Spomocník Základní vzdělávání Hybridní třídní schůzky
Odborný článek

Hybridní třídní schůzky

7. 4. 2021 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Hybridní vzdělávání

Anotace

Mohou online třídní schůzky změnit způsob, jakým budeme v budoucnu komunikovat s rodiči? A bude nám pak klasická podoba třídních schůzek, jak ji známe z prezenční výuky, nadále dostačovat a dávat smysl?
Autor: stories, freepik.com

 

Nová podoba třídních schůzek

Minulý týden jsem se podílel na návrhu nové podoby online třídních schůzek na naší škole. Vymýšlel jsem pro třídní a předmětové učitele jednotný postup, jak nejlépe tato online setkání s rodiči uspořádat, aby co nejvíc napodobovala ta prezenční a současně aby nedošlo k technologickému zahlcení jak učitelů, tak rodičů.

Přestože byl daný návrh určen především pro hovorové hodiny konané v následujícím týdnu, mohl by se klidně stát základem pro organizaci třídních schůzek v dalších školních letech. Jakou mají mít tato setkání v budoucnu podobu, je to, nad čím je potřeba se trochu víc zamyslet.

Online třídní schůzky po vzoru online výuky

První, co jsem si uvědomil, je, že stejně jako v případě výuky, kdy učíme jinak online a jinak prezenčně, nemohou být ani online třídní schůzky pouhým překlopením těch prezenčních do prostředí Microsoft Teams nebo Google Meet. Uspořádat například online setkání s rodiči v pátek odpoledne, kdy na jeden stejný čas pozveme všechny rodiče a v následujících 2-3 hodinách s nimi mluvíme nejprve se všemi naráz a poté jednotlivě tak, že je necháme čekat v předsálí dané videokonference a pouštíme si je do hovoru postupně, je model, který je v mnoha případech zažitý ze školy, kde možná funguje (kdy rodiče čekají před učebnou na chodbě), v online formě ale není příliš efektivní. Ta nám totiž dává mnohem víc prostoru a příležitostí, jak udělat setkání s rodiči příjemnější, přístupnější a především personalizovanější.

Můžeme se například rozhodnout, jaké informace budeme poskytovat asynchronně (e-mail) a jaké synchronně (videokonference). A jistě není nutné potkávat se v jednom odpoledni v rozmezí několika hodin, ale můžeme rodičům nabídnout více dnů během jednoho nebo i dvou týdnů pro jednotlivá individuální setkání.

Samozřejmě vše je nutné organizovat pod jednotnou platformou a stejnými aplikacemi, ať už jde o samotné online schůzky nebo o registraci na konkrétní termíny schůzek.

Důležité je též dobře synchronizovat časy setkání rodičů s třídními a předmětovými učiteli, aby nedocházelo k překrývání termínů, a v neposlední řadě vše dobře komunikovat jak směrem k rodičům, aby věděli, jak budou online schůzky probíhat, tak také k učitelům, aby celý proces probíhal jednotně.

Hybridní třídní schůzky

S opakujícími se online třídními schůzkami v době pandemie začíná stále více vyvstávat otázka, zda tuto formu neponechat také po návratu do prezenční formy studia a zejména v jaké podobě. Zda ji v budoucnu nenabídnout jako alternativu k té prezenční coby trvalou součást setkávání s rodiči (a také žáky v případě tripartitních třídních schůzek). Rodiče mohou totiž čím dál víc preferovat online setkávání před osobní návštěvou školy ať už z jakéhokoliv důvodu. Nabídnutím hybridních třídních schůzek tak paradoxně můžeme dosáhnout toho, že se na třídních schůzkách objeví i ti rodiče, kteří se jich běžně v prezenční formě neúčastní.

Formální i neformální setkávání s rodiči

Formálním setkáváním na třídních schůzkách však naše komunikace s rodiči nekončí. Přemýšlejme víc také o těch neformálních, ať už osobních, jak to bude možné, ale také o těch online. Neformální akce rodičů s třídním učitelem umožní oběma stranám lépe se poznat, což může mít v konečném důsledku také pozitivní efekt na žáky a jejich pohodu a úspěch ve škole.

Není stávající model třídních schůzek překonaný?

Vraťme se na závěr ještě jednou k hybridnímu modelu. Ten by nakonec nemusel kopírovat náš zaběhlý model třídních schůzek a doplňovat jej pouze o online formu, ale mohl by být základem zcela nové koncepce, ve které by častá a pravidelná (každodenní, týdenní, měsíční) synchronní i asynchronní online komunikace třídního učitele s rodiči mohla zcela nahradit tradiční třídní schůzky, které by tím pádem přestaly dávat smysl, a prezenční setkávání by se pak přesunula převážně do neformální roviny, čímž bychom mohli dosáhnout mnohem většího efektu.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.