O modelu převrácené třídy, tj. výukové metodě založené na samostatném sledování video-tutoriálů žáky, který doznal značné popularity díky Khanově škole, jsme informovali již více než před rokem (Khan Academy a „převrácená“ třída, Převrácená třída podle Dr. Lodge). Jak se tento fenomén šíří mezi učiteli a stále více jich zkouší implementovat ho nějakým způsobem do své výuky, ukazuje se, že je třeba ho blíže zkoumat a zamýšlet se nad možnými způsoby využití této metodiky v závislosti na konkrétních podmínkách. V souladu s tím, co se pokoušíme sdělit našim učitelům opakovaně, i zde platí, že aplikace moderních technologií neznamená automaticky úspěch. Ten se dostaví pouze tehdy, předchází-li mu důkladná příprava. Jedinou možností, jak při zavádění podobných, praxí dosud neprověřených postupů obstát, je soustavné sledování nejnovějších poznatků a přímý kontakt s kolegy, kteří se stejnou cestou vydali nedlouho před námi a získali již určité zkušenosti (čelní uživatelé podle Hippela).
Pravděpodobně největší síť spojující učitele aplikující model převrácené třídy umožňující výměnu funkčních poznatků je Flipped Learning Network, jež je provázaná s Flipped Learning Ning, kde se může každý zájemce zaregistrovat a aktivně se zapojit do hledání postupů, jak tuto metodu dále zdokonalovat. Počet zde registrovaných učitelů majících stejný zájem dnes již přesahuje 14 tisíc. Pokud snad dělá někomu problémy jazyková bariéra, bude muset vystačit s naším domácím prostředím, samozřejmě nejspíše zde na portálu RVP. Podívejme se teď alespoň na ty nejdůležitější novinky publikované v posledním období.
Nejzajímavější je červencová studie vypracovaná výzkumníky George Mason University podporovaná firmou Pearson - A Review of Flipped Learning [1]. Jedná se o výzkum založený na meta-analýze dostupných zpráv o výsledcích převrácené výuky pocházejících převážně od amerických učitelů.
Studie konstatuje, že se převrácená třída šíří po celém světě a ve výuce se používá stále více. Svým způsobem není ničím převratně novým. Inovativním způsobem využívá dávno známé a pedagogickým výzkumem prověřené principy:
Dále studie definuje 4 pilíře, na nichž je převrácená třída postavena:
Nakonec studie předkládá přehled dosud získaných statistických údajů, podle kterých je většina učitelů i žáků převrácenou třídu praktikujících s jejím zavedením spokojena. Odkazuje se např. též na projekt Speak Up, o němž jsme referovali naposledy v lednu - Speak Up mluví stále hlasitěji o digitální izolaci škol. Ukazuje 3 konkrétní příklady škol, kde slaví převrácená třída úspěch. Jedná se o Byron High School v Minnesotě, které se poté, co zrušila ve výuce matematiky učebnice, zavedla volně dostupné materiály (Vliv volné dostupnosti materiálů na školství) a začala používat metodiku převrácené třídy, podařilo zvýšit procento úspěšnosti ve státních plošných testech o více jak 20 %. Woodland Park High School v Coloradu pomocí převrácené třídy zase vyřešila problém s doháněním zameškané látky u velkého počtu tamních vrcholových sportovců, kteří často ve výuce chybějí. Clintondale High School nedaleko Detroitu v Michiganu hlásí, že po plošném zavedení převrácené třídy došlo ke snížení případů předčasného ukončení studia o 33 % a dramaticky se zlepšilo chování žáků.
Budete-li procházet materiály Flipped Learning Network najdete však také celou řadu osobních svědectví ukazujících, že úspěšné nasazení metodiky převrácené třídy skutečně není snadné. Jiný způsob práce je nezvyklý nejen pro učitele ale i pro žáky. I oni se musí nové postupy nejprve naučit používat. V té souvislosti mě zaujal odkaz na článek zakladatelky společnosti Flip It Consulting Barbi Honeycutt o tom, jak odpor žáků překonávat [2]. Konstatuje, že žáci většinou po aplikaci převrácené třídy procházejí několika stádii vývoje od šoku a odmítnutí až k přijmutí a úspěchu. Předkládá těchto 5 doporučení:
Preparing Students for a Flipped Classroom
Na úplný závěr přidám ještě jednu pozvánku. Učitelé sdružení ve Flipped Learning Network připravují na 6. září Den převrácené třídy, který by měl přispět k jejímu dalšímu globálnímu šíření. Nezapojíte se?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Převrácená třída.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025