Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > 10 věcí, které vám neřekli o online výuce
Odborný článek

10 věcí, které vám neřekli o online výuce

7. 10. 2020 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Online vzdělávání

Anotace

O čem opravdu je online výuka? A o čem naopak není? A proč je důležité to vědět? Autor tentokrát nahlíží na problematiku online vzdělávání trochu jinak a odhaluje její obecné vlastnosti, jdoucí až k samým kořenům a principům vzdělávání.
Autor: freepik – www.freepik.com

Během jarní online výuky toho bylo o této formě vzdělávání napsáno a řečeno opravdu hodně. Spomocník od samého počátku vycházel ze zásad online pedagogiky coby obecně platných principů, na něž následně navázala série článků věnující se online vzdělávání a později též vzdělávání hybridnímu.

I nyní, při opětovném přechodu na online výuku, vyvstává v souvislosti s ní řada nezodpovězených otázek o její podobě, významu a roli.

O čem nebo čím ale ve skutečnosti online výuka je a také čím není, jsou asi ty nejdůležitější otázky, které je dobré si položit a také na ně odpovědět. Teprve poté snáze poznáme její pravý význam a přínos.

1. Online výuka je o odvaze

  • nebát se riskovat při naplňování strategie online pedagogiky
  • vyzkoušet nové přístupy, formy nebo technologie
  • říkat učitelům nepopulární věci a chtít po nich dělat něco navíc

2. Online výuka je o důvěře

  • vedení školy v učitele a tým připravující online výuku
  • učitelů v nastavenou školní strategii online vzdělávání
  • učitelů v žáky a sami v sebe

3. Online výuka je zrcadlem

  • zobrazující osobnost učitele
  • ukazující učitelské kvality
  • odrážející fungování školy

4. Online výuka je příležitost

  • změnit své návyky a začít učit jinak
  • k hledání řešení, nikoliv důvodů, proč to nejde
  • k vlastnímu rozvoji a zlepšování se

5. Online výuka je radost

  • pokud ne, odrazí se to v kvalitě online vzdělávání a nakonec i na žácích a jejich práci
  • snažte si ji co nejvíc užít

6. Online výuka není prezenční výuka pomocí videokonference

  • učit online není totéž jako učit prezenčně

7. Online výuka není překlopení prezenční výuky do online prostředí

  • online výuka je doplňkem či alternativou k prezenční výuce

8. Online výuka není o zadávání, plnění, odevzdávání a hodnocení úkolů

  • ale o nabídce příležitostí, o zajištění personalizovaného a spravedlivého přístupu žáka ke vzdělávání s cílem rozvíjet jeho talent

9. Online výuka není o učitelích

  • ale stejně jako ve výuce prezenční o žácích, tedy v obou případech nejde o to, co v ní dělá učitel, ale co dělají žáci

10. Online výuka není devalvací vzdělávání

  • je naopak příležitostí posunout vzdělávání z toho formálního do neformálního a informálního

A ještě jednu skutečnost je potřeba zdůraznit. Online výuka ze špatného učitele dobrého sama od sebe neudělá. Je velmi pravděpodobné, že učitelé, kteří odbývají prezenční výuku, budou stejně tak odbývat i výuku online. Podobně učitelé, kteří neumí správně komunikovat se žáky a ostatními učiteli ve škole, s nimi stěží začnou lépe komunikovat online. Pokud však pochopí opravdový smyslu online výuky, tedy to, čím je a čím není, mohli by se následně sami o změnu svého přístupu pokusit.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.