Spomocník Odborné vzdělávání Napínání při natahování
Odborný článek

Napínání při natahování

16. 12. 2009 Odborné vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Šárka Němečková

Anotace

Podstatou tohoto příkladu dobré praxe je zdůraznění nutnosti praktické a samostatné činnosti žáků v hodinách fyziky. Schopnost samostatného úsudku na základě připravených podkladů by měla vést k přiblížení fyziky jako předmětu, kde fakta není nutné jen přijímat, ale i správně a logicky odvozovat. Smyslem hodiny, během níž si mají žáci osvojit základní pojmy o mechanickém kmitání, je přiblížení a zprůhlednění tohoto tématu natolik, aby motivovalo žáky k další samostatné činnosti. Hodina neprobíhá pouze formou výkladu, ale skupinovým řešením problému. Během práce pod vedením učitele si žáci osvojí nejen kompetence k řešení problémů, ale i kompetence komunikativní, sociální a personální.

Kontext

Cílovou skupinou jsou žáci druhého ročníku střední průmyslové školy. Je jich 20, a tak je možné vytvořit 4 skupiny po pěti.

Základním předpokladem a nutností pro správné řešení problému je vhodná časová návaznost na vzdělávací program matematiky druhého ročníku. Před zpracováním samotné úlohy byly potřebné údaje z matematiky vyučujícím zopakovány. Dalším předpokladem je návaznost na předmět ICT, odkud si žáci přinesou vypracovánu první část úlohy. Je tedy nutné, aby uměli pracovat s Photo Studiem (nebo s jiným grafickým programem) a úlohu, kterou teď fyzikálně a matematicky budou řešit, měli vytištěnu a připravenu ke zpracování.

Východiska

Nepřekládat poznatky pouze v hotové podobě – to je východiskem této hodiny. Je nutné ukázat žákům, že přírodovědné obory nejsou spojeny pouze s příjímáním obecných zákonů, ale i s jejich objevováním a případným rozšiřováním. Naše škola vyučuje podle ŠVP, jehož cílem je rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Proto je naší snahou hledat všechny možné metody, které by k tomu vedly. Jednou z nich je právě metoda skupinové práce s kooperativními prvky, která zefektivní výuku a zpestří průběh vyučování. Správný výsledek a úspěšnost celé úlohy závisí na aktivním přístupu všech členů skupiny.

Cíle

Hlavní cíle jsou zaměřeny na rozvoj klíčových kompetencí:

Kompetence k učení:

  • žáci pracují ve skupinách
  • žáci si organizují vlastní činnost, spolupracují na stejném úkolu
  • žáci získávají a třídí informace
  • žáci si osvojují strategii učení

Kompetence k řešení problémů:

  • žáci prezentují své výsledky
  • žáci se učí hledat různá řešení zadaného problému

Kompetence komunikativní:

  • žáci spolu komunikují, předávají si informace, sami tvoří zápis, naslouchají, obhajují své myšlenky a argumentují
  • žáci se učí hledat řešení zadaného problému a tvoří vlastní úsudek
  • žáci se učí naslouchat názorům jiných.
  • žáci se dělí o získané poznatky s ostatními členy skupiny a usilují o dobrý výsledek celé skupiny

Kompetence sociální a personální:

  • žáci si navzájem pomáhají, respektují dohodnutá pravidla
  • žáci se učí sebehodnocení – vyhodnocují vlastní přínos
  • žáci vzávěru vzájemně zhodnotí přínos každého člena skupiny

Kompetence občanská:

  • žáci plní své povinnosti, ale využívají svá práva
  • žáci zodpovídají za výsledky své práce

Realizace

Na začátku hodiny jsou žáci rozděleni do čtyřčlenných skupin. Klíčem k výběru do skupin je i prospěch, to znamená, že je třeba zasáhnout po rozložení skupin tak, aby je tvořili jak žáci slabšího prospěchu, tak ti výborní. Žáci přinesli na hodinu zpracovanou úlohu z ICT, kde pomocí Photo Studia zpracovávali předem zadanou úlohu. Šlo o sestavení jednoho obrázku z vyfocených snímků. Žáci měli za úkol vyfotografovat přehupovačku na pouti, a to jak z čelního, tak bočního pohledu. Při hodině ICT fotografie skládali do jednoho obrázku, který by měl prezentovat kmitavý pohyb.

S takto připraveným materiálem začala úvodní hodina. Jejich zpracovaný obrázek jsem promítla na tabuli a pokusila se vysvětlit základní pojmy potřebné pro pochopení problému. Aby bylo zřejmé, o jakou problematiku se jedná, na pracovním stole jsem na stojanu měla připravenou pružinu se závažím. Žáci si postupně osvojili základní pojmy (rovnovážná poloha, amplituda, frekvence a perioda, okamžitá výchylka). Nyní už pracovali samostatně ve skupinách. Na předem připravené čtvrtky si načrtli kmitavý pohyb popsaný pomocí pohybu po kružnici a jejich úkolem bylo, aby pomocí matematických dovedností a obrázku vytvořeného při ICT odvodili vztah pro okamžitou výchylku.

