Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > iPrázdniny s učiteli 10: Můj nový školní...

Ikona informativni

iPrázdniny s učiteli 10: Můj nový školní rok v myšlenkové mapě

Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: V desáté a poslední aktivitě prázdninové akce Virtuálního Digicentra s názvem iPrázdniny s učiteli budeme přemýšlet o novém školním roce pomocí myšlenkové mapy.
Klíčová slova: iPrázdniny, Virtuální Digicentrum, učitelé, technologie, myšlenková mapa, školní rok
 

Školní rok v myšlenkové mapě

V 1. dílu iPrázdnin jsme se dívali zpět a rekapitulovali končící školní rok. Pojďme se v jejich posledním dílu dívat pro změnu dopředu, na školní rok, který právě začíná. Tentokrát k tomu však nepoužijeme slovní mraky, ale myšlenkové mapy. Důvod je zřejmý. Náš pohled dopředu bude spíše plánováním, jakýmsi kalendářem či organizérem aktivit, činností a úkolů, a právě myšlenková mapa dokáže všechny tyto představy dobře zachytit.

Určitě jste už o novém školním roce přemýšleli. O tom, co, kdy, kde a jak uděláte nového, co změníte a co ponecháte tak, jak bylo vloni.

Není jednoduché plánovat celý rok již nyní, na jeho začátku. To ovšem není potřeba. Důležitější je zachytit to, co již nyní víme a chceme zrealizovat, do jednoho přehledného systému, kterým myšlenková mapa bezesporu je. Nejde tedy o kompletní plán, spíše o jeho první verzi, kterou budeme moci kdykoliv doplnit či pozměnit.

Stejně jako v předešlých aktivitách iPrázdnin může naše myšlenková mapa inspirovat druhé a pomoci jim dívat se na nadcházející měsíce jinak, než jak to dělali doposud. Posunout je a koneckonců i nás zase o kus dál. 

Zadání aktivity

  1. Vytvořte myšlenkovou mapu pro svůj nový školní rok.
  2. Na portálu iPrázdniny s učiteli publikujte svůj školní rok v myšlenkové mapě dle návodu níže.

Jak a v čem vytvořit myšlenkovou mapu aneb 6 různých přístupů

Tužka a papír

Moje vůbec nejoblíbenější „platforma“. S tužkou se mi nejlíp přemýšlí. Neodvádí mou pozornost tak, jak to dokážou cloudové služby či mobilní aplikace. Stejně jako píšu své texty v markdownu, abych se nemusel zabývat formátováním, používám tužku a papír u myšlenkové mapy. Jsou takovým mým myšlenkovo-mapovacím markdownem. 

Stylus a tablet

Výhoda tohoto přístupu je asi zřejmá. Myšlenkovou mapu už nemusíte skenovat jako v prvním případě, ale můžete ji rovnou ukládat ve vámi zvoleném formátu a okamžitě sdílet. 

Bubbl.us, Coggle a další platformy na myšlenkové mapování

Jsou jich mraky a zaměřují se výhradně na tvorbu myšlenkovým map. Obvykle jsou velmi jednoduché, a v tom je jejich výhoda a krása. Příkladem je Coggle, který často představuji žákům. V online aplikaci Bubbl.us se dokonce ani nemusíte registrovat.

Mindly aneb myšlenkové mapování připomínající vesmír

Pomůže vám zorganizovat váš vnitřní vesmír. Tak začíná popis aplikace Mindly. A přesně tak to v ní i vypadá. Myšlenky si strukturujete v soustředných kružnicích připomínajících oběžné dráhy, na kterých umisťujete další kružnice – podmyšlenky tvořící bránu do vaší další myšlenkové (vesmírné) dimenze. Rozhodně vyzkoušejte na mobilní platformě.

