Úvodní stránka
Přehled článků
Odkazník
Metodická pomoc
O Spomocníkovi
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Otevřený online kurz pro kanadské studenty...

Ikona informativni

Otevřený online kurz pro kanadské studenty učitelství

Autor: Bc. Karel Zavřel
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o zajímavém online kurzu Aleca Courose z Pedagogické fakulty univerzity v Regině (Kanada). Jeho úkolem je přiblížit účastníkům internet jako prostor pro vybudování funkčního osobního vzdělávacího prostředí.
Klíčová slova: MOOC, eci831, Blackboard collaborate, web 2.0, blog, mikroblog, PLE, konektivismus, Alec Couros

Text článku:

Kurz EC&I 831: Social Media & Open Education probíhal od září do prosince 2011. Pro nás byl zajímavý nejen svým obsahem, ale též neméně zajímavou formou. Kurz se totiž (a to již nejméně potřetí) otevřel nejen pro studenty Pedagogické fakulty univerzity v Regině, ale i pro všechny ostatní zájemce z celého světa. (EC&I 831 není žádná šifra, ale identifikační kód předmětu, písmena jsou zkratkou slov Education, Curriculum & Instruction a popisují celý blok předmětů výše zmíněné fakulty.)

Základem byla pravidelná online setkání, která probíhala jednou týdně ve webinářovém prostředí Blackboard Collaborate (jedná se o nástupce populárních softwarů Wimba a Elluminate, jež byly zakoupeny firmou Blackboard specializující se na poskytování systémů LMS americkým školám). Jeho jádrem je zprostředkování audiovizuálního spojení účastníků (videokonference) v reálném čase, nástavbou jsou pak možnosti chatu, sdílení plochy a aplikací účastníků či možnost současně používat jednu „tabuli“ – nástěnku, na kterou mohou všichni najednou psát a malovat. Navíc jsou v tomto prostředí jasně definované role moderátora a studentů s jejich právy. Pomyslnou třešničkou na dortu (rozhodně však velmi sladkou) je možnost záznamu celého setkání, včetně chatové komunikace, měnících se snímků prezentace, nástěnek atd. Této možnosti vedoucí kurzu Alec Couros pochopitelně využil a záznamy ze všech setkání jsou stále veřejně dostupné zde.

A nebyla to setkání ledajaká. Jejich hosty byly osobnosti velmi zvučných jmen, jako jsou Stephen Downes (mimochodem též host našeho RVP_VT21), George Siemens (viz Konektivismus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí), Dave Cormier (viz Jak roste oddenek?) či Dean Shareski. Každé z těchto setkání by jistě vydalo na samostatný článek, ale pro ty, kteří vládnou alespoň pasivní angličtinou, bude jistě podnětnější zhlédnutí originálního materiálu.

Pravidelná synchronizovaná „osobní“ setkání účastníků byla jen jednou částí kurzu. Hlavním úkolem, jak ho na centrálním webu kurzu popisuje sám autor, bylo budování síťového vzdělávacího prostředí. Jde o určitý ekvivalent již zavedeného pojmu osobní vzdělávací prostředí (Personal learning environment, PLE), ovšem zdůrazňuje se sociální aspekt. Slovo síť zde neodkazuje primárně k internetu jako počítačové síti, ale k opravdovému propojení lidí, k vytváření sítě kontaktů, ve které účastníci sdílí své zkušenosti a jsou naopak obohacování druhými. Samozřejmě, že k tomuto účelu se dnes nutně používá internet.

Jedním ze základních nástrojů takového sdílení jsou blogy. Rozepisovat se zde o tomto fenoménu webu 2.0 by jistě bylo příslovečným nošením dříví do lesa. Stačí, když odkážu nedávný článek Spomocníka Edublog Awards – soutěž o nejlepší výukový blog. Téměř nutným předpokladem pravidelného sledování více blogů jsou pak RSS čtečky (zde je RSS balíček sdružující blogy účastníků kurzu EC&I 831). Další, do jisté míry paralelní cestou „zasíťování“ jsou mikroblogy – celosvětově nejznámějším poskytovatelem a zároveň zářným příkladem této služby je Twitter. Posledním „povinným“ nástrojem účastníků kurzu je služba Diigo. Jde o sofistikovanější (a tím i složitější) obdobu možná o něco známějšího webu Delicious. Obě tyto služby v zásadě umožňují Social web bookmarking – osobní i komunitní sdílení odkazů.

Hlavním závěrečným výstupem všech účastníků kurzu byly tzv. Summaries of Learning, určité shrnutí toho, co si z kurzu odnášejí. Většina participantů je zpracovala velmi zajímavým a originálním způsobem. Seznam a odkazy na ně naleznete zde. Následující příklad je výstupem studentky Lindsay Morhart vytvořeným pomocí nástroje xtranormal.

Summary of Learning ECI831 - Lindsay Morhart

Dalo by se jistě psát dál a dál, ale cizí zkušenosti nikdy nenahradí vlastní úsilí a angažovanost při tvorbě osobního síťového vzdělávacího prostředí. Kurz EC&I 831 je bezpochyby dobrým startem a nejspíš se nekonal naposledy. Pokud ho tedy chcete prožít naživo, a ne jen ze záznamů, sledujte Aleca Courose – nejspíše prostřednictvím Twitteru na @courosa.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 13. 02. 2012
Zobrazeno: 2853krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
Otevřený online kurz pro kanadské studenty učitelství. Metodický portál: Články [online]. 13. 02. 2012, [cit. 2016-09-28]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15143/OTEVRENY-ONLINE-KURZ-PRO-KANADSKE-STUDENTY-UCITELSTVI.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.