Současné formální i neformální vzdělávání je stále více formováno krátkými výukovými formami. Jde o logické vyústění doby a způsobů, jakými jsme se naučili konzumovat obsah, a též vlivu digitálních návyků přímo či nepřímo ovlivňujících naši pozornost a její délku, která se za poslední dekádu řádově zkrátila z desítek na jednotky minut. A tak právě mikroučení, které se před více než dvaceti lety stalo synonymem těchto krátkých forem, je dnes do značné míry doplňováno, či v řadě případů zcela nahrazováno nanoučením.
Nanoučení (anglicky nanolearning) označuje velmi krátké a cílené výukové moduly, které obvykle trvají méně než 2 minuty a poskytují jednu konkrétní informaci, dovednost nebo instrukci. Zatímco tradiční vzdělávání bývá strukturované a lineární, nanoučení je svižné a pohotové. Není však určeno k hlubokému učení. Jeho cílem je pomoci lidem naučit se to, co právě v danou chvíli potřebují, bez přerušení pracovní činnosti nebo zpomalení pracovního tempa.
Příkladem mohou být krátká vzdělávací videa či rychlé infografiky, vysvětlující konkrétní činnost.
Nanoučení ale není náhradou ostatních forem vzdělávání. Je doplňkovým nástrojem, prostředkem podpory daného výkonu a zároveň efektivním mechanismem pro upevňování znalostí v praxi.
[1]
Nanoučení: méně než 2 minuty
Mikroučení: 5–10 minut
Nanoučení: jedna konkrétní akce nebo připomenutí
Mikroučení: jedno téma s rozloženým procesem učení
Nanoučení: učení na míru v reálném čase
Mikroučení: úvod do pojmu, zpevnění znalostí
Nanoučení: tipy, upozornění, krátká videa, infografiky
Mikroučení: krátké kurzy, případové studie, návody
Nanoučení: podpora integrovaná do pracovního workflow
Mikroučení: strukturované učení založené na tématech
Nanoučení a mikroučení pak společně tvoří základ pro kombinované formy učení, jež nabízejí jak hloubku, tak pružnost.
[1]
Nanoučení je navrženo tak, aby mohlo být ihned použito. Účastníci se dané lekci věnují okamžitě, jakmile ji obdrží.
Krátký obsah je méně vnímán jako zátěž a více jako užitečné povzbuzení. Účastníci budou pravděpodobně spíše věnovat pozornost 90sekundovému videu než 90snímkové prezentaci.
Nanoučení je primárně vytvořeno pro mobilní zařízení. Funguje stejně dobře na telefonu jako na laptopu.
Moduly nanoučení se vytvářejí rychleji a snadněji se aktualizují. Jsou tak ideální pro rychle se měnící prostředí.
[1]
Mezi běžné formy nanoučení, které využívají například poskytovatelé e-learningu, patří:
[1]
Vytvořit konkrétní výukový modul nanoučení neznamená pouze zkrátit jeho obsah, ale především navrhnout jej s důrazem na přesnost a účelnost. Zde je několik tipů pro efektivní podobu nanoučení:
Každý modul by měl odpovídat na jednu otázku nebo řešit jeden konkrétní problém.
Propojte různé formáty (video, vizuály nebo zvuk), abyste oslovili různé typy studujících a udrželi jejich pozornost.
I nepatrný obsah může aktivizovat a zapojit studujícího. Přidejte krátký kvíz, úkol s přetahováním prvků nebo podnět k zamyšlení.
Předpokládejte, že studující bude modul využívat na cestách. Testujte obsah na různých velikostech obrazovek a v různých distribučních kanálech.
Zasílejte obsah ve chvíli, kdy je skutečně relevantní, ne pouze podle předem stanoveného harmonogramu. Relevance posiluje účinnost učení.
Nanoučení i přes řadu svých předností přináší také několik úskalí. Jde především o tato:
Strategické myšlení nelze naučit za 90 sekund. Pro větší hloubku proto kombinujte nanoučení s mikroučením nebo jinými, personalizovanými formami.
Každá sekunda je u obsahu nanoučení důležitá. Nedbalý či nepromyšlený návrh snižuje jeho účinnost. Obsah proto musí být srozumitelný, přehledný a ověřený uživatelským testováním.
U nanoučení je třeba hledat sofistikovanější způsoby, jak měřit jeho dopad. Nestačí pouze sledovat dokončené lekce, ale je nutné vyhodnocovat reálné výkonnostní ukazatele v praxi a v reálném čase.
[1]
Nanoučení není pouhým trendem současnosti. Jde o logickou reakci a přirozené vyústění toho, jak dnes lidé skutečně pracují a učí se. Pokud tedy chceme, aby bylo naše současné vzdělávání relevantnější, poutavější, praktičtější a efektivnější a reagovalo na aktuální dobu, nemělo by v něm právě nanoučení se svým minimalistickým pojetím chybět.
[1]
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025