Již dvakrát jsem na Spomocníkovi psal o online aplikaci MIT App Inventor, kterou využívám ve výuce programování na střední škole. V prvním článku (Naprogramujte si aplikaci pro mobilní telefon) jsem se zabýval popisem prostředí tohoto programovacího nástroje a tvorbou jednoduché aplikace pro mobilní telefon. Ve druhém článku (Naprogramujte si aplikaci pro mobilní telefon – první zkušenosti) jsem popisoval své první pokusy s nasazením MIT App Inventoru do výuky na škole, kde učím.
V tomto článku se s vámi chci podělit o další zkušenosti s používáním tohoto nástroje, ukázat žákovské práce, prezentovat jejich názory.
Autoři online programovacího nástroje MIT App Inventor za dobu, kdy jsem před rokem psal předchozí článek, provedli celkem přes 20 aktualizací. Jedná se o přidání nových komponent (např. Proximity Sensor, Spinner – rozbalovací nabídka), vylepšení stávajících komponent pomocí nových vlastností (např. komponenta ListView dostala nové vlastnosti TextSize, Text Colors, Background Colors), rychlejší start aplikace, větší podporu pro jednotlivé prohlížeče, podporu pro překlad do dalších jazyků atd. Seznam všech změn naleznete zde.
Stejně jako v loňském roce jsem MIT App Inventor zařadil do výuky kapitoly algoritmizace a programování do 4. ročníku oboru ekonomické lyceum. Výuka probíhala ve dvouhodinových lekcích jedenkrát týdně po dobu čtvrt roku. Hned v úvodní hodině jsem si zjistil, zda někdo z žáků již někdy dříve programoval. Žádný z žáků neměl s programováním aplikací v nějakém programovacím jazyku (např. Visual Basic, C++, Delphi atd.) jakékoliv předchozí zkušenosti. Nebyli však úplnými nováčky, v předchozích letech jsem je částečně na tuto problematiku připravil. Ve druhém ročníku ve výuce tabulkového kalkulátoru se při tvorbě vzorců naučili používat funkce KDYŽ(), COUNTIF(), SUMIF(), díky kterým poznali podmíněný příkaz. Ve třetím ročníku si ve výuce jazyka HTML osvojili dovednost návrhu webové stránky pomocí tagů, což v tomto kontextu můžeme chápat jako návrh jednoduchého programu. S takto vybavenou skupinou žáků jsem prošel základy algoritmizace a programování, za oněch 16 vyučovacích hodin jsme skončili podmíněným příkazem (aplikace kvadratická rovnice). Na cyklus, práci s grafikou, multimédia, senzory atd. již čas nebyl, i přesto, že jsem měl celou kapitolu připravenu a zpracovánu do kurzu v Moodle.
Celou kapitolu jsem zakončil zadáním ročníkové práce, kdy měl každý žák naprogramovat vlastní aplikaci pomocí tohoto online nástroje a předvést ji ostatním žákům. Téma bylo libovolné, snažil jsem se je však směřovat tak, aby zkusili naprogramovat něco, co probírali na teoretické úrovni v jakémkoliv předmětu. Jediným požadavkem tedy bylo, aby aplikace obsahovala jméno a příjmení autora. Větší část prací byla navržena tak, že vykonávaly svou činnost pouze na jedné obrazovce, našlo se však i pár takových, které využívaly systému několika obrazovek, což jsme v hodinách neprobírali a znamenalo to, že žáci zkoumají možnosti aplikace nad rámec výuky.
Z prací s jednou obrazovkou můžu uvést např. matematickou aplikaci zaměřenou na výpočet objemu a povrchu komolého kuželu. Využití aplikace může být přímo v matematice, kde vlastnoručně vytvořená aplikace vhodně žákovi poslouží jako zpětná vazba, že dané problematice porozuměl. Obdobně by mohli žáci naprogramovat aplikace na řešení rovnic, soustav rovnic, kreslení grafů funkcí (lineárních, kvadratických atd.).
