělávacím preferencím žáků).

2. Datová analýza a prediktivní porozumění

Datová analýza přináší revoluci ve způsobu chápání a zlepšování výsledků žáků. LMS platformy využívají velké objemy dat k získání užitečných informací. Konkrétně jde o:

  1. Komplexní informační panely (pro sledovat docházky, hodnocení a účasti);
  2. Behaviorální chování (poznatky o preferencích obsahu a vzorcích aktivity umožňují institucím zdokonalit své strategie);
  3. Dlouhodobé trendy (analýza může odhalit silné a slabé stránky kurikula a navést k jejich zlepšení);
  4. Zlepšení retence (prediktivní nástroje umožňují identifikovat nezapojené žáky a včas zasáhnout).

3. Učení zaměřené na mobilní zařízení

LMS platformy se více zaměřují na mobilní zařízení k zajištění dostupného vzdělávání kdekoliv a kdykoliv. Využívají přitom tyto přístupy:

  1. Bezproblémové učení na více zařízeních (responzivní design umožňuje žákům plynule mezi nimi přecházet);
  2. Push notifikace (žáci dostávají bezprostřední aktuální informace o úkolech nebo hodnocení);
  3. Offline přístup (žáci si mohou stáhnout učební materiály v oblastech se slabým připojením);
  4. Průběžná spolupráce (mobilní nástroje umožňují komunikaci a týmovou práci v reálném čase).

4. Gamifikace pro větší zapojení

Gamifikace činí učení interaktivnější a zábavnější. Mohou za to mimo jiné i následující prvky:

  1. Body, odznaky a žebříčky (systémy odměn motivují žáky tím, že jim nabízejí hmatatelné úspěchy, tzv. ačívmenty);
  2. Mise (questy) a výzvy (žáci zdolávají poutavé úkoly spojené s výukovými cíli);
  3. Prvky vyprávění (jejich začlenění do kurzů zlepšuje porozumění a zapamatování);
  4. Vzájemné soupeření (výsledkové tabule, tzv. leaderboardy, zajišťují zdravou rivalitu, společné výzvy pak podporují týmovou spolupráci).

5. Kolaborativní a sociální učení

Kolaborativní učení podporuje vzájemnou interakci a budování komunity. K tomuto účelu využívá:

  1. Diskuzní fóra (žáci sdílí nápady a zdroje a vytvářejí tím živou učící se komunitu);
  2. Vzájemnou (peer-to-peer) podporu (společné projekty a vzájemná zpětná vazba posiluje porozumění);
  3. Interakce s instruktory (ti jsou díky videokonferenci a nástrojům zasílání zpráv mnohem dostupnější);
  4. Spolupráce v reálném čase (např. současná editace dokumentů).

6. Blockchain pro bezpečné ověřování

Blockchainová technologie redefinuje ověřování přístupových oprávnění a zajišťuje jejich bezpečné a transparentní uchovávání pomocí nástrojů, mezi něž patří:

  1. Certifikáty odolné proti neoprávněné manipulaci (žáci mohou ukládat a sdílet prokazatelné digitální diplomy a odznaky);
  2. Decentralizovaná verifikace (oprávnění lze ověřovat globálně bez centrálních autorit);
  3. Vlastnictví záznamů (plná kontrola dosažených úspěchů žáků a jejich zjednodušené sdílení s institucemi nebo zaměstnavateli);
  4. Globální uznání (Blockchain zjednodušuje přeshraniční vzdělávání a pracovní příležitosti).

7. Imerzivní učení s rozšířenou a virtuální realitou

Rozšířená a virtuální realita vytváří zážitková vzdělávací prostředí, jež transformuje vzdělávání. Jmenovitě se jedná o:

  1. Virtuální třídy (žáci mohou zkoumat simulovaná prostředí, například historické události nebo vědecké koncepty);
  2. Interaktivní obsah pro rozšířenou realitu (3D modely a kontextové překryvy činí výuku poutavou a zapamatovatelnou);
  3. Laboratoře pro virtuální realitu (poskytují praktické zkušenosti, zejména u složitých experimentů);
  4. Kolaborativní prostředí virtuální reality (sdílené prostory, kde mohou žáci s instruktory komunikovat).

[1]

LMS a připravenost na budoucnost

Podle Sama Smitha, marketingového manažera společnosti MapleLMS, který výše uvedený výčet publikoval v článku na portálu eLearning Industry, zmíněné trendy signalizují transformační éru vzdělávání, řízenou schopnostmi moderních LMS platforem:

„Díky personalizaci poháněné umělou inteligencí či imerzivním zážitkům spojeným s AR a VR se budoucnost vzdělávání stává dynamičtější, inkluzivnější a vlivnější. Učitelé, instituce a studenti, kteří tyto inovace přijmou, budou v tomto novém vzdělávacím prostředí úspěšní. Využitím nejmodernějších LMS trendů mohou instituce nejen zlepšit výsledky učení, ale také vytvořit poutavější a rovnocenný zážitek pro všechny studenty.“ [1]

 

Nezbývá něž doufat, že školy a učitelé zmíněné inovace nejen přijmou, ale také využijí jak ve svůj prospěch, tak především ve prospěch a rozvoj svých žáků.

Řečeno jednoduchým příměrem: ukažte mi, jak vypadá váš aktuální školní LMS, a já vám řeknu, zda a jak připravujete své žáky na budoucnost.

 

Literatura a použité zdroje

[1] – SMITH, Sam. LMS In 2025: Top Trends Transforming The Future Of Education. 2025. [cit. 2025-2-10]. Dostupný z WWW: [https://elearningindustry.com/lms-top-trends-transforming-the-future-of-education].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.