Dánsko jako první v Evropě připravuje nový zákon, který má zabránit zneužívání podoby lidí umělou inteligencí generováním obrázků či zvuků imitujících jejich podobu.
Zpráva [1] říká: „Dánská vláda se chystá zakročit proti vytváření a šíření deepfakes generovaných umělou inteligencí změnou autorského zákona, aby zajistila, že každý bude mít právo na své vlastní tělo, rysy obličeje a hlas.“ Návrh zákona, který má být schvalován během podzimu, definuje deepfake jako velmi realistické digitální znázornění osoby, včetně jejího vzhledu a hlasu.
Dánský ministr kultury Jakob Engel-Schmidt uvedl, že doufá, že zákon vyšle jednoznačný signál, že každý má právo sám rozhodovat o tom, jak vypadá a jak zní, což současné znění zákonů kvůli vývoji AI dostatečně neupravuje. „Lidské bytosti mohou být protaženy digitální kopírkou a zneužity k nejrůznějším účelům, a já s tím nejsem ochoten souhlasit.“ [1]
Tento krok, který má pravděpodobně podporu devíti z deseti poslanců, přichází uprostřed rychle se rozvíjející technologie umělé inteligence, která více než kdy jindy usnadnila vytvoření přesvědčivého falešného obrazu, videa nebo zvuku napodobujícího rysy jiné osoby.
Změny dánského autorského zákona po schválení teoreticky dají lidem právo požadovat, aby online platformy odstranily takový obsah, pokud je sdílen bez souhlasu. Budou se vztahovat také na „realistické, digitálně generované imitace“ uměleckého vystoupení bez souhlasu. Porušení navrhovaných pravidel by mohlo vést k odškodnění dotčených osob. Nová pravidla by se však neměla dotknout parodií a satiry, které budou i nadále povoleny.
Pokud technologické platformy nebudou na nový zákon reagovat odpovídajícím způsobem, mohly by být vystaveny vysokým pokutám, a řešit by to nakonec mohla Evropská komise.
Ministr Jakob Engel-Schmidt doufá, že příklad Dánska budou následovat další evropské země. Plánuje využít aktuálního předsednictví Dánska v EU k tomu, aby s jejich plánem seznámil své evropské protějšky.
Poznámka: Přemýšlím nad tím, jak rozlišit, co je povolená parodie a co nezákonné napodobení bez souhlasu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025