![]() |
Z oblasti ekonomické zde mám práci na výpočet ceny s DPH, přičemž DPH lze volit 15 %, nebo 21 %. Zadáte cenu bez DPH, vyberete vhodnou sazbu DPH a aplikace dopočítá cenu s DPH. Aplikace je velmi vhodná pro oblast finanční gramotnosti, kdy si žák znalost probrané látky ověří na tom, zda je schopen zformulovat své úvahy a výpočty do podoby funkční aplikace.
![]() |
Další aplikace patří do oblasti biologie a řeší výpočet BMI (Body Mass Index – index tělesné hmotnosti), na jehož základě nás informuje, zda máme podváhu, optimální váhu či nadváhu. Tato aplikace je vhodná nejen do biologie, ale také do tělesné výchovy, výchovy ke zdraví atd.
![]() |
Z prací, které obsahují několik obrazovek, jako první představím aplikaci, která zobrazuje informace o fotbalových klubech regionu Konicko. Jsou zde uvedeny informace o mužstvech, dále pak kontakty na tyto kluby. Využití takového typu aplikace vidím ve všech předmětech, žák může naprogramovat aplikaci např. do biologie, kde vytvoří elektronickou verzi herbáře (zde navíc zapojí práci s fotografiemi, mapami atd.), další užití může být jako elektronický průvodce městem, kde žák bydlí atd.
![]() |
Další aplikace je zaměřena na záchranné složky – policii, zdravotníky a hasiče. Zobrazuje základní informace doplněné o zvukové sirény, které tyto záchranné složky používají. Tato práce by mohla dětem sloužit jako osvěta v oblasti využívání daných složek. Zde použité začlenění zvukových stop by mohlo dobře posloužit např. při tvorbě aplikací na výuku cizích slovíček, kde by mohl mít žák k dispozici obrázek znázorňující dané slovíčko (např. pořízený fotoaparátem mobilu) a ve zvukovém souboru správnou výslovnost (např. namluvenou rodilým mluvčím, je-li k dispozici).
![]() |
Další ukázka procvičuje základní matematické operace s čísly – sčítání, odčítání, násobení a dělení. Žák si zvolí typ operace a postupně mu jsou předkládány příklady, které má vypočítat v časovém limitu. Takový typ aplikace se dá využít k jakémukoliv procvičování v matematice.
![]() |
Po odevzdání a obhájení ročníkové práce jsem požádal žáky o zpětnou vazbu prostřednictvím anonymního online dotazníku. Zde jsou výsledky za dva roky, po které nástroj ve výuce používám. Podívejte se na některé z nich:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Z těchto odpovědí je zřejmé, že žáci online výukové prostředí přijali a navíc pociťuji, že ho vyžadují i ve výuce ostatních kapitol a předmětů. App Inventor je zaujal, nevadí jim, že je anglicky. Osobně si myslím, že pro tuto věkovou skupinu žáků bych ani nedoporučoval překlad do češtiny, jak lépe si procvičit jazyk než přímo v praxi?
A jak žáci slovně hodnotili výuku programování pomocí App Inventoru?
Ze všech odpovědí byla pouze jedna laděna spíše negativně:
Myslím si, že pokud se bude žák aktivně podílet na svém vzdělávání, např. prostřednictvím vlastnoručně naprogramovaných aplikací, bude proces jeho učení mnohem efektivnější. Navíc použití App Inventoru, který má obrovské množství dalších funkcí, s nimiž je žák ve výuce pouze obeznámen, dává prostor pro jeho další bádání, studium, kreativitu, rozvoj komunikačních dovedností, jazykových atd., což jsou právě ty dovednosti, které bychom po žácích měli chtít, neboť o nich jsme přesvědčeni, že je budou jistě v životě potřebovat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu MIT App Inventor ve výuce.
Ostatní články seriálu: