Význam Čapkova pojmu „robot“ v současném světě prudce roste. Spolu s tím se vyvíjí i jeho obsah. Přestává být hypotetickým protagonistou vědecko-fantastických románů popisujících vzdálenou budoucnost a stává se realitou dneška. Již nevystačíme s představou umělé kybernetické bytosti napodobující lidské chování. Umělá inteligence nachází uplatnění i jinde, například v online aplikacích schopných komunikovat s uživateli a předkládat jim individuálně modifikované zprávy. Takové aplikace používají zkratku „bot“ (nebo chatbot, orientují-li se na textovou komunikaci).
Vývojáři botů se primárně orientují hlavně na zařízení mobilní, u nichž je stále obtížnější dosáhnout úspěchu při šíření nových aplikací. Často mají podobu osobních asistentů použitelných v různých situacích (viz Horizon 2014), například u takovýchto činností [1]:
Na následující ukázce je demonstrace schopností konverzačního bota Google Allo:
Google Allo – Live-Demo (Google IO 2016)
Dá se očekávat, že v blízké budoucnosti počítačovou komunikaci boti doslova ovládnou. Nebudou již, jako u výše popsaných typů aplikací, komunikovat jen s uživatelem, ale také sami mezi sebou. Automaticky generovaná konverzace ovládne sociální sítě a bude téměř k nerozeznání od lidské. Stroje budou přesvědčovat, prodávat, podvádět, zastrašovat, manipulovat, a budou až neuvěřitelně dokonalé v tom, k čemu byly naprogramovány.
Schopnosti botů odpovídají úrovni zabudované umělé inteligence. U té se předpokládají 3 vývojové stupně [2]:
Vývoj je překotný, největší hráči se snaží za každou cenu předčit své konkurenty. Momentálně se nacházíme někde mezi 1. a 2. stupněm. Čím více se bude umělá inteligence schopnostmi blížit lidské, tím složitější problémy budeme nuceni řešit.
Jedním z nejpalčivějších problémů dneška se stává boty podporovaná počítačová propaganda. Je to typ činnosti, při níž se různé zájmové skupiny snaží pomocí vzájemně spolupracujících botů ovlivnit mínění jiné skupiny lidí (voličů) tak, aby se chovala požadovaným způsobem – viz Tři současné trendy schopné zničit web. Pro nás je tato oblast mimořádně zajímavá, protože propaganda staví na poznatcích kognitivní psychologie, a má tudíž některé společné prvky se vzděláváním. Má pochopitelně hodně blízko k behaviorismu.
Typicky se zde uplatňují například tyto 3 techniky [3]:
Nově vznikající specialisté na počítačovou propagandu využívají i celou řadu dalších principů, které sice nejsou nové, ale při nasazení moderních technologií se jejich možnosti výrazně umocňují. Tak třeba obrácená teorie vlivu minority (Conversion theory of minority influence) Serge Moscoviciho vysvětluje, že i malé sociální skupiny mohou mít velký vliv na majoritu. Princip autority Roberta Cialdiniho ukazuje, jak lidé daleko víc věří někomu, kdo vypadá, že ví, co dělá. Efekt iluzorní pravdy (Illusory truth effect) dokonale odpovídá u nás oblíbenému rčení „stokrát opakovaná lež se stává pravdou“. Nakonec se ukazuje, že i v případech, kdy se lidé dozvědí, že je nějaká informace lživá, mají tendenci jí i nadále věřit a nechce se jim svůj již jednou vytvořený názor změnit (Belief perseverance).
To vše bohužel znamená, že je naše demokracie ve vážném ohrožení. Dokonce i malé skupiny extremistů či teroristů dokáží v online světě s pomocí botů napáchat nenapravitelné škody. Co teprve k tomu účelu vyškolení experti některých států specializující se na nové formy vyvolávání konfliktů (hybridní válka). Velmi účinně všechny zde naznačené postupy včetně tradičních hackerských útoků využívá např. ruská propaganda (podrobně ve zprávě RAND The Russian „Firehose of Falsehood“ Propaganda Model [4]).
Je mimo možnosti tohoto článku popisovat, co umějí jednotlivé aplikace botů. Podívejme se s využitím infografiky Jona Brunera alespoň na přehled těch nejznámějších [1]:
Obecné boty podle platforem | ||||
Siri (Apple) | Now (Google) | Alexa (Amazon) | Cortana (Microsoft) | Viv (Viv Labs) |
Boty pro zasílání zpráv | ||||
iMessage (Apple) | Allo (Google) | Messenger (Facebook) | WhatsApp (Facebook) | Slack |
Skype (Microsoft) | WeChat (Tencent) | Line (Naver) | Kik | Twilio |
Služby ovládané hlasem | ||||
Cloud platform Speech (Google) | Watson (IBM) | LUIS (Microsoft) | ||
Služby pro tvorbu botů | ||||
Wit.ai (Facebook) | Api.ai (Google) | Bot Framework (Microsoft) | Chatfuel | Automat |
Botkit (Howdy) | Pandorabots | MindMeld | Gupshup | Sequel |
Možná máte neodbytný pocit, že se svět řítí do záhuby. Mnoho zde popisovaných indicií tomu sice nasvědčuje, ale není třeba propadat panice. Vývoj se neustále zrychluje, ale základní principy existence života na Zemi zůstávají neměnné. Doposud měl vývoj vždy znaky komplexního systému, který se neobejde bez různosti (Různost je obtížná). U botů ji zajistíme jedině tak, že proti nekalým záměrům nasadíme síly pozitivní. Ty musí disponovat obdobnými, neli mocnějšími prostředky.
Musíme tedy vyvinout boty schopné eliminovat snahy o ovládnutí světa ve prospěch jen jedné skupiny či státu. Snad budou mít vývojáři umělé inteligence dost rozumu, aby se touto cestou vydali. Je zřejmé, že nutnou podmínkou úspěchu je alespoň základní pochopení stávající situace též ze strany veřejnosti a zvýšení informační gramotnosti celé populace.
To mi připomnělo můj oblíbený citát H. G. Wellse – „Lidské dějiny se stále více stávají závodem mezi výchovou a katastrofou“.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.