Spomocník Odborné vzdělávání Xenofobie a rasismus
Odborný článek

Xenofobie a rasismus

16. 9. 2009 Odborné vzdělávání Spomocník
Autor
Eva Jiřičková

Anotace

Příklad dobré praxe ukazuje použití metody E-U-R, tedy metody kritického myšlení v konkrétní hodině v občanské nauce ve 2. ročníku. Jako motivační text je použit fejeton nazvaný „ Černá ruka“, který napsal Ludvík Vaculík v Lidových novinách, viz příloha A.

Kontext

Na středních školách se učitel často setkává s nezájmem o probíranou látku, žáci jsou leniví a neochotní mluvit. Je dobré, když alespoň občas využijeme nové metody práce.

Při hodině občanské nauky, např. v sociologii - v tematickém celku, který se zabývá xenofobií a rasismem, je možné využít interaktivní způsob výuky založený na principu pedagogického konstruktivismu - tedy na předpokladu, že lidské poznání vzniká vždy v interakci s určitým sociálním prostředím - prostřednictvím komunikace. Žáci poměrně málo čtou denní tisk, spíše je ovlivňují média a samozřejmě rodina. Budeme-li od nich chtít, aby řekli svůj názor na rasismus u nás, většina nebude ochotní mluvit. Uvedený Vaculíkův článek je konfrontuje s tím, co si sami myslí, co si říkají spolužáci i učitel, porovnávají své znalosti i osobní názory se znalostmi a zkušenostmi druhých a poměrně živě diskutují. Pomocí této diskuse i sebereflexe si uvědomují podstatu problému a potvrzují si, nebo naopak korigují svoje názory a postoje. Při tomto způsobu výuky jsou aktivní a tzv. mají o čem hovořit. Zlepšuje se tak kompetence komunikace nejen ve vztahu ke spolužákům, ale i k učiteli a naopak. Vzájemným poznáváním jsme si pochopitelnější.

Východiska

Metoda E-U-R je vhodná k výuce téměř vždy a všude za těchto předpokladů:

  • učitel si stanoví cíle a prostředky k jejich dosažení, je důležité najít podnětný materiál (text, video, rozhlasovou nahrávku, fotografii, atd.);
  • vztahy s učitelem i vzájemně mezi žáky jsou dobré, žáci spolu bez problémů komunikují, respektují své názory a umí nejen vyjádřit svůj vlastní, ale i naslouchat druhým;
  • učitel má přirozenou autoritu, usměrňuje výuku, motivuje žáky stručnými, jasnými a konkrétními dotazy či úkoly, reaguje na vniklé situace a dotazy a nebojí se vzniku konfliktu - vždyť i to, jak se chovat během sporu a jak vyřešit konflikt, se všichni musíme naučit.

Cíle ve vztahu k žákovi

Kompetence poznávací - přečte a porozumí obsahu textu, porovná názory autora se svými, vysvětlí vlastními slovy smysl předloženého textu (rozvoj čtenářské gramotnosti) a najde ve slovníku, či na internetu význam slov rasismus a xenofobie, vysvětlí pojem na konkrétním příkladu.

Kompetence sociální a komunikativní - nebojí se sdělovat své názory, umí popsat své pocity, srozumitelně formuluje vlastní myšlenky a obhajuje své názory, kultivuje svůj ústní projev, soustředěně poslouchá a porovná různé názory. Chápe význam diskuse jako prostředek poznání. Tím se učí empatii, toleranci a úctě.

Kompetence personální, občanské - pozná, že všichni jsme lidé, prožíváme obdobné pocity a nemusíme se stydět, máme-li pocity určité nedůvěry k cizím, popřípadě nějak odlišným lidem, přesto bychom měli posuzovat lidi podle jejich chování, jednání, nikoli podle barvy pleti, nebo např. národnosti.

Realizace pomocí metody E-U-R (evokace, uvědomění, reflexe) - třífázový model učení

První fáze - evokace (10-15 minut)

V úvodní části hodiny učitel rozdá žákům text fejetonu a zadá žákům následující úkol (je dobré úkoly napsat pod článek, nebo na tabuli, aby to žáci měli stále na očích a neměli dotazy, kterými by rušili v soustředění ostatní):

Přečtěte fejeton a podtrhněte si větu, či několik vět, které vás osobně zaujaly, buď pozitivně, nebo negativně, pokuste se písemně odpovědět na otázky napsané pod článkem:

  1. Je pan Vaculík rasista? A proč si to myslíte?
  2. Které věty jsou nebo působí rasisticky? A proč?
  3. Co asi znamenají slova: xenofobie, rasismus, antisemitismus.
  4. Uvědomte si, kdy a kde jste se setkali s xenofobií a s rasismem.
  5. Proti jakým skupinám obyvatel jsou nejčastěji zaměřeny rasistické projevy u nás?

Tato první fáze by neměla být delší, než 15 minut. Většinou jsou žáci na SŠ do10 minut hotoví. Upozorněte všechny, ať jsou potichu a neruší ostatní, vy můžete mezitím zapsat do třídnice a připravit si definice slov.

Druhá fáze - uvědomění si významu (25 - 30min)

Následuje diskuse. Můžete začít hlasováním, kolik žáků si myslí, že je autor rasista. Nechte postupně několik žáků zdůvodnit tento názor. Nechejte žáky najít rasistické věty a povídejte si o tom.

Např.: kdy viděli černocha poprvé, jestli se jim zdá slovo černoch hanlivé, jak se dá také nazvat člověk, který má tmavou pleť (Afričan, negr, černá huba....), zajímavé a velmi živé odpovědi dostanete na otázky: Mohli byste si vzít manžela, manželku černé pleti? Léčili byste se u lékaře, lékařky jiné barvy pleti?

Možná se žáci začnou vyjadřovat i k jiným problémům: rasismus vůči Vietnamcům, Židům, Rómům, nesnášenlivost vůči Ukrajincům, Polákům ... a dalším skupinám obyvatel České republiky.

Poznámka: Nenechte debatu sklouznout v hrubé obviňování Rómů. Využijte diskuse a vyjádřete názor, že postoje žáků chápete, že i vaše zkušenost s Rómy byla někdy negativní (uveďte příklad buď svůj nebo nějakého známého), ale zdůrazněte, že znáte i slušné Rómy, se kterými se nikdo nestydí bavit a že i mezi Čechy je mnoho zlodějů a lhářů apod. Bylo by dobré mluvit pozitivně o nějaké rómské rodině, či osobnosti, kterou žáci znají.

Možná, že se setkáte s pokusem o definici rasismu, či rasisty - bude-li správná, napište ji na tabuli. Možná, že nebudou znát slovo xenofobie - vysvětlete jim, že strach z cizinců je v nás "zakódován" již asi z doby pravěku, kdy cizinci představovali hrozbu. Že je normální pociťovat nedůvěru k cizím lidem, vždyť to patří k našim základním instinktům. Důležité však je, abychom své předsudky rozumově zkoumali a korigovali podle konkrétních zkušeností a poznatků.

Třetí fáze - reflexe (maximálně 10-15minut)

Znovu se vraťte ke článku Ludvíka Vaculíka Černá ruka. Nechte vyjádřit žáky, co je zaujalo spíš pozitivně. Můžete shrnout názory na článek a na to, že autor není rasista třeba takto:

Zpočátku pan Vaculík byl tak trochu rasista, jak přiznával v článku: viděl v černoších jen lidi, kteří mají sloužit („ měl na sobě portýrskou livrej, byl tedy v úloze, jaká se od černocha očekávala"), také černošky byly pro něj pouze atrakcí (ten tanec), dokonce si vysvětloval „míšení bělochů s černochy jako výraz nouze, nebo prosté živočišnosti", ale pak začal tento svůj postoj zkoumat, všímal si spíš charakterů lidí. A dokonce objevil i krásu mladé číšnice černé pleti - právě proto, že byl schopen vnímat a posuzovat člověka bezprostředně, bez předsudků. Můžeme ocenit, že pan Vaculík byl k sobě i k nám čtenářům upřímný a ukázal nám svou cestu, jak se zbavit předsudků, xenofobie a skrytého rasismu: dívat se, vnímat, porovnávat a hodnotit vždy konkrétního člověka.

Nebo ještě lépe: nechte promluvit žáky, kteří dopěli k názoru, že autor není rasista a zeptejte se, proč si to myslí. Je možné, že smysl fejetonu vyjádří výstižněji, než vy!

Předpokládám, že na zápis v této hodině nezbude čas, a proto zadejte domácí úkol: Slova: rasismus, xenofobie, antisemitismus, intolerance, nacionalismus, rasová diskriminace - žáci sami vyhledají definice ve slovníku cizích slov a zapíší přesná znění do sešitů jako domácí úkol do další hodiny.

Poznámka k další hodině: Chcete-li se tomuto tématu věnovat déle, nechte žáky vyhledat tato slova na internetových vyhledávačích a řekněte jim, ať zajímavé články související s touto problematikou vytisknou - a další hodinu můžete probírat třeba skiny.... (a nezapomeňte si vyhledat zajímavou informaci i vy).

Poznámka k využití metody i konkrétního článku v češtině: Tímto způsobem jsem motivovala maturanty k napsání vlastní úvahy na téma „Rasismus a xenofobie u nás a v nás." Přestože žáci napsali někdy dost konfrontačně laděné úvahy, pomocí této metody se téměř všichni propracovali k delšímu písemnému vyjádření svých zkušeností, poznatků, postojů a názorů, což je u mladých lidí, kteří většinou neradi píší a tvrdí, že nemají o čem psát, celkem pozoruhodný výsledek.

Využité zdroje a pomůcky

Fejeton Ludvíka Vaculíka „Černá ruka", papír na poznámky k článku, slovník cizích slov

Kontakt

Eva Jiřičková, eva.jirickova@sups.info

SUPŠ a VOŠ Turnov

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
28.32 kB
Dokument
Příloha
Autor
Eva Jiřičková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence k učení
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Personální a sociální kompetence
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Komunikativní kompetence

Průřezová témata:

  • Odborné vzdělávání
  • Občan v demokratické společnosti

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída