Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Khanova škola v Digicentru – část 2.: Projekt s Khanovou školou a technologická výuka budoucnosti
Odborný článek

Khanova škola v Digicentru – část 2.: Projekt s Khanovou školou a technologická výuka budoucnosti

Tento článek je součastí seriálu: V Digicentru

Anotace

Druhý díl o setkání v brněnském Digicentru s Alenou Vlachovou z Khanovy školy.

V tomto dílu se dočtete:

  • O budoucnosti technologické výuky vycházející z Khan Academy
  • Podíváme se na Learning Analytics v Khan Academy
  • Seznámíme se detailněji s projektem Pavla Hodála a Khanovy školy
 
K předchozímu dílu se můžete vrátit zde
 
 
***
 

Khan Academy nám ukazuje, jak bude vypadat vzdělávání budoucnosti.

„Khan Academy je malou ukázkou toho, jak bude vzdělávání vypadat během několika málo let. S Khan Academy máme navíc výjimečnou příležitost vyzkoušet a ověřit si některé z těchto forem výuky budoucnosti už dnes, a to navíc zcela zdarma,“ dodává Bořivoj Brdička a ještě doplní, že v budoucnu bude do této podoby vzdělávání zabudována také umělá inteligence (dále AI), která bude umět sledovat každého žáka a projde s ním celou znalostní úroveň místo učitele. Jak nedávno naznačil Ondřej Neumajer ve svém článku Umělá inteligence ve školství a v práci učitele, je zřejmé, že u této úrovně se AI nezastaví. Hledání silných stránek a nadání žáka a předání těchto analýz učiteli pro následné řešení žákova osobního rozvoje, nadání a talentu může být dalším krokem. 

„Systémy vybavené analýzou výsledků žáků budou tak rozšířené, že se bez nich žádný učitel neobejde. Důraz činnosti učitelů se tak posouvá z prvních dvou stupňů Bloomovy taxonomie, kde je spolehlivě zastoupí platforma Khan Academy, do horních pater této taxonomie, kdy je jejich úkolem dostat žáky na vyšší úroveň dovedností, tedy do oblasti nekognitivních kompetencí,“ zakončuje svůj komentář Bořivoj Brdička.

Mastery learning

„Učme dokonalému zvládnutí dovedností, neučme pro výsledky v testech. Studenti si navíc rozvíjejí myšlení, odhodlání, vytrvalost a také dokážou převzít kontrolu nad svým učením.“

Salman Khan 

 

 

Za pouhou chvíli strávenou na české verzi Khan Academy si uvědomíte, jak je celá tato platforma ztělesněním toho, o čem mluvil Salman Khan na TEDu v roce 2015, tedy personalizovaným prostředím, kterým si procházíte podle vlastních potřeb tak, abyste dokonale zvládli danou problematiku pomocí stále dostupných videí a adaptivních cvičení. A vše v duchu Mastery learning (učení zvládnutím), kdy studenti plní dané personalizované mise a postupují do dalších úrovní až poté, co zvládli ty předchozí. 

Nadaní studenti by se neměli trestat tím, že jim dáme práci navíc.

„Nadaní studenti by se neměli trestat tím, že jim dáme práci navíc, ale měli bychom pro ně zvolit přiměřenější úlohy, které odpovídají jejich potřebám,“ poznamenává Alena.

 

 

Nejprve souhrnný test nebo kvíz a teprve potom případně video

„Člověka to hecuje, když vidí, kolik dní ve škole byl, kolik nasbíral odznaků či energetických bodů, na základě nichž může např. získat vyspělejšího avatara,“ popisuje svou zkušenost Alena.

„Khan Academy navíc například v matematice nabízí humorné a zábavné příklady. Je psaná jazykem mladých a najdete zde pěkná zdůvodnění, proč se ta která dovednost může v životě hodit, což využijete, když se žáci ptají, k čemu jim to bude,“ přidá zase své zkušenosti Mirek Mráz.

„Je šikovné nezačínat videi, ale kvízem nebo souhrnným testem a teprve, když nevíte, podívat se třeba jen na kousek videa nebo nápovědy,“ radí nám Alena. Video a nápověda se objevují automaticky ke každému tématu.
 
Ukázka cvičení v kurzu Úvod do SQL v prostředí Khanovy školy.

 

Learning analytics na české Khan Academy

V roli učitele můžete samozřejmě sledovat jak čas, který žáci na kurzu strávili, tak jejich pokrok a výsledky v jednotlivých dílčích úkolech pomocí integrované studijní analytiky (Learning analytics). V podobě přehledné grafické vizualizace dokážete lépe pochopit jejich proces učení a vyhodnotit, co potřebují mimo rámec platformy. 

Od metody CLIL v hodinách přírodopisu až k projektu Khanovy školy

Prostor nyní dostává Pavel Hodál. Vypráví nám, jak v hodinách přírodopisu překládali se žáky tematická videa do angličtiny a poté je nahrávali na web spolku Khanova škola, kde je možné nalézt další výuková videa, a to nejen z Khan Academy, která se pomocí dobrovolníků podařilo otitulkovat a provést u nich korekturu. Celá aktivita, tj. výklad látky, zhlédnutí videí, jejich překlad a následné nahrávání zabralo celé třídě asi 3 týdny. Více se o této unikátní aktivitě můžete dočíst v Pavlově článku 80 sekund za dvě hodiny – titulky pro Khanovu školu. Po této a ještě další zkušenosti začal Pavel společně s Alenou a ve spolupráci se Střediskem služeb školám – jmenovitě s Hanou Knapovou (je tu dnes také s námi) – připravovat komplexní vzdělávací materiál zaměřený na propojení formálního a neformálního vzdělávání, pokrývající celkem 30 hodin výuky s na sebe navazujícími aktivitami, kdy budou žáci ve skupinkách překládat, titulkovat a možná i tvořit videa pro portál khanovaskola.cz. Materiál bude od podzimu 2019 pilotován a poté k dispozici zdarma ke stažení na Metodickém portálu RVP.CZ.

Pokud byste tak dlouho nechtěli čekat, inspirujte se v Pavlových článcích nebo v návodu pro titulkování videí na fóru Khanovy školy, spojte se s týmem Khanovy školy a pusťte se společně se žáky do toho.


Odkazy:

Další zdroje k tématu:

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.