Na začátku července společnosti OpenAI, Microsoft a Anthropic oznámily partnerství v hodnotě 23 milionů dolarů s největšími americkými učitelskými odbory s cílem přinést více umělé inteligence do tříd od mateřské až po střední školu. Iniciativa s názvem Národní akademie pro výuku umělé inteligence (National Academy for AI Instruction) bude školit učitele v tom, jak používat umělou inteligenci pro výuku i pro školní administrativu, jako je plánování hodin a psaní zpráv. Výuka bude zahájena v newyorském sídle odborů a postupně se rozšíří do celých Spojených států [1].
V úvodním projevu na slavnostním otevření Akademie se prezidentka AFT Randi Weingarten vyjádřila takto: „Umělá inteligence má obrovský potenciál, ale zároveň představuje i obrovské výzvy. Má-li sloužit našim žákům a společnosti, je naší úlohou, aby s ní učitelé uměli pracovat. Přímý kontakt mezi učitelem a jeho žáky nelze nahradit novými technologiemi, ale pokud se naučíme, jak je využít, a nastavíme rozumné zábrany nevhodným postupům, lze výuku a učení zlepšit. Akademie je místem, kde se pedagogové a školní zaměstnanci dozví o umělé inteligenci – nejen o tom, jak funguje, ale i o tom, jak ji používat moudře, bezpečně a eticky.“ [2]
Launch of the National Academy for AI Instruction
AI společnosti čelí těžkému boji. Většina veřejnosti v současné době vnímá používání umělé inteligence ve výuce jako něco nevhodného – jako jistý způsob, jak utlumit kritické myšlení a ovlivnit naši pozornost. Navzdory tomu tyto společnosti trvají na tom, že umělá inteligence slibuje individualizovanější učení, rychlejší a kreativnější plánování hodin a snadnější hodnocení výsledků.
Společnosti, které tuto iniciativu sponzorují, to samozřejmě nedělají z dobroty srdce. Ne – jejich cílem je v honbě za ziskem proměnit učitele a studenty v uživatele. Anthropic nabízí své modely umělé inteligence univerzitám a OpenAI již nějaký čas dělá bezplatné kurzy pro učitele. V úvodním kurzu nové Národní akademie pro výuku umělé inteligence zástupci společnosti Microsoft ukázali učitelům, jak používat jejich AI nástroje pro plánování hodin a zpracování elektronické pošty.
Je to teprve začátek, ale měli bychom se ptát na důkazy, zda AI žákům pomáhá, nebo škodí. Některá data tvrzení technologických společností podporují. Nedávný průzkum mezi 1 500 teenagery, který provedl Harvard, ukázal, že děti používají umělou inteligenci k brainstormingu a zodpovězení otázek, které se bojí položit ve třídě. Studie zkoumající digitální vzdělávací prostředí od hodin matematiky v Nigérii až po kurzy fyziky na Harvardu naznačují, že prostřednictvím AI lze žáky dovést k větší aktivitě.
Naproti tomu však zatím převažují spíše negativní zjištění. Tentýž průzkum Harvardu odhalil, že děti také často používají umělou inteligenci k podvádění a usnadnění si práce. Opakovaně se objevují zjištění, že spoléhání se na umělou inteligenci může snižovat schopnost kritického myšlení. Nemluvě o tom, že „halucinace“ nesprávných informací jsou nevyhnutelnou součástí fungování velkých jazykových modelů (Výzkumy odhalují, jak generativní AI ovlivňuje lidské učení).
Jelikož AI dnes proniká do všech oblastí, bude tak jako tak používána i ve školách. Proto je nutné hledat způsoby, jak ji implementovat tak, aby byla přínosem. K tomu je třeba mít vhodně nastavenou metodiku a kurikulum (u nás AI dětem). Zásadní však je mít schopné učitele, kteří si jsou dostatečně jisti svým chápáním fungování umělé inteligence a toho, jak ji lze použít. Přitom je třeba se vyhnout přílišnému zaměření na nástroje a předpřipravené postupy, které mají učitelé používat, aniž by věděli, jak fungují.
Novou iniciativu zastřešuje Americká federace učitelů (AFT) s 1,8 milionu členů spolu s newyorskou Sjednocenou federací učitelů (UFT) s 200 000 členů. Pokud je technologické společnosti získají na svou stranu, budou mít významný vliv na to, jak se miliony učitelů učí o umělé inteligenci. Někteří pedagogové se však jejímu používání stále brání. Nechtějí používat AI nástroje, které nejsou navrženy pedagogy s ohledem na vzdělávání.
Nezbývá než doufat, že podobné iniciativy, jako je tato, situaci změní a podaří se spojit úsilí odborů a AI společností k nalezení pro výuku přínosných postupů. Je však těžké uvěřit, že společnosti, které tuto iniciativu financují, poskytnou skutečně upřímné rady, kdy AI ve výuce nepoužívat.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla).
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025