Kurz Vzdělávací technologie pro 21. století (RVP_VT21) probíhající v rámci E-learningu portálu RVP se blíží ke své polovině. Dnešním dnem zahajuje 4. týden. Po prvních dvou spíše teoretických lekcích jsme se začali zabývat způsoby, jak technologie uplatnit ve školní praxi. Ve třetím týdnu jsme pod vedením kolegy Petra Naskeho zkoumali počítačové hry. Tento týden bude věnován dalším inovativním prakticky použitelným metodám - výukovým projektům, webquestům, vyprávění digitálních příběhů, primárním zdrojům ad.
Úkolem účastníků je provádět týdenní reflexi nově zjištěných skutečností. Své zprávy publikují mimo vlastní prostředí kurzu (Moodle RVP_VT21) tak, aby své poznatky v maximální možné míře šířili i v rámci své vlastní komunity. Typickou formou je osobní blog. I když je prostředí kurzu otevřené návštěvníkům, není snadné v jeho fórech oznamované výstupy kurzu RVP_VT21 přehlédnout. Proto jsme vytvořili tuto tabulku, která zobrazuje všechny odkazy a bude průběžně aktualizována.
Rád bych vám po ukázce reflexe Ivy Dobiášové publikované minulý týden (Lukáš, ICT a já) opět představil někoho z účastníků. Je to velmi obtížné, protože skvělých výstupů je mnoho. Vynikající výsledky má Stanislav Cikalo, Mira Friedrichová, Vlasta Silva Kolářová, Marcela Kraslová, David Mikoláš, Jitka Rambousková (mimochodem stejně jako paní Kolářová z Nýřan – viz Výukové materiály ZŠ Nýřany), Ilona Zahálková i Martin Vonášek, k němuž se hodlám brzy vrátit.
Nakonec jsem se rozhodl, že vás tento týden upozorním na Janu Zárubovou. Již v prvním článku (RVP_VT21 týden první) jsem zmiňoval její blog IT technologie ve výuce i sbírku výukových materiálů pro učitele. Její reflexe 2. tematického celku „Vliv technologií na vývoj školství“ má název Kudy dál? Objevuje se v ní věta, která dokonale vystihuje cíl našeho kurzu. Zní takto: "Volba, zda k nějakému výukovému cíli dovedu žáky s použitím nebo nepoužitím technologií, nesmí být závislá na mojí neschopnosti technologie využívat." Celý článek dokonale shrnuje obsah 2. lekce, a tak vám doporučuji se s ním seznámit detailněji. Rozhodně si ale nenechte ujít ani její reflexi lekce třetí - Hry ve výuce matematiky a fyziky. V duchu své snahy obohacovat kolegy o odkazy použitelné ve výuce zde Jana Zárubová předkládá přehled zajímavých online zdrojů výukových her pro jmenované předměty.
Vůbec nic vám pochopitelně nebrání se s obsahem kurzu a výstupy účastníků seznamovat detailněji. Můžete se v roli hosta přihlásit do našeho Moodle, můžete se zapojovat do diskuzí pod články účastníků, můžete studovat libovolný odkazovaný materiál a můžete se samozřejmě zúčastnit též pravidelného online setkání s přednáškou, jež je navíc nahráváno a lze si ho tudíž pustit kdykoli později. Tuto středu v 19. hod. máme na programu mé vystoupení na téma Metodika vzdělávacích technologií. Setkání je realizováno na portálu RVP pomocí nástroje DimDim. Odkaz na něj bude znám cca 30 min. před zahájením. Objeví se v kurzu a bude zveřejněn prostřednictvím twitterové zprávy od @spomocnik (viz okno na hlavní stránce Spomocníka).
Vrcholem celého kurzu pak bude příští pondělí v 17 hodin setkání s kanadským výzkumníkem Stephenem Downesem, jež bude celé v angličtině. Stephen je duchovním otcem konektivismu a vášnivým propagátorem otevřenosti internetu včetně volné dostupnosti výukových materiálů. Osobně ho považuji za svého duchovního vůdce. Patří k osobnostem majícím významný podíl na utváření mého osobního vzdělávacího prostředí. Je zvaným řečníkem mnoha významných světových konferencí zabývajících se vzdělávacími technologiemi. Mohu říci jen to, že se na setkání s ním moc těším.
Nechcete se k nám přidat?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Kurz RVP_VT21.
Ostatní články seriálu: