V roce 2018 jsme se na Spomocníkovi setkali s řadou inspirátorů, kteří významně ovlivnili či stále ovlivňují dění ve vzdělávacích technologiích. Tato řada je opravdu dlouhá, a tak není jednoduché vybrat 10 jmen. Přesto jsem se o to pokusil a pro každý měsíc, vyjma těch prázdninových, vybral jedno jméno, které vystupuje z této řady.
Pojďme si je postupně představit a ve stručnosti zmínit, proč stojí za to si tyto osobnosti a články o nich znovu připomenout.
Leden | Todd Rose sděluje, že průměrný člověk neexistuje, a tak namísto orientování se na průměrnost bychom měli realizovat takovou personalizaci, která umožní každému žákovi jít po vlastní cestě a dosáhnout svého osobního maxima. |
Únor | Chris Dede přichází s vysvětlením, že způsob využití technologií ve vzdělávání je stejně rozmanitý jako učení samotné a přirovnává aktivity využívající technologie k jiným lidským činnostem – spánku, jídlu a navazování vztahů. |
Březen | Amanda Moritz-Saladino a jejích 10 významných objevů o učení. |
Duben | John Perry Barlow ukazuje, jak jeho Deklarace nezávislosti kyberprostoru (1996) nabývá v době velmi sofistikovaných platforem na čím dál větší důležitosti. |
Květen | Tristan Harris se svou snahou zvrátit současný trend fungování platformních společností tak, abychom se nedostali do závislosti na prostředí sociálních sítí a ubránili se postupům, které nás do těchto závislostí manipulují. |
Červen | Ashok Goel a jeho nasazení chatbotů do vlastních online kurzů a jejich další využití coby osobních učících asistentů v elektronických učebnicích. |
Září | Sean Kelly s vlastním výzkumem, kdy za pomoci umělé inteligence dojde k rozpoznání kvalitní výuky orientované na vyvolávání zájmu žáků. |
Říjen | Juval Noach Harari zdůrazňuje nutnost lidí uvědomit si, že mohou být ovlivňováni, a že těmi nejsnadněji manipulovatelnými lidmi jsou právě ti, kteří věří ve svobodnou vůli. |
Listopad | BJ Fogg a jeho model, na kterém prezentuje možné změny v chování lidí a ukazuje, jak jej lze využít při vývoji aplikací ovlivňujících chování uživatelů v sociálních sítích. |
Prosinec | Beth Holland a její návrh tří možných způsobů, jak nepřímo zprostředkovat technologie učitelům. |
Kteří zahraniční inspirátoři (nejen na Spomocníkovi) zaujali v roce 2018 vás a proč? Pomohly vám nějak jejich myšlenky či aktivity ve vaší učitelské profesi? A kde hledáte nové inspirátory vy?
Dejte tipy ostatním.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.