Úvodní stránka
Přehled článků
Odkazník
Metodická pomoc
O Spomocníkovi
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > To, co Facebook prodává, jste vy

Ikona informativni

To, co Facebook prodává, jste vy

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Základní informace o aktuálně velmi sledované aféře Facebooku s agenturou Cambridge Analytica včetně souvislostí s mediální výchovou.
Klíčová slova: Facebook, Cambridge Analytica, Aleksandr Kogan, aféra, dezinformace, skandál, velká data, analýza dat, volby

Text článku:

Předpokládám, že nikomu z našich čtenářů neuniklo, že se již od brexitu a amerických prezidentských voleb v roce 2016 mluví o ovlivňování voličů prostřednictvím dezinformací na sociálních sítích. Děje se to všude, to znamená, že i u nás. V USA je dnes tato snaha většinou spojována se zájmy přicházejícími z Ruska. Je však těžké to prokázat, podobně jako se asi nikdy nezjistí, kdo vraždí bývalé ruské špiony v Anglii. Síly, které za podobnými aktivitami jsou, se většinou skrývají, a na špinavou práci si najímají „bílé koně“. Bude zajímavé sledovat, co se americkému soudu podaří prokázat v případě hackera Nikulina.

Přece jen však jsou případy, kdy se k podstatě věci dostáváme docela blízko. Jedním z nich je nedávná hodně medializovaná aféra Facebooku s agenturou Cambridge Analytica, která se chlubí tím, že prostřednictvím analýzy dat dokáže měnit chování zákazníků (kromě komerční má též politickou sekci). Připomeňme si základní fakta.

Facebook umožňuje uživatelům používat různé aplikace. Můžete si též vyrobit vlastní. Taková aplikace případně umí stáhnout všechna data o uživatelích, kteří ji používají. Dnes, pravda, jen s jejich souhlasem, dříve však byla situace jiná. Tyto aplikace mohly stahovat též všechna data týkající se přátel uživatelů, kteří o tom vůbec nevěděli. To s oblibou využívaly firmy, které se k takovým datům potřebovaly dostat. Problémem vždy bylo, jak zajistit, aby jich bylo co nejvíce.

Jedním z autorů podobných aplikací je psycholog a datový vědec pocházející z Ruska (od 7 let žijící v USA) Aleksandr Kogan, který v roce 2014 pracoval na Cambridžské univerzitě, kde se věnoval výzkumu chování uživatelů sociálních sítí (na což zároveň získal též grant od ruské vlády). Jeho aplikace nabízela uživatelům (s jejich souhlasem), že jim na základě vložených dat udělá osobnostní test. Takto získaná data měla být využita výhradně k výzkumným akademickým účelům.

Skutečnost byla ale jiná. Kogan prodal aplikaci Cambridge Analytice, a ta za její spuštění začala uživatelům Facebooku dokonce platit. Získala tak docela legálně data od 270 tisíc lidí, poněkud méně eticky (dnes nelegálně) navíc stáhla profily dalších nejméně 50 milionů jejich přátel [1]. Poslední zprávy z Facebooku ale toto množství ještě výrazně navyšují (Cambridge Analytica se nakonec netýká 50, ale 87 milionů účtů).

Dál už má příběh jasné známky nelegální činnosti. Cambridge Analytica takto získaná velká data věrna svému jménu s pomocí špičkových „inteligentních“ algoritmů analyzovala a určila preference každého uživatele z pohledu voliče. Prostřednictvím Facebooku mu pak začala vnucovat zprávy (politickou reklamu), které jeho myšlení vhodným způsobem ovlivňují. Jakým směrem, není těžké uhodnout, dozvíme-li se, že činnost agentury financují významní republikáni. Bývalý viceprezident Cambridge Analytica Steve Bannon se navíc stal šéfem Trumpovy prezidentské kampaně a po vítězství ve volbách jeho hlavním poradcem. Již jím pochopitelně (alespoň oficiálně) není.

Za informace, které dnes máme, vděčíme nejen novinářům, ale též whistleblowerům. Jeden z nich (Christopher Wylie) se jako zaměstnanec Cambridge Analytica na aktivitách zde popisovaných přímo podílel.

What is the Cambridge Analytica scandal?

Detailněji tuto aféru rozebírá rozhovor pana Veselovského se zakladatelem Social Bakers Janem Řežábem na DVTV: Volby se pomocí dat z Facebooku ovlivňují, Cambridge Analytica je jen špička ledovce, tvrdí Řežáb.

V důsledku aféry došlo k významnému poklesu ceny akcií Facebooku na burze. Zuckerberg byl nucen přiznat, že musí nedostatky v ochraně dat uživatelů odstranit [2]. Přeloženo do řeči byznysu, dochází ke ztrátám. Již nebude možné tak snadno přijít ke kvalitním aktuálním velkým datům popisujícím preference zákazníků (voličů).

Ta nejdůležitější věc nám ale pořád uniká. I kdyby nikdo jiný, ta data má k dispozici samotný Facebook. Aplikuje na ně sofistikované algoritmy s jasným cílem maximalizovat zisk. Přitom nikdo neví, jak a co přesně jeho algoritmy dělají. Nepodléhají žádné demokratické kontrole.

Řekl bych, že je třeba si dát velký pozor. Podle mě není možné soukromým majitelům velkých sociálních platforem věřit, že se při řízení chování svých uživatelů spokojí s ovlivňováním jejich spotřebitelských preferencí.

K základům mediální gramotnosti nutně patří uvědomit si, že my sami jsme tím hlavním artiklem, který Facebook prodává. Snaží se nás přimět k tomu, abychom na síti (myšleno Facebooku) trávili co nejvíc času. A je pro něj výhodné, nebude-li i nadále většina rozumět principům v pozadí stojícím. Hypoteticky je pořád v naší moci svým chováním fungování těchto platforem ovlivnit.

Citace:
[1] - CADWALLADR, Carole; GRAHAM-HARRISON, Emma. Revealed: 50 million Facebook profiles harvested for Cambridge Analytica in major data breach. 2018. [cit. 2018-4-6]. Dostupný z WWW: [https://www.theguardian.com/news/2018/mar/17/cambr...].  
[2] - ALBANESIUS, Chloe. Zuckerberg Finally Talks Cambridge Analytica, Promises Audit. 2018. [cit. 2018-4-6]. Dostupný z WWW: [https://www.pcmag.com/news/359985/zuckerberg-final...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 12. 04. 2018
Zobrazeno: 708krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. To, co Facebook prodává, jste vy. Metodický portál: Články [online]. 12. 04. 2018, [cit. 2018-04-20]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21740/TO-CO-FACEBOOK-PRODAVA-JSTE-VY.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Jaroslav MašekVloženo: 12. 04. 2018 09:24

Další zajímavé zdroje k tomuto tématu:

https://www.respekt.cz/tydenik/2018/13/jak-vyrobit-volice

https://www.lupa.cz/clanky/cambridge-analytica-je-jen-spickou-ledovce-je-tu-zacatek-konce-facebooku/

Autor: E KocourekVloženo: 14. 04. 2018 10:12

"My sami" rozhodně nejsme artiklem, který Facebook prodává, a pokud "mediální gramotnost" něco takového hlásá, svědčí to o jejích "kvalitách". Jakož i o úrovni protlačovatelů údajné mediální gramotnosti.

Facebookovým artiklem nejsme "my sami", ale pouze informace, které o sobě poskytneme. A tyto informace mohou být pro případné prodejce bezcenné, pokud se uživatel Facebooku (a obecně Internetu) bude chovat jen maličko opatrně. Například používat několik identit a důsledně oddělovat činnosti, které pod tou kterou identitou provozuje. Jiná identita na komunikaci učitele se studenty, jiná identita na politickou aktivitu, jiná identita pro obchodní činnost (např. nákupy přes Internet), a zcela jiná identita pro profesionální kariéru.

Bývalo snadné a pohodlné oddělit i různé finanční aktivity, když ještě existovaly anonymní platební karty. Ale moudrý český stát v rámci války proti vlastním obča..., totiž pardon, v rámci války proti teroristům a na befel z Brusele anonymní platební karty zakázal. Takže nezbývá než většinu plateb provádět cash při převzetí zakoupeného zboží. Nebo zadarmo dodávat zboží cambridgeským analytikům.

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 14. 04. 2018 10:39

Pomalu mi už zase s panem Kocourkem dochází trpělivost. Doporučuje něco, co je v rozporu etikou učitele. Osobnost učitele nutně musí být kozistentní. To znamená, že si nemůže dovolit vystupovat v online světe jako několik různých osobností. Musel by mít dokonalé hackerské znalosti, ale to není hlavním důvodem proti. Tím je potřeba působit výchovně na své okolí. Jak známo, právě příklad vychovává nejvíce, děti se učí převážně nápodobou. Snaha anonymizovat svou online činnost je vedena cílem dělat věci, za něž nechce dotyčný převzít zodpovědnost. Představte si, jak by pak vypadal učitel, jehož inkognito by bylo prozrazeno!

Autor: E KocourekVloženo: 15. 04. 2018 00:21

Z etiky učitele tedy vyplývá, že učitel má vychovávat studenty příkladem své politické činnosti - alespoň podle pana Brdičky. Pokud si někdo nevšimnul nebo zapomněl, současná česká společnost je nesmiřitelně rozdělena, VK senior tu situaci výstižně nazval "studená občanská válka". Útlocitně nazvu protivné tábory "pokrokáři" a "staromilci". Ať už je učitel pokrokář nebo staromilec, neshodne se v politickém názoru s rodiči některých studentů - pravděpodobnost odhaduji asi tak na 25 %. Pokud se bude snažit politicky vychovávat děti takových rodičů, bude docházet k situacím ... které ponechám představivosti pana Brdičky.

To totiž bude brnkačka proti jiným střetům. Etický učitel bude vychovávat studenty příkladem vlastní politické činnosti, a co když se neshodne v politickém názoru s vedením školy? Nechá ředitel-pokrokář učitele-staromilce nerušeně vychovávat studenty? Neboj se pejsku. A co když všichni učitelé se shodnou s vedením školy v politickém názoru, avšak názor zřizovatele bude jiný?

Snaha anonymizovat svou online činnost je vedena cílem dělat věci, do kterých nikomu nic není. Učitel není povinen "žít v akváriu".

Na rozdíl od pana Brdičky se domnívám, že politika do školy nepatří a učitel by některé věci se studenty vůbec neměl řešit - i za cenu, že konsistence jeho osobnosti utrpí (samozřejmě žertuji - český učitel je nucen dnes a denně skousnout mnohem horší věci nežli narušení konsistence). Don´t ask, don´t tell.

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 15. 04. 2018 07:33

O politice jsme sice nemluvili, ale nelze ji oddělit. Myslím, že odpověď je nasnadě. Pane Kocourku, domníváte se, že vaše politická angažovanost nemá na vaše žáky vliv?

Autor: E KocourekVloženo: 15. 04. 2018 10:31

O čem jsme tedy mluvili, ne-li o politice?!?

Já napsal (14. 04. 2018 10:12) "Jiná identita na komunikaci učitele se studenty, jiná identita na politickou aktivitu, jiná identita pro obchodní činnost (např. nákupy přes Internet), a zcela jiná identita pro profesionální kariéru." -- Já tedy o politice rozhodně "mluvil".

O čem mluvil pan Brdička výrokem "Osobnost učitele nutně musí být kozistentní"? O online nákupu elektroinstalačního materiálu?

Těžko může mít na libovolné žáky vliv politická angažovanost, o které ti žáci nic nevědí.

 

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 16. 04. 2018 16:30

Doufám, že normální čtenář má už jasno. Važme si toho, že zatím konspirovat nemusíme a můžeme své názory veřejně sdělovat. Do třídy sice politika nepatří, co si myslím však žáci vědět mají. Řekl bych, že právě učitelé by měli jít příkladem a jiné názory svých kolegů tolerovat. I když právě u pana Kocourka jsem již někdy s touto ochotou v koncích. Tolerovat nelze někoho, kdo není ochoten k témuž.