Spomocník Základní vzdělávání Jak na Strategii digitálního vzdělávání?
Odborný článek

Jak na Strategii digitálního vzdělávání?

30. 4. 2018 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Doprovodný a vysvětlující článek přináší odkazy na dvě studie vypracované v rámci projektu NÚV PPUČ, které mapují počáteční stav realizace naší národní Strategie digitálního vzdělávání a naznačují možnosti řešení.

Již více než tři roky se naše školství, kromě dalších priorit, snaží jít s dobou též v oblasti digitálního vzdělávání. Vládou schválená Strategie (SDV) vytyčuje hned několik úkolů, jejichž realizace bude značně nesnadná. K těm nejdůležitějším patří:

  • úprava kurikulárních dokumentů tak, aby byly v souladu s nově formulovanými výukovými cíli integrujícími požadavky na kompetence pro 21. století;

  • zpřístupnění (otevření) digitálního online prostředí všem, kteří se vzdělávat chtějí;

  • zajištění potřebné kvalifikace učitelů.

Podstatná část úkolů této Strategie je realizována v rámci projektů OP VVV. Jedním z řešitelů je i systémový projekt PPUČ, který je řízen NÚV a který se kromě digitální věnuje též čtenářské a matematické gramotnosti. Docela logickým počátečním krokem byla snaha zmapovat situaci a vyjasnit si, jak by výstupy projektu v souladu se schválenou SDV měly vypadat. Definice nově koncipovaných gramotností se nutně musí potkávat s praxí na našich školách. Systémové změny mají šanci na úspěch, jen když budou pochopeny a přijaty učiteli. Přesto není možno začít jinak než zjišťováním stávajícího stavu a definováním (standardizací) podmínek k rozvoji digitální gramotnosti nezbytných.

Pro oblast digitální gramotnosti zahájil projekt PPUČ svou činnost vytvořením dvou studií, které jsou již k dispozici veřejnosti:

  1. Profil digitalizace školství: Jak na inovaci českého vzdělávacího systému v rámci SDV
    Studie shrnuje důvody nutné digitální transformace našeho školství a popisuje postup, jak by tato transformace měla být realizována. Přitom vychází z příkladů, jak tuto problematiku řešili v nedávné minulosti v jiných zemích.

  1. Profil Učitel21: Analýza počátečního stavu realizace dílčího úkolu vládou sledované Strategie digitálního vzdělávání
    Studie se věnuje definování potřebných kompetencí učitele (digitální pedagogika), popisuje vývoj, kterým učitel při integraci využití technologií do výuky prochází a na základě existujících zahraničních modelů navrhuje, jak by mohly vypadat standardy digitálních kompetencí našich učitelů.

Na rozpracování daných úkolů se ve spolupráci s dalšími projekty (PRIM, Podpora rozvoje digitální gramotnosti) intenzivně pracuje.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
2.9 MB
PDF
Profil Učitel21 - analýza počátečního stavu
pdf
2.56 MB
PDF
Profil digitalizace školství

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
26. 5. 2018, 20:31
Bravo pan Brdička! Hřebík trefen přesně na hlavičku! Ano, potíž opravdu je v tom, že pan Kocourek je přesvědčen, že ví, kam chce jet. A nejen on. Každý svéprávný cestující je přesvědčen, že ví, kam chce jet.
A do toho přichází klub Dopravních Směrovačů s pokřikem, že jenom oni vědí, kam by cestující měli jet. Dopravní Směrovači - přesvědčeni, že jenom oni znají tu správnou destinaci - se snaží vysvětlit cestujícím, čím a kam mají jet.
A zde přetrvává různice mezi mnou a panem Brdičkou. Pan Brdička tvrdí, že vysvětluje cestujícím, že se mají snažit jet pendolinem do světa. Tedy existujícím, známým, spolehlivým dopravním prostředkem. Chcete někdo jet pendolinem do Vídně? Nahlédnete do jízdního řádu, zarezervujete jízdenku, zaplatíte a jedete. V 04:49 nastoupíte v Praze a za 4 hodiny jste ve Vídni. Naprostá jistota. Koleje tam vedou, troleje jsou natažené, podél trasy stojí nádraží.
Jenže mně se zdá, že pan Brdička cestující přesvědčuje, ne aby jeli pendolinem, ale aby letěli na létajícím koberci do Shangri La. Tedy aby použili dopravní prostředek, jehož existence je nezaručená, a stanovili si destinaci, jejíž poloha (případně jejíž existence) není nikomu známá.
Očekávám, že pokud Dopravní Směrovači vytrvají ve svém vysvětlovacím a přesvědčovacím úsilí, budou cestujícími považováni za šašky. Pokud v přesvědčování vytrvají i pak, budou považováni za škůdce. Pan Brdička zmínil cestu na Ztracenku a to je cosi, co bych Dopravním Směrovačům doporučil jako přiměřeně skromný cíl pro začátek. Ať zkusí zorganizovat tu Ztracenku. Ale tak, aby ráno ten vlak na nádraží opravdu stál, aby vyjel podle jízdního řádu a aby včas dojel do cíle. Ne aby cestující museli vystoupit a tlačit, ne aby někdo z pasažérů musel zaskakovat za topiče, který nedostal zaplaceno.
Pokud vím, zatím nic takového nezorganizovali.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.