Spomocník Základní vzdělávání Newyorská AI akademie
Odborný článek

Newyorská AI akademie

29. 9. 2025 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o iniciativě spojující učitelské odbory a přední AI společnosti v New Yorku s cílem učit učitele používat umělou inteligenci.

Na začátku července společnosti OpenAI, Microsoft a Anthropic oznámily partnerství v hodnotě 23 milionů dolarů s největšími americkými učitelskými odbory s cílem přinést více umělé inteligence do tříd od mateřské až po střední školu. Iniciativa s názvem Národní akademie pro výuku umělé inteligence (National Academy for AI Instruction) bude školit učitele v tom, jak používat umělou inteligenci pro výuku i pro školní administrativu, jako je plánování hodin a psaní zpráv. Výuka bude zahájena v newyorském sídle odborů a postupně se rozšíří do celých Spojených států [1].

V úvodním projevu na slavnostním otevření Akademie se prezidentka AFT Randi Weingarten vyjádřila takto: „Umělá inteligence má obrovský potenciál, ale zároveň představuje i obrovské výzvy. Má-li sloužit našim žákům a společnosti, je naší úlohou, aby s ní učitelé uměli pracovat. Přímý kontakt mezi učitelem a jeho žáky nelze nahradit novými technologiemi, ale pokud se naučíme, jak je využít, a nastavíme rozumné zábrany nevhodným postupům, lze výuku a učení zlepšit. Akademie je místem, kde se pedagogové a školní zaměstnanci dozví o umělé inteligenci – nejen o tom, jak funguje, ale i o tom, jak ji používat moudře, bezpečně a eticky.“ [2]

Launch of the National Academy for AI Instruction

AI společnosti čelí těžkému boji. Většina veřejnosti v současné době vnímá používání umělé inteligence ve výuce jako něco nevhodného – jako jistý způsob, jak utlumit kritické myšlení a ovlivnit naši pozornost. Navzdory tomu tyto společnosti trvají na tom, že umělá inteligence slibuje individualizovanější učení, rychlejší a kreativnější plánování hodin a snadnější hodnocení výsledků.

Společnosti, které tuto iniciativu sponzorují, to samozřejmě nedělají z dobroty srdce. Ne – jejich cílem je v honbě za ziskem proměnit učitele a studenty v uživatele. Anthropic nabízí své modely umělé inteligence univerzitám a OpenAI již nějaký čas dělá bezplatné kurzy pro učitele. V úvodním kurzu nové Národní akademie pro výuku umělé inteligence zástupci společnosti Microsoft ukázali učitelům, jak používat jejich AI nástroje pro plánování hodin a zpracování elektronické pošty.

Je to teprve začátek, ale měli bychom se ptát na důkazy, zda AI žákům pomáhá, nebo škodí. Některá data tvrzení technologických společností podporují. Nedávný průzkum mezi 1 500 teenagery, který provedl Harvard, ukázal, že děti používají umělou inteligenci k brainstormingu a zodpovězení otázek, které se bojí položit ve třídě. Studie zkoumající digitální vzdělávací prostředí od hodin matematiky v Nigérii až po kurzy fyziky na Harvardu naznačují, že prostřednictvím AI lze žáky dovést k větší aktivitě.

Naproti tomu však zatím převažují spíše negativní zjištění. Tentýž průzkum Harvardu odhalil, že děti také často používají umělou inteligenci k podvádění a usnadnění si práce. Opakovaně se objevují zjištění, že spoléhání se na umělou inteligenci může snižovat schopnost kritického myšlení. Nemluvě o tom, že „halucinace“ nesprávných informací jsou nevyhnutelnou součástí fungování velkých jazykových modelů (Výzkumy odhalují, jak generativní AI ovlivňuje lidské učení).

Jelikož AI dnes proniká do všech oblastí, bude tak jako tak používána i ve školách. Proto je nutné hledat způsoby, jak ji implementovat tak, aby byla přínosem. K tomu je třeba mít vhodně nastavenou metodiku a kurikulum (u nás AI dětem). Zásadní však je mít schopné učitele, kteří si jsou dostatečně jisti svým chápáním fungování umělé inteligence a toho, jak ji lze použít. Přitom je třeba se vyhnout přílišnému zaměření na nástroje a předpřipravené postupy, které mají učitelé používat, aniž by věděli, jak fungují.

Novou iniciativu zastřešuje Americká federace učitelů (AFT) s 1,8 milionu členů spolu s newyorskou Sjednocenou federací učitelů (UFT) s 200 000 členů. Pokud je technologické společnosti získají na svou stranu, budou mít významný vliv na to, jak se miliony učitelů učí o umělé inteligenci. Někteří pedagogové se však jejímu používání stále brání. Nechtějí používat AI nástroje, které nejsou navrženy pedagogy s ohledem na vzdělávání.

Nezbývá než doufat, že podobné iniciativy, jako je tato, situaci změní a podaří se spojit úsilí odborů a AI společností k nalezení pro výuku přínosných postupů. Je však těžké uvěřit, že společnosti, které tuto iniciativu financují, poskytnou skutečně upřímné rady, kdy AI ve výuce nepoužívat.

Literatura a použité zdroje

[1] – O'DONNELL, James. AI’s giants want to take over the classroom. 2025. [cit. 2025-8-18]. Dostupný z WWW: [https://www.technologyreview.com/2025/07/15/1120086/ais-giants-want-to-take-over-the-classroom/].
[2] – KELLY, Rhea. New National Academy for AI Instruction to Provide Free AI Training for Educators. 2025. [cit. 2025-8-18]. Dostupný z WWW: [https://thejournal.com/articles/2025/07/09/new-national-academy-for-ai-instruction-to-provide-free-ai-training-for-educators.aspx].

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/