Lucidchart, Mindomo, Draw.io aneb myšlenkové mapování v komplexních diagramových nástrojích

A pak tu jsou komplexní nástroje, ve kterých můžete vytvořit takřka jakýkoliv diagram (LucidchartDraw.io) nebo ty nejpoužívanější diagramy, vedle myšlenkových map např. pojmové mapy či stromové organigramy (Mindomo).

Canva aneb myšlenkové mapování v grafickém editoru

Možná by vás to nenapadlo, stejně jako mě, ale myšlenkové mapy lze tvořit pomocí grafických platforem jako je např. Canva. Výhodou je možnost odpoutat se od standardního rozvržení myšlenkové mapy, jak ji známe ze samotné definice (tj. podmyšlenky jsou umístěny na větvích vycházejících z hlavní myšlenky a připomínajících nervová vlákna v mozku), a jiným, netradičním, rozložením myšlenek vytvořit její atraktivní vzhled.

Ukázka šablon pro myšlenkovou mapu v aplikaci Canva

 

Můj nový školní rok v myšlenkové mapě

Rozhodl jsem se, že zkusím netradiční formu a pro tvorbu myšlenkové mapy použil Canvu. Výsledek vidíte níže. Myšlenková mapa není samozřejmě úplná. Na konci července, kdy jsem ji tvořil, jsem ještě neviděl dál. Pro mě je to ale celkem dobrý začátek, ze kterého mohu vycházet.

Můj školní rok 2019/2020

 

5 možných pohledů na školní rok pomocí myšlenkové mapy

Tyto různé pohledy mě napadly, když jsem přemýšlel, jak svou myšlenkovou mapu sestrojím. Určitě vás napadnou i další. 

  1. Podle měsíců, týdnů, čtvrtletí apod. (rozdělení časové)
  2. Podle projektů a úkolů (rozdělení činnostní)
  3. Podle žáků své třídy (rozdělení personální)
  4. Podle předmětů (rozdělení dle výuky)
  5. Vše v 1 (školní i mimoškolní aktivity)

Jak mohu publikovat svou inspiraci v iPrázdninách

Pokud jste již v iPrázdninách publikovali, začněte až od bodu 4.

  1. Navštivte stránku Virtuálního Digicentra.
  2. Abyste mohli publikovat, je potřeba se zaregistrovat.
  3. Po schválené registraci se přihlaste na stránce iPrázdniny s učiteli.
  4. Vytvořte nový příspěvek s názvem „Můj nový školní rok v myšlenkové mapě“, připojte svou myšlenkovou mapu ve formátu jpg nebo png, případně pomocí odkazu na danou službu, zvolte rubriku „iPrázdniny 10“ a odešlete příspěvek ke schválení. Po schválení se příspěvek objeví mezi ostatními na hlavní stránce. Detailní postup, jak publikovat, najdete zde.

Myšlenková mapa jako umění

Myšlenková mapa pro mě vždy byla především uměleckým dílem. Její podoba, to nebyly nikdy jen čáry spojující myšlenky mezi sebou. Vždy jsem se soustředil na její grafické zpracování, jak je která větev tvarována a barevně podána a jak je ta která myšlenka na jejím konci zakreslena či jinak zachycena.

A vůbec nezáleží na tom, jak umíte malovat. Dokonce čím méně jste výtvarně nadaní, tím zábavnější a efektivnější může grafická podoba vaší myšlenkové mapy ve finále být. 

Ukázka myšlenkové mapy coby uměckého díla
(Autor: jean-louis Zimmermann, Flickr. (CC BY 2.0)

***

Pokud jste o iPrázdninách s učiteli neslyšeli

Předchozí díly iPrázdnin 

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 26. 08. 2019
Zobrazeno: 936krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. iPrázdniny s učiteli 10: Můj nový školní rok v myšlenkové mapě. Metodický portál: Články [online]. 26. 08. 2019, [cit. 2019-09-20]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22198/IPRAZDNINY-S-UCITELI-10-MUJ-NOVY-SKOLNI-ROK-V-MYSLENKOVE-MAPE.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.