Spomocník Neformální vzdělávání Klíčení, aneb rosteme s dětmi
Odborný článek

Klíčení, aneb rosteme s dětmi

3. 1. 2014 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Jakub Kořínek
Tento článek je součastí seriálu: Klíčení, aneb rosteme s dětmi

Anotace

Pracujete s dětmi v jejich volném čase? Připravujete pro ně neformální vzdělávací programy? Vedete oddíl, klub nebo třeba školní družinu? Pak čtěte dál :-)

Mláďátka a zvířátka -
čili aktivity pro nejmladší děti

      Pionýr - nezisková organizace uznaná MŠMT pro oblast práce s dětmi a mládeží – totiž v roce 2013 uzavřel tříletý projekt podpořený Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. A proč by vás to mělo zajímat? Protože výstupem projektu jsou čtyři navazující výchovné programy pro různé věkové kategorie – od nejmenších dětí po 15+ – tvořené s cílem přiblížit je i dětem se specifickými potřebami ve vzdělávání – ať už jde o děti např. hyperaktivní, sociálně vyloučené, trpící smyslovými poruchami či vadami řeči, nadprůměrně nadané a podobně. Všechny tyto podklady jsou volně k dispozici a určitě se budou hodit i tomu, kdo nepracuje cíleně s dětmi se zvláštními potřebami.

      Programy pro jednotlivé věkové kategorie - nazvané Mláďátka a Zvířátka, Putování se psem, Tajemství staré truhly a Osmá planeta - jsou dále vnitřně členěny na oblasti člověk a společnost, příroda, umění, sport, technika.

      Součástí tvorby programů bylo i dotazníkové šetření, jehož prostřednictvím bylo zjišťováno, co děti baví a jaká témata jsou pro ně v jakém věku nejvíce přitažlivá – podařilo se získat přes 4500 odpovědí. Na základě tohoto šetření a dlouholetých zkušeností všech zúčastněných sestavily odborné týmy soubory her a činností pasovaných na míru, který následně po dobu jednoho roku ověřovali se svými dětmi vedoucí a instruktoři ve svých pionýrských skupinách a oddílech – a přispěli řadou praktických připomínek ke konečnému výsledku.

Jak takový program vypadá?

      K jednotlivým programům vznikly sady podkladů. Každá sada obsahuje stručné informace o dětech se speciálními vzdělávacími potřebami a základní postupy práce s nimi, dále jednotlivé metodické listy k daným činnostem a pracovní listy, které se dětem nakopírují a s nimiž tvoří daný úkol.

      Každý metodický list podrobně rozpracovává jednu aktivitu. Naleznete v něm údaje jako čas na přípravu, čas na realizaci, v jakém ročním období se dá provádět a zda vyhovuje víc prostředí v přírodě, nebo v klubovně, vyžadovaný počet účastníků a seznam potřebného materiálu. Dále seznámení se s cílem dané činnosti (tj. co daná aktivita u dětí rozvíjí), návod, jak děti motivovat, co jim ke hře říci, a samotný postup, doplněný někdy i o fotografie. Je zde popsán i doporučený přístup k dětem se zvláštními vzdělávacími potřebami, rady, na co si dávat pozor.

      Dalšími výstupy projektu pak jsou publikace Sborník příkladů dobré praxe I. (pro programy Mláďátka a Zvířátka a Putování se psem) a Sborník příkladů dobré praxe II. (pro programy Tajemství staré truhly a Osmá planeta), kde jsou shrnuty nápady a zkušenosti ověřovatelských skupin. Pojďme se blíže seznámit s prvním z nových výchovných programů - Mláďátka a Zvířátka – v dalších týdnech se dočtete o následujících třech.

Mláďátka a Zvířátka

      Program je určen pro nejmladší věkovou kategorii – začínající školáky a děti z 2. třídy ZŠ. Skládá se ze dvou dílčích kapitol:
      - Mláďátka – pro děti, které ještě neumí číst,
      - Zvířátka – pro děti, které už čtou.

      Program dětem umožňuje pustit se máminy sukně a zažít pocit, že patří do kolektivu. Při nejrůznějších hrách si děti hledají první kamarády, vybírají si, s kým je jim dobře. I proto jsou důležitou součástí Mláďátek i Zvířátek činnosti zaměřené na začlenění do kolektivu. Děti také prostřednictvím činností z nejrůznějších oblastí zjišťují, co je baví, co jim půjde a v čem by mohly vyniknout. Program dětem dává impulz k prvnímu probuzení - maminka už přestává být středem jejich vesmíru.

      Pracovní sada obsahuje celkem 78 metodických a 62 pracovních listů. V programech se setkáte s tématy jako např. poznávání rostlin, vnímání času, rozvoj pohybových aktivit, třídění odpadu, divadlo, místo bydliště, bezpečnost na silnici… 
      V návaznosti na věkové zvláštnosti dětí má projekt za úkol podporovat rozvoj jejich kognitivních funkcí, a to zejména v oblasti paměti, pozornosti a koncentrace, schopnosti vyjadřování a porozumění.

      Kromě výchovně vzdělávací funkce pracovních materiálů se kladl při jejich vytváření i důraz na to, aby celkový koncept děti zaujal a udržel jejich pozornost co nejdéle. Proto jednotlivé oblasti provází zvířátka, která dětem představují svět a učí je různorodým dovednostem, které v něm uplatní. Oblast člověk a společnost provází moudrá sova, přírodu medvěd, sport obratná kočka, techniku šikovný mravenec a umění ptáček.
___________________________________________________________________________________________________

      Tolik o programu pro naše nejmladší a příště vás seznámíme s druhým výchovným programem, určeným pro děti mladšího školního věku, Putování se psem. Článek vyjde opět zde na našich stránkách.
      Další rozsáhlé informace (jako např. výsledky zmíněného dotazníkového šetření) a hlavně všechny materiály včetně všech metodických a pracovních listů naleznete ke stažení zdarma na webových stránkách www.kliceni.cz .

      Toho, kdo si jednotlivé výstupy projektu stáhne a měl by chuť se zapojit a být nápomocen, pracovní tým Klíčení žádá o zpětnou vazbu. Materiály jsou úmyslně k dispozici pouze v elektronické podobě, jelikož se neustále při práci s nimi rodí nové a nové nápady, proto se stále pracuje na aktualizaci všech metodických listů a jejich doplňování, a tak Pionýr bude vděčen za jakékoliv připomínky. S případnými náměty, radami či kritikou se obraťte na kontakty na uvedených webových stránkách projektu Klíčení.

Autor
Jakub Kořínek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání;
  • Neformální vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat;
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích;