Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > 5 největších výzev školství podle CoSN

Ikona informativni

5 největších výzev školství podle CoSN

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek přináší informaci o zprávě amerického sdružení Consortium for School Networking, která popisuje největší překážky, které bude školství v budoucnosti řešit v souvislosti se vzdělávacími technologiemi.
Klíčová slova: CoSN, inovace, zpráva, Horizon Report, DVPP, budoucnost, překážka, výzva, problém, vývoj, individualizace, inkluze, personalizace

Americké Consortium for School Networking je organizace, k níž se obracíme poměrně často (CoSN). Nejvíce asi v souvislosti s každoročním Horizon Reportem. Troufám si hádat, že nedávná zpráva Driving K-12 Innovation: 2019 Hurdles postavená na zkušenostech 111 vedoucích představitelů školství a zabývající se překážkami při aplikaci vzdělávacích technologií není nic jiného než přípravou na letošní Horizon, který pro K-12 (MŠ, ZŠ, SŠ) vyjde opět v létě. Podívejme se na 5 nejzávažnějších problémů, jak je shrnují závěry této zprávy. Vezmeme to od nejmenších k největším [1]:

  1. Technologie a budoucnost práce
    Umělá inteligence, robotika a hluboké učení jsou, kromě jiných, těmi technologiemi, které mají významný vliv na myšlení lidí, učí se, žijí a pracují. V důsledku toho musí vzdělavatelé přehodnotit své představy o tom, jaký budou mít v příštích letech technologie vliv na výuku i samotné učení. Digitální gramotnost se ukazuje být kritickou podmínkou kvalifikace na pracovním trhu. Digitální občanství je též důležité. Žáci musí umět se v digitálním světě chovat eticky a žít zodpovědně.
  2. Další vzdělávání učitelů
    Klíčovou podmínkou úspěšných inovací s využitím technologií je příprava učitelů. Ukazuje se, že tradiční postupy (zavádění shora dolů, stejný postup pro všechny, sedět a poslouchat) mají velmi malý dopad. Jedině personalizované metody propojené s praxí mohou učitelům pomoci na jejich cestě k celoživotnímu učení a soustavnému zvyšování odborných schopností.
  3. Propast mezi technologiemi a pedagogikou
    Rychlý rozvoj technologií vyvolává tlak na pedagogy, aby modifikovali svůj přístup k výuce. Jsou-li digitální nástroje zaváděny bez zohlednění dialektického vztahu mezi výzkumem a pedagogikou, nebo bez správně načasované přípravy učitelů, může to být jen ztrátou času, úsilí i investic a zmařená možnost pro žáky učit se v digitálním světě.
  4. Digitální rovnost
    Rovný přístup k vysokorychlostnímu internetu, digitálním nástrojům, výukovým materiálům a inovativním postupům, to vše je předmětem stále většího zájmu vzdělávací politiky. Příležitost učit se v digitálním světe může být ovlivněna socio-ekonomickým statusem, bydlištěm, rasou, pohlavím či nějakým hendikepem. Případné nerovnosti je třeba vyrovnávat.
  5. Nastavování a udržení inovací
    Na mnoha místech chybí zájem, vlastní vize i potřeba přenášet inovativní využití technologií z několika málo tříd k plošnému nasazení v rámci celé školy, obvodu, státu. Institucionalizace inovačních postupů vyžaduje systematický přístup, soustavnost a průběžnou identifikaci efektivity pro potřeby řízení a udržitelnosti.

Na webináři, který CoSN v souvislosti se zveřejněním zprávy zorganizovalo, Tony Inglese, vedoucí představitel školského obvodu Batavia v Illinois, řekl: „V minulosti se školství soustředilo na efektivitu, a žáci často ztráceli cestu, protože vzdělávací postupy nenaplňovaly jejich potřeby. Nyní mohou být díky technologiím tyto potřeby mnohem více zohledňovány a personalizované učení může být přizpůsobeno všem.“ [2]

Citace:
[1] - Top 5 Hurdles. 2019. [cit. 2019-3-10]. Dostupný z WWW: [https://cosn.org/sites/default/files/CoSN%20Drivin...].  
[2] - FORESMAN, Betsy. CoSN names top 5 hurdles facing K-12 innovation in latest report. 2019. [cit. 2019-3-10]. Dostupný z WWW: [https://edscoop.com/cosn-names-top-5-hurdles-facin...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 08. 04. 2019
Zobrazeno: 2148krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. 5 největších výzev školství podle CoSN. Metodický portál: Články [online]. 08. 04. 2019, [cit. 2019-12-08]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22045/5-NEJVETSICH-VYZEV-SKOLSTVI-PODLE-COSN.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 11. 04. 2019 07:28

Ukázalo se, že můj dojem byl správný. Výše popisovaná studie je první ze tří, které mají v tomto roce nahradit tradiční Horizon K12 Edition, jejíž přípravu mělo v minulých letech na starost CoSN - Driving K-12 Innovation.