Autor: freepik.com |
Když jsme v březnu ze dne na den přešli na online výuku, téměř vše bylo pro učitele nové. Učili se vyrovnávat s novou situací, používat nové technologie a přístupy, učili se ze svých chyb. V průběhu jara řada z nich svou výuku upravila po vzoru zásad online pedagogiky a také si velmi rychle uvědomila jednu důležitou skutečnost, že učit online je nejen jiné než učit prezenčně, ale je to také mnohem náročnější.
Byl to právě Ondřej Neumajer, který na jaře opakovaně upozorňoval na fakt, že přestože pro učitele koncept online vzdělávání ve formě asynchronního setkávání v podobě různých LMS prostředí nový nebyl, a řada z nich je v minulosti používala, učitele nikdo nikdy nepřipravoval na pravidelné synchronní online setkávání se žáky formou videokonference, což zmíněnou náročnost jen podtrhuje.
Je potřeba též podotknout, že stejně tak učitele nikdo nepřipravil na skutečnost, že by online výuka mohla trvat mnoho měsíců. Přestože je stále učiteli chápána jako dočasná alternativa k té prezenční, jako řešení pro krizové scénáře či jakési provizorium, nic to nemění na faktu, že s přibývajícími měsíci může být a zcela jistě bude její realizace pro učitele čím dál tím náročnější.
Pracovní zátěž v online výuce, trvající řadu měsíců, se začíná projevovat již nyní a nezbývá než se zamyslet nad tím, jak ji co nejlépe zvládnout. V zásadě nejde o nic jiného než o kombinaci tří přístupů: strategie online pedagogiky, digitálního minimalismu a digitálního wellbeingu. O všech třech jsme již několikrát detailně na Spomocníkovi psali, pojďme z nich nyní vybrat ty nejpodstatnější tipy, které mohou pomoci dlouhodobě zvládnout pracovní zátěž spojenou s online výukou.
Únava z intenzivního používání technologií způsobená dlouhotrvající online výukou se začne u učitelů projevovat, a v řadě případů se tak již děje. Výše uvedené tipy by i s touto únavou mohly pomoci. Je však nezbytné brát dlouhotrvající online výuku jako něco, co se může opakovat, a počítat s variantou, že online výuka může v budoucnu nad tou prezenční v průběhu jednoho či více školních roků převážit. A na tento scénář se začít již nyní také připravovat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Online vzdělávání.
Ostatní články seriálu: