Množí se zprávy o tom, že na mnoha místech dochází v důsledku pandemie k urychlení již dříve existujících záměrů místo lidské práce nasazovat roboty [1] [2] [3] [4]. Důvodem přitom není jen častější neschopnost zaměstnanců dostavit se do práce. Realita je taková, že i tam, kde zákazníci dříve dávali přednost kontaktu s živým člověkem, dnes preferují stroj. Nahrazování se týká v první řadě těch profesí, které nevyžadují žádnou příliš sofistikovanou činnost – např. uklízeč(ka) v nemocnici (či ve škole), pokladní v supermarketu, skladník apod.
Pro příklad nemusíme chodit daleko. Třeba Amazon začal v důsledku pandemie ještě rychleji než dříve nahrazovat skladníky roboty. V Kalifornii zrušili všechna poslední okénka pro přímou platbu mýtného, a to nyní již je účtováno výhradně automaticky registrovaným majitelům bránou projíždějících vozidel. Hned několik firem nahrazuje zaměstnance roboty schopnými jednat se zákazníky, třeba recepční v hotelu, bankovní úředník nebo realitní makléř. V nemocnicích se nasazují roboti na rozvoz všeho potřebného (léků, jídla, prádla), na provádění dezinfekce, a již dokonce i na měření teploty a odběr vzorků potenciálně nemocných. Je zřejmé, že již brzy převezmou roboti celou řadu úkonů při péči o infekční pacienty.
Dalším příkladem ze současnosti jsou automatické vozíky dodávající libovolné objednané zboží původem estonské firmy Starship. Je možné se s nimi již dnes setkat v kampusech několika amerických univerzit, ale testují se i v běžném provozu center velkých měst v USA, Británii i v Estonsku.
Automatizovaný vozík firmy Starship |
Jedna věc je pro všechny tyto změny typická. Dochází sice k vytváření nových pracovních míst (konstruktér, operátor apod.), ale je jich méně než dříve, a vyžadují mnohem vyšší kvalifikaci. Ten, kdo nechce o práci přijít, si musí vybrat vhodný obor, a i tak musí počítat s celoživotním studiem a případnou rekvalifikací (Kdo z našich žáků nejspíše nenajde práci?).
Současná krize s největší pravděpodobností vývoj směrem k nasazení robotů a umělé inteligence urychlí. Je těžké odhadnout, jak se budou lidé tváří v tvář rizikům nákazy v budoucnosti chovat, zvláště objeví-li se nové formy virů. Tlak na nahrazování lidské práce tam, kde hrozí přenos infekce, bude pravděpodobně stále stoupat.
Firmy zabývající se vývojem technologií, které řeší právě tyto potřeby, pracují naplno, jejich zisky stoupají a potřebují mnoho odborníků, kteří na trhu práce ale nejsou. Vyvinout specializovaného robota pro určitou činnost zabere čas. Například zakladatelka firmy Diligent Robotics (výrobce robotů specializujících se na pomoc zdravotním sestrám) Andrea Thomaz tvrdí, že „pro ni je nejvíce frustrující to, že jejich robot Moxi nemůže pomáhat daleko víc, protože je připraven“. Jenže samotné přizpůsobení funkce robota místním podmínkám vyžaduje složitou přípravu a spoustu práce vývojářů a programátorů. Zájemce o jeho pořízení by asi mohl stihnout již jen konec této pandemie. Ale byl by již připraven na tu příští.“
Medical City Dallas’ newest employee is a robot named Moxi
Nelze vyloučit, že jednou budeme rok 2020 považovat za rok nástupu robotů do praxe.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.