Pedagogika digitální diskuze
Minule již zmíněný výzkumník ICLE Eric Sheninger je bývalým ředitelem střední školy v americkém státě New York. Jako na ředitele jsme na něj v minulosti narazili již dvakrát. Podobně jako George Couros v kanadské Atlantě se díky své cenami ověnčené kariéře propracoval až do pozice, v níž pomáhá jiným nastartovat proměnu školy směrem k naplňování budoucích potřeb žáků. Je přitom zřetelně technologicky orientován.
Rámec relevance výuky posunul směrem k aktivnímu tvořivému využití technologií. Smysl jeho práce nejlépe vystihuje jeho sedm pilířů vedení digitální školy [3]. Na prvním místě má komunikaci. Ředitelům radí jít nad rámec běžných informačních kanálů a otevřít komunikaci se všemi zájemci (včetně mimoškolní komunity) prostřednictvím všech volně dostupných nástrojů – zvláště sociálních sítí.
To by asi ani nebylo nic moc překvapivého. Mě mnohem více zaujal komunikaci s žáky věnovaný Ericův příspěvek v jeho blogu A Principal's Reflections nazvaný The Pedagogy of Digital Discussion [4]. Stejně jako u Rámce relevance výuky i zde tradiční pohled na komunikaci odehrávající se během výuky ve třídě obohacuje o digitální rozměr. Určitě stojí za bližší seznámení.
Eric vychází z kategorizace výukové komunikace Todda Finleyho publikované v Edutopia [5]. Nejprve shrnuje základní rady učitelům, které se týkají komunikace:
- Vytvářejte příležitosti ke komunikaci.
- Umožněte diskutujícím, aby se fyzicky setkali.
- Ptejte se na věci, které nemají jednoznačnou odpověď (nebo není žákům známa).
- Podněcujte žáky, aby mluvili se spolužáky (vrstevníky).
- Veďte žáky k ověřování odpovědí.
- Střídejte typy otázek.
Přehled některých forem komunikace je v následující tabulce:
Vztahuje se ke vzdělávací komunitě |
Poslouchej |
Shrň |
Rozviň |
Vyzdvihni |
Vztahuje se k budování znalostí |
Verifikuj |
Vysvětli |
Pomáhej |
Propoj |
Vztahuje se k porozumění problému |
Obhaj |
Zpochybňuj |
Kombinuj |
Předpovídej |
Eric se ovšem s tradičními poznatky pedagogické vědy nespokojuje a přidává technologický rozměr, s jehož pomocí se možnosti komunikace v rámci výuky značně rozšiřují.
Digitální diskuze dokáže zvýšit zájem žáků, takže dojde k jejich mnohem většímu zapojení do řešení probírané problematiky. Může posílit konverzaci a dostat ji na vyšší úroveň co do interaktivity a schopnosti vyjádřit se. Vhodně nasměrovaná digitální diskuze může mít takovéto vlastnosti:
- umožňuje reagovat kreativně (video, obrázky, odkazy na online zdroje);
- vede k otevřenosti;
- dovoluje se ptát a odpovídat více žákům;
- je přijatelnější pro stydlivé a introvertní žáky;
- může rozšířit konverzaci mimo třídu a čas ve škole strávený;
- dává příležitost zapojit i lidi z mimoškolního prostředí;
- může ukázat rodičům (a nejen jim), co se ve škole děje;
- buduje kulturu pochopení a zodpovědnosti;
- zvyšuje míru porozumění probírané tématice.
Učitel, který se chce se svými žáky do digitální diskuze pustit (typicky s vybavením 1:1 formou BYOD), potřebuje kromě metodického záměru též určité znalosti vhodných použitelných nástrojů. Nejstarším, a dnes už asi překonaným řešením jsou různé hlasovací systémy (clickers) dodávané typicky k interaktivním tabulím. V době chytrých mobilních telefonů se ale spíše uplatní různé aplikace pracující s připojením do internetu. Klasikou je Socrative, dnes asi nejznámější je i u nás oblíbený Kahoot.
Eric, kromě běžných nástrojů G Suite, doporučuje Mentimeter, GoSoapBox, Tozzl a Padlet. Též připomíná, že použitelné nástroje na podporu digitální diskuze jsou běžnou součástí systémů řízení výuky – např. Google Classroom, Microsoft Teams, Moodle, Schoology, Edmodo).
Při zkoumání možností digitální diskuze nezapomeňte na existenci metodiky zpětného kanálu (back channel), která stojí na vtažení žáků vybavených 1:1 do průběžného komentování toho, co se ve výuce děje. Je-li použita vhodným způsobem, dokáže výrazně aktivizovat i ty žáky, kteří jinak mají o dění ve škole jen nepatrný zájem.
Schools that work for kids | Eric Sheninger | TEDxBurnsvilleED
[1] - MACH, Jiří. České děti a učitele škola nebaví nejvíc ze všech vyspělých zemí. 2016. [cit. 2019-4-15]. Dostupný z WWW: [https://www.novinky.cz/veda-skoly/423352-ceske-det...]. |
[2] - DAGGETT, Willard R. Rigor/Relevance Framework: A Guide to Focusing Resources to Increase Student Performance. 2016. [cit. 2019-4-15]. Dostupný z WWW: [ http://www.leadered.com/pdf/Rigor%20Relevance%20F...]. |
[3] - SHENINGER, Eric. Pillars of Digital Leadership. 2014. [cit. 2019-4-15]. Dostupný z WWW: [http://www.leadered.com/pdf/LeadingintheDigitalAge...]. |
[4] - SHENINGER, Eric. The Pedagogy of Digital Discussion. 2018. [cit. 2019-4-15]. Dostupný z WWW: [http://esheninger.blogspot.com/2018/06/the-pedagog...]. |
[5] - FINLEY, Todd. Rethinking Whole Class Discussion. 2013. [cit. 2019-4-15]. Dostupný z WWW: [https://www.edutopia.org/blog/rethinking-whole-cla...]. |