Po pěti minutách zástupce z každé skupiny prezentoval její výsledky. Se svou čtvrtkou nastoupil před tabuli a obhajoval svůj výsledek. S mojí pomocí odstraňovali případné nedostatky a se zbytkem třídy jsme diskutovali nad výsledky. Správný výsledek – a tedy i obecný vztah – žáci uvedli na tabuli. Další část hodiny byla opět zaměřena na samostatnou práci ve skupinách. Problémem bylo, aby skupina odvodila zase pomocí matematiky a znalostí goniometrických funkcí vztah pro rychlost  kmitajícího tělesa. Tato úloha nebyla omezena časově, ale šlo o rychlost úsudku. První skupina, která byla přesvědčena o správnosti, svůj výsledek prezentovala a obhajovala před ostatními i přede mnou. Následovala diskuse ostatních. Pokud se podařilo dojít ke správnému, a tedy obecnému vztahu, vyjadřujícímu rovnici pro rychlost kmitajícího tělesa, byl tento vztah zapsán na tabuli. Pokud ne, zasáhla jsem já a pomohla žákům tento vztah odvodit.

Využité zdroje a pomůcky

Vlastní realizace je organizačně velmi nenáročná. Žáci mají z hodiny ICT nutnou pomůcku, kterou je zpracované postupné skládání fotografií, pořízených samotnými žáky podle zadání (fotografie přehupovaček z pouti). Čtvrtky mají připravené na lavicích podle skupin, pružinu na stojanu mám připravenou na pracovním stole.

Výsledky uskutečňovaného příkladu dobré praxe

Při hodině se podařilo zapojit každého žáka a podařilo se naplnit vytýčené cíle.

Žáci:

  • komunikovali, vzájemně si pomáhali při práci na stejném úkolu
  • učili se naslouchat druhému, tj. vyslechnout a přijmout názor druhého, být za svůj názor zodpovědný a společně dojít k jednotnému výsledku
  • předávali získané informace ostatním členům, předané informace musely být stručné, věcné a jasné
  • pociťovali svou zodpovědnost vůči ostatním

Zjištěné poznatky a výsledky práce žáků jsou dlouhodobé. Žáci si samostatně získané informace pamatují déle než poznatky pouze předkládané.

Shrnutí, zhodnocení

Tato metoda práce je vynikající v tom, že do činnosti jsou zapojeni všichni žáci. Během práce učitel žáky sleduje. Monitoruje, kteří žáci spolu dobře spolupracují, zhodnocují vzájemně své myšlenky, a někde naopak dochází k diskusi a snaze obhájit svůj názor. Učitel podává též pomocnou ruku, upozorňuje na obtížné momenty. Vyhodnocuje se nejen rychlost, ale především i správnost odevzdané práce. Na závěr je společně vysloveno správné řešení.

Byly podpořeny tyto klíčové kompetence:

  1. kompetence k učení – žáci si osvojovali strategii učení, organizovali si svoji činnost
  2. kompetence k řešení problémů – žáci si vytvořili úsudek, prezentovali své výsledky, svá řešení hodnotili a obhajovali
  3. kompetence komunikativní – žáci spolu komunikovali, obhajovali své myšlenky a argumentovali, zároveň poslouchali názory jiných
  4. kompetence sociální a personální – žáci si vzájemně pomáhali, respektovali dohodnutá pravidla
  5. kompetence občanská – žáci si plnili své povinnosti, ale využívali svá práva, zodpovídali za myšlenky své práce

Také byla uplatněna tato průřezová témata:

  1. osobnostní a sociální výchova – žáci si organizovali vlastní práci, připravovali se předem na plnění složitějšího úkolu, rozhodovali
  2. výchova demokratického občana – žáci byli nuceni přemýšlet v souvislostech, komunikovat a naslouchat

Žáci jsou aktivní, uplatňuje se u nich soutěživost a touha po poznání. Přínosem je i spolupráce žáků, kteří za normálních okolností nekomunikují, což má i dobrý dopad na sociální vztahy uvnitř třídy. Metoda je použitelná mezi žáky s odlišnými schopnostmi a dovednostmi. Popisovaný příklad dobré praxe se osvědčil, žáci byli motivováni k další samostatné a tvořivé práci. Ve třídě došlo k vytvoření dobrého a zdravého vztahu k jedné z přírodních věd.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Šárka Němečková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.