Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Třídní učitel 2.0 – díl 7.: třídní web

Ikona prakticky

Třídní učitel 2.0 – díl 7.: třídní web

Ikona inspirace
Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Sedmý díl seriálu o třídním učiteli a technologiích se zaměřuje na tvorbu třídního webu.
Klíčová slova: třídní učitel, technologie, třídní web, Třídní učitel 2.0, weebly
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Třídní učitel 2.0.

Ostatní články seriálu:

Když jsem začal poprvé uvažovat o třídním webu, nepřemýšlel jsem o veřejné webové prezentaci. Hledal jsem uzavřené prostředí pro své žáky, kde by mohli sdílet obsah, ať už studijní materiály nebo společné fotografie či videa z třídních akcí. Vznikl z toho článek o třídním intranetu

Při jeho psaní jsem si však čím dál víc uvědomoval, že stejně jako třídní intranet je pro jakoukoli třídu důležitý veřejný třídní web. 

Proč třídní web

Podobně jako jsem se ptal u třídního intranetu, i tady je dobré začít otázkou PROČ.

Potřebujeme se jako třída veřejně prezentovat? Zajímá to, co se u nás ve třídě děje, někoho jiného mimo nás samotné? Odpovědi zní ano a ano.

V závěru článku 20 základních vlastností digitální stopy učitele jsem zmínil důležitost sledování a následování digitální stopy učitelů jejich žáky. A právě třídní web může být jedním z těchto způsobů.

Kromě toho může mít třídní web neviditelnou moc žáky spojovat, aniž si to uvědomují, například prostřednictvím jeho obsahu.

Co je obsahem třídního webu

Obsahem třídního webu může být cokoliv, na čem se třída shodne, že o sobě chce navenek sdělovat. Důležité pak je najít hranici mezi soukromým a veřejným, abychom především ochránili sami sebe. Konkrétní obsah samozřejmě vytvářejí a následně publikují samotní žáci. Jeho forma by pak měla souznít s vyjadřovacím způsobem, který žákům nejvíce vyhovuje. Jinak řečeno, měla by tu najít prostor fotografka, tvůrce audia, videa, i bloger. Svou kategorii by si zde zasloužily i práce, které jsme vytvořili, ať už pro sebe, třídu nebo školu. Zkrátka vše, čím se chceme pochlubit a co má nějaký přínos či přesah.

Důležité je také stanovit si cílové skupiny, pro které budete obsah tvořit. Napadají mě rodiče a přátelé žáků, učitelé a vedení školy, další učitelé a zájemci o vzdělávání. Sdílený obsah by měl všechny zmíněné skupiny také trochu inspirovat a bavit. 

Jak by měl třídní web vypadat

I v případě veřejných stránek půjde o nějakou formu redakčního systému, tedy o přístup, kdy všichni ti, co publikují, mají svůj vlastní přístup s potřebnými právy. A stejně jako u intranetu se v publikování obsahu můžeme ve třídě střídat. Neměla by ani zde chybět redakční rada s hlavním šéfredaktorem či šéfredaktorkou.

Nutně nemusí jít o Wordpress, možné je využít jinou platformu, která umožňuje tvorbu účtů a správu rolí. Napadají mě systémy jako Weebly for Education nebo Edublogs (který je taktéž postaven na Wordpressu, o němž jsme nedávno psali).

Úvodní stránka Weebly for Education 

Třídní web coby třídní projekt v rámci předmětu IKT

Pochopitelně nejdůležitější otázkou je, kdo se ujme tvorby webu a jeho obsahu. Vedle redakční rady by měl vzniknout tým stojící za přípravou stránek – od jejich instalace, nastavení vzhledu a funkčnosti včetně správy účtů a moderování obsahu. Ano, pochopili jste to správně. Celé je to v režii žáků. 

Nenapadá mě lepší třídní projekt v rámci předmětu IKT než právě web třídy. Na něm bychom se seznámili se všemi současnými principy a tématy: html, css, databázemi, správou souborů, bezpečností a ochranou dat, tvorbou a úpravou grafiky, videa a audia, a kooperativní prací s využitím kancelářský nástrojů a nástrojů pro vedení a organizaci projektu. Ideálně s propojením do dalších předmětů. Učitel IKT může společně s třídním učitelem celý projekt vést, nadále ovšem stojí v pozadí. 

Smysl a budoucnost

Sluší se nyní přiznat, že naše třída zatím třídním web nemá. Pokud se bude mým žákům výše popsaná projektová myšlenka líbit, určitě ji zrealizujeme. 

Bude to další příležitost pro naši společnou aktivitu, která vedle svého primárního cíle, zaměřeného na třídní prezentaci, má ještě další, vedlejší cíl, který je pro mě mnohem důležitější. Jde totiž o aktivitu, která má nejen svůj přesah, ale pomáhá budovat zdravé klima ve třídě. 

*

A jak jste na tom se svou třídou vy? Máte svůj vlastní třídní web? A jak vám to na něm funguje? Napište nám do komentářů pod článkem.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 12. 02. 2020
Zobrazeno: 2463krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Třídní učitel 2.0 – díl 7.: třídní web. Metodický portál: Články [online]. 12. 02. 2020, [cit. 2020-08-12]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22419/TRIDNI-UCITEL-20-–-DIL-7-TRIDNI-WEB.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.