Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > 10 zahraničních inspirátorů roku 2018
Odborný článek

10 zahraničních inspirátorů roku 2018

16. 1. 2019 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Krátké připomenutí 10 zahraničních inspirátorů, se kterými jsme se mohli setkat v článcích na Spomocníkovi v roce 2018.

V roce 2018 jsme se na Spomocníkovi setkali s řadou inspirátorů, kteří významně ovlivnili či stále ovlivňují dění ve vzdělávacích technologiích. Tato řada je opravdu dlouhá, a tak není jednoduché vybrat 10 jmen. Přesto jsem se o to pokusil a pro každý měsíc, vyjma těch prázdninových, vybral jedno jméno, které vystupuje z této řady.
Pojďme si je postupně představit a ve stručnosti zmínit, proč stojí za to si tyto osobnosti a články o nich znovu připomenout.

Leden Todd Rose sděluje, že průměrný člověk neexistuje, a tak namísto orientování se na průměrnost bychom měli realizovat takovou personalizaci, která umožní každému žákovi jít po vlastní cestě a dosáhnout svého osobního maxima.
Únor Chris Dede přichází s vysvětlením, že způsob využití technologií ve vzdělávání je stejně rozmanitý jako učení samotné a přirovnává aktivity využívající technologie k jiným lidským činnostem – spánku, jídlu a navazování vztahů.
Březen Amanda Moritz-Saladino a jejích 10 významných objevů o učení. 
Duben John Perry Barlow ukazuje, jak jeho Deklarace nezávislosti kyberprostoru (1996) nabývá v době velmi sofistikovaných platforem na čím dál větší důležitosti.
Květen  Tristan Harris se svou snahou zvrátit současný trend fungování platformních společností tak, abychom se nedostali do závislosti na prostředí sociálních sítí a ubránili se postupům, které nás do těchto závislostí manipulují. 
Červen Ashok Goel a jeho nasazení chatbotů do vlastních online kurzů a jejich další využití coby osobních učících asistentů v elektronických učebnicích.
Září Sean Kelly s vlastním výzkumem, kdy za pomoci umělé inteligence dojde k rozpoznání kvalitní výuky orientované na vyvolávání zájmu žáků.
Říjen Juval Noach Harari zdůrazňuje nutnost lidí uvědomit si, že mohou být ovlivňováni, a že těmi nejsnadněji manipulovatelnými lidmi jsou právě ti, kteří věří ve svobodnou vůli.
Listopad BJ Fogg a jeho model, na kterém prezentuje možné změny v chování lidí a ukazuje, jak jej lze využít při vývoji aplikací ovlivňujících chování uživatelů v sociálních sítích.
Prosinec Beth Holland a její návrh tří možných způsobů, jak nepřímo zprostředkovat technologie učitelům.

 

Kteří zahraniční inspirátoři (nejen na Spomocníkovi) zaujali v roce 2018 vás a proč? Pomohly vám nějak jejich myšlenky či aktivity ve vaší učitelské profesi? A kde hledáte nové inspirátory vy?

Dejte tipy ostatním.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.