Úvodní stránka
Přehled článků
Odkazník
Metodická pomoc
O Spomocníkovi
RSS RSS

Ikona informativni

Vizionář Asimov

Autor: Kateřina Koudelová
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o jasnozřivé předpovědi budoucího vývoje vzdělávacích technologií Isaaca Asimova z roku 1988.
Klíčová slova: předpověď, individualizace, budoucnost, konektivismus, sci-fi, Isaac Asimov
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Prognózy budoucnosti vzdělávacích technologií.

Ostatní články seriálu:

Text článku:

Isaac Asimov (1920-1992) byl profesorem biochemie na lékařské fakultě Bostonské univerzity. Známý je především jako autor sci-fi literatury, pro níž definoval tzv. „zákony robotiky“. Za svůj život napsal téměř 500 knih, například Já, robot, podle které je natočen stejnojmenný film. V roce 1988 vystoupil v televizním pořadu The World of Ideas, kde popsal svou vizi technologiemi ovlivňovaného využívání technologií ve výuce. Je neuvěřitelné, nakolik se předpověď naplnila. Mnoho z něho je aktuální dodnes.

Isaac Asimov. Su visión hacia el futuro

Vystoupení začíná jeho představou o tom, jak bude každá domácnost vlastnit počítač a pomocí “počítačové zásuvky” bude možné získat velké množství informací. (Ani jeho tenkrát, jak vidno, nenapadlo, že budeme připojeni převážně všude a bezdrátově.) Bude jen na lidech, jak, kdy, kde a nakolik se budou pomocí těchto informačních zdrojů vzdělávat. Asimov předpokládá, že tyto nové možnosti přivedou lidi k zájmu o poznání. Již tenkrát si uměl představit naší dnešní Wikipedii a individualizaci zprostředkovanou technologiemi:

Až bude možné se ptát, zjišťovat a hledat spojitosti doma, vlastním tempem, vlastním směrem a ve vlastním čase, pak si každý bude užívat učení. Vzdělávání dnes znamená vnucovat všem najednou to stejné ve stejný den, stejnou rychlostí ve třídě, a přitom je každý jiný. Pro někoho je to příliš rychlé, pro někoho pomalé a pro někoho špatně nasměrované.”

Asimov v rozhovoru dále ukazuje vývoj vzdělávání od minulosti k budoucnosti. Nejdříve mělo každé dítě svého učitele, který mohl výchovu přizpůsobit jeho možnostem a zájmům. Problém byl, že ne každý si mohl takové vzdělání dovolit. Přišla tedy doba, kdy jeden kantor učil více žáků najednou. Toto se však dnes již také zdá být nevyhovující, neboť tento způsob výuky nebere ohled na individualitu žáka. Nástup moderních technologií umožňuje, aby se každý žák vzdělával samostatně formou již zmíněného spojení s informačními zdroji. Asimov vidí v tomto spojení velkou výhodu, protože podle něj povede ke změně zájmů lidí. Jestliže nás původně zajímal jen určitý omezený okruh znalostí (moderátor zmínil baseball), můžeme se díky přístupu k informacím začít zajímat o úplně jiné věci (třeba matematiku). V roce 1988 tak Asimov vlastně předpověděl nástup konektivismu.

Sám Asimov jako reakci na pochybnosti konstatuje: „Proč ne? Je jen na nás, zda budeme nových technických možností využívat k poznávání. Pevně věřím, že sebevzdělávání je ve skutečnosti jediný druh učení, který existuje.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 17. 03. 2014
Zobrazeno: 3046krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KOUDELOVÁ, Kateřina. Vizionář Asimov. Metodický portál: Články [online]. 17. 03. 2014, [cit. 2017-11-21]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/18461/VIZIONAR-ASIMOV.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Ivan RyantVloženo: 22. 03. 2014 23:31