Spomocník Neformální vzdělávání Klíčení, aneb rosteme s dětmi - III
Odborný článek

Klíčení, aneb rosteme s dětmi - III

3. 1. 2014 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Jakub Kořínek
Tento článek je součastí seriálu: Klíčení, aneb rosteme s dětmi

Anotace

Třetí díl seriálu o velice užitečných metodických materiálech, které pro vás připravili pionýři.

Tajemství staré truhly -
čili aktivity pro děti staršího školního věku

      Pracujete s dětmi v jejich volném čase? Připravujete pro ně neformální vzdělávací programy? Vedete oddíl, klub nebo třeba školní družinu? 
      Pokud ano, bude vás zajímat, že Pionýr - nezisková organizace uznaná MŠMT pro oblast práce s dětmi a mládeží – v roce 2013 uzavřel tříletý projekt podpořený Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. A proč by vás to mělo zajímat? Protože výstupem projektu jsou čtyři navazující výchovné programy pro různé věkové kategorie – od nejmenších dětí po 15+ – tvořené s cílem přiblížit je i dětem se specifickými potřebami ve vzdělávání – ať už jde o děti např. hyperaktivní, sociálně vyloučené, trpící smyslovými poruchami či vadami řeči, nadprůměrně nadané a podobně. Všechny tyto podklady jsou volně k dispozici a určitě se budou hodit i tomu, kdo nepracuje cíleně s dětmi se zvláštními potřebami.

       Programy – nazvané Mláďátka a Zvířátka, Putování se psem, Tajemství staré truhly a Osmá planeta – jsou dále vnitřně členěny na oblasti
       - člověk a společnost,
       - příroda,
       - umění,
       - sport,
       - technika.

         Ve dvou předchozích článcích (zde a tady) jsme vás blíže seznámili s celým projektem a představili vám nejprve první z programů – Mláďátka a Zvířátka, určený pro nejmladší věkovou kategorii (odkaz) – a následně program určený pro mladší školní věk – Putování se psem. Tentokrát se zaměříme na děti staršího školního věku.

Tajemství staré truhly

      Program se zaměřuje se na děti staršího školního věku – ze 6. - 8. tříd ZŠ. Podporuje u dětí spolupráci a přijímání rolí v kolektivu, ty jsou totiž v tomto období už poměrně pevně zakotvené. Život v kolektivu umožňuje dítěti si uvědomit, proč si vybralo právě tuto partu, co mu nabízí jiného než spolužáci nebo rodina. Tajemství staré truhly dává prostor pro vyjádření vlastního názoru, což s sebou nese i nutnou zodpovědnost za učiněná rozhodnutí. Po desátém roku života děti začíná též lákat svět dospělých, proto jsou zde často zařazovány hry zaměřené na vyzkoušení si „dospělácké“ situace nanečisto a její řešení.

      Pracovní sada obsahuje celkem 118 metodických listů a soubor pracovních listů. Zde mají pracovní listy „deníkovou“ podobu, tedy podobu osobních záznamů vážících se k získávání nových znalostí a sociálních vazeb. Celý program je tak zaměřen spíše na individuální spolupráci vedoucího s konkrétním dítětem a na vytváření a rozvoj této osobní vazby. Provázání osobního kontaktu a deníkového záznamu podle výstupů z projektu odpovídá nejvíce specifickým potřebám v tomto věku. Se záznamy v pracovních listech se doporučuje pracovat při průběžných individuálních setkání s dítětem, ale s materiály je možné pracovat i v rámci společného setkání. Obě varianty mohou být přínosné, jejich výběr závisí na konkrétní situaci a možnostech a mohou být samozřejmě i kombinovány. Navržené pracovní listy je tady třeba chápat jako základní kostru – námět, který je možné a zřejmě i potřebné individuálně doplňovat na základě konkrétních činností ve skupině a zájmu a potřeb dítěte. Deníková forma umožňuje mimo jiné i nácvik sebehodnocení, zpětný pohled na realizované činnosti a následné plánování.

      V Tajemství staré truhly se setkáte s tématy jako např. týmová spolupráce, neverbální komunikace, souhvězdí, mapové značky, ekologie, netradiční sportovní hry, geocaching, modelování. V návaznosti na věkové zvláštnosti dětí má projekt za úkol podporovat rozvoj jejich kognitivních funkcí, a to zejména v oblasti paměti, pozornosti a koncentrace, schopnosti vyjadřování a porozumění.

      Kromě výchovně vzdělávací funkce pracovních materiálů se při jejich vytváření kladl i důraz na to, aby celkový koncept děti zaujal a udržel jejich pozornost co nejdéle. V tomto věku děti velmi láká dobrodružství, proto je zde hlavním motivem odkrývání Tajemství staré truhly.

      Tolik o programu pro děti staršího školního věku a příště vás seznámíme s posledním výchovným programem, určeným pro mládež, Osmá planeta. Článek vyjde opět zde na těchto stránkách.

      Další rozsáhlé informace a hlavně všechny materiály včetně všech metodických a pracovních listů naleznete ke stažení zdarma na webových stránkách www.kliceni.cz.
       Toho, kdo si jednotlivé výstupy projektu stáhne a měl by chuť se zapojit a být nápomocen, pracovní tým Klíčení žádá o zpětnou vazbu. Materiály jsou úmyslně k dispozici pouze v elektronické podobě, jelikož se neustále při práci s nimi rodí nové a nové nápady, proto se stále pracuje na aktualizaci všech metodických listů a jejich doplňování, a tak Pionýr bude vděčen za jakékoliv připomínky. S případnými náměty, radami či kritikou se obraťte na kontakty na uvedených webových stránkách projektu Klíčení.

Autor
Jakub Kořínek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje;
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým.
  • Neformální vzdělávání
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • chápat význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje;

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí