Spomocník Základní vzdělávání Jak na Strategii digitálního vzdělávání?
Odborný článek

Jak na Strategii digitálního vzdělávání?

30. 4. 2018 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Doprovodný a vysvětlující článek přináší odkazy na dvě studie vypracované v rámci projektu NÚV PPUČ, které mapují počáteční stav realizace naší národní Strategie digitálního vzdělávání a naznačují možnosti řešení.

Již více než tři roky se naše školství, kromě dalších priorit, snaží jít s dobou též v oblasti digitálního vzdělávání. Vládou schválená Strategie (SDV) vytyčuje hned několik úkolů, jejichž realizace bude značně nesnadná. K těm nejdůležitějším patří:

  • úprava kurikulárních dokumentů tak, aby byly v souladu s nově formulovanými výukovými cíli integrujícími požadavky na kompetence pro 21. století;

  • zpřístupnění (otevření) digitálního online prostředí všem, kteří se vzdělávat chtějí;

  • zajištění potřebné kvalifikace učitelů.

Podstatná část úkolů této Strategie je realizována v rámci projektů OP VVV. Jedním z řešitelů je i systémový projekt PPUČ, který je řízen NÚV a který se kromě digitální věnuje též čtenářské a matematické gramotnosti. Docela logickým počátečním krokem byla snaha zmapovat situaci a vyjasnit si, jak by výstupy projektu v souladu se schválenou SDV měly vypadat. Definice nově koncipovaných gramotností se nutně musí potkávat s praxí na našich školách. Systémové změny mají šanci na úspěch, jen když budou pochopeny a přijaty učiteli. Přesto není možno začít jinak než zjišťováním stávajícího stavu a definováním (standardizací) podmínek k rozvoji digitální gramotnosti nezbytných.

Pro oblast digitální gramotnosti zahájil projekt PPUČ svou činnost vytvořením dvou studií, které jsou již k dispozici veřejnosti:

  1. Profil digitalizace školství: Jak na inovaci českého vzdělávacího systému v rámci SDV
    Studie shrnuje důvody nutné digitální transformace našeho školství a popisuje postup, jak by tato transformace měla být realizována. Přitom vychází z příkladů, jak tuto problematiku řešili v nedávné minulosti v jiných zemích.

  1. Profil Učitel21: Analýza počátečního stavu realizace dílčího úkolu vládou sledované Strategie digitálního vzdělávání
    Studie se věnuje definování potřebných kompetencí učitele (digitální pedagogika), popisuje vývoj, kterým učitel při integraci využití technologií do výuky prochází a na základě existujících zahraničních modelů navrhuje, jak by mohly vypadat standardy digitálních kompetencí našich učitelů.

Na rozpracování daných úkolů se ve spolupráci s dalšími projekty (PRIM, Podpora rozvoje digitální gramotnosti) intenzivně pracuje.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
2.9 MB
PDF
Profil Učitel21 - analýza počátečního stavu
pdf
2.56 MB
PDF
Profil digitalizace školství

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
3. 5. 2018, 18:10
Tyhlety Standardy ISTE, které cituje PU21, jsou nějaké podezřelé! Že prý "přizpůsobují výukové aktivity tak, aby vyhovovaly různým stylům učení" ! Cožpak autoři nevědí, že podle všech nejodbornějších dobrozdání rvp.cz, jakož i podle jednomyslného názoru koryfejů i trollů rvp.cz žádné styly učení neexistují?
Chápu-li pana Brdičku správně (což zpravidla nechápu), zaměřil se na zkoumání, co by měl učitel pracující s technologiemi umět. A ne jeden učitel, ale rovnou všichni učitelé. A tváří se, jako že on to ví. A ne-li on, tedy to dobře vědí dávní mistři, kteří na ono téma publikovali.
Na rozdíl od pana Brdičky se nedomnívám, že kdo chce cestovat vlakem, měl by si nejdříve obstarat papíry strojvůdce. Nedomnívám se, že vybavování českých škol spolehlivými sítěmi (do kterých se může připojit libovolné zařízení a libovolný uživatel), použitelnými servery, rozsáhlým webovým prostorem a použitelnými programy, by mělo čekat, až budou všichni učitelé podrobeni jakémusi státnímu školení a státním úředníkem shledáni způsobilými.
Pokud digitální stratégové chtějí pomoci "digitální transformaci", měli by na věc jít z opačné strany - ze strany nabídky. Tlačit na školy, aby školní sítě existovaly, fungovaly a sloužily uživatelům. Jakož i další školní zařízení. Aby programy, které učitelé používají (nebo dokonce musí používat!) nebyly tak zoufale pitomé. Aby studenti, chtějí-li programovat, snadno mohli.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.