Autor: pch.vector, freepik.com |
Digitální wellbeing je v současnosti jednou z nejdůležitějších oblastí při využívání technologií, a to nejen ve vzdělávání. I proto se k němu v poslední době vracíme poměrně často, naposledy na přelomu srpna a září v třídílném seriálu Digitální Wellbeing OECD.
Dnes se na tuto problematiku podíváme více z praktického pohledu. V 15 tipech si představíme konkrétní aplikaci principů digitálního wellbeingu s našimi žáky jak v samotné výuce, tak i mimo ni. Jsou rozděleny do pěti různých kategorií podle jejich konkrétního zaměření.
1. Nezakazujte žákům mobilní telefony ve výuce, ale změňte způsoby jejich používání po vzájemné domluvě (viz dále).
2. Během výuky používejte víc než jen jedno zařízení (telefon, tablet, notebook, počítač), každé však na jinou aktivitu.
3. Pokud máte ve škole k dispozici jiná zařízení (tablety, počítače), používejte je výhradně jako pracovní nástroje (bez veškerých notifikací). Mobilní telefony žáků pak používejte pouze pro zajištění jejich pozornosti ve výuce (aplikace typu Pomodoro).
4. Dovolte žákům, aby mohli pracovat na svém vlastním zařízení (notebooku či tabletu), nejen pokud škola nemůže zajistit tato zařízení ve škole (1 : 1 nebo minimálně 1 : skupina).
5. Zvyšte soustředění žáků omezením používání jejich telefonů prostřednictvím osobních i společenských výzev (projekty Forest, DreamLab).
6. Zakažte ve výuce reakční formu chování při používání telefonů, kdy žáci okamžitě odpovídají (reagují) na všechny zprávy a notifikace, jakmile jim přijdou. Dočasně vypněte nebo zásadně omezte notifikace správným nastavením režimu Soustředění v OS telefonu.
7. Nastavte minimalistickou formu komunikace mezi žáky, i mezi vámi a žáky. Neposílejte zbytečné nebo dlouhé zprávy. Snižte frekvenci své komunikace (posílání zpráv, e-mailů apod.). Omezte rychlou komunikaci (chat) pouze na nejnutnější případy.
8. Omezte počet nástrojů (aplikací) pro organizaci výuky (sdílení prací, odevzdávání úkolů apod.).
9. Povolte žákům sluchátka během samostatné práce, aby mohli poslouchat svou oblíbenou hudbu (tu si pouští na telefonu, nikoliv na pracovním zařízení – počítači, tabletu). Tato hudba jim pomáhá dostat se do pohody a některým zlepšuje soustředění na práci. Žáci často používají sluchátka, ať už s hudbou, nebo bez ní, v režimu aktivního potlačení okolního hluku (ANC), aby nebyli rušeni svým okolím a mohli se lépe soustředit na práci nebo jen uzavřít do sebe.
10. Postavte před žáky osobní výzvy v podobě aplikací podporujících spánek a fyzickou aktivitu (SleepTown, Charity Miles).
11. Poraďte žákům, jak používat svůj telefon pro zlepšení svého zdraví (spánku a odpočinku), ukažte jim, jak tímto způsobem používáte svůj telefon vy, a vyzvěte je, aby některé z těchto způsobů vyzkoušeli. Zjistěte, jak s těmito režimy pracují oni, a nechte se od nich inspirovat.
12. Zjistěte od žáků, jaké sociální sítě aktuálně nejvíce používají a jakým způsobem je používají a začněte je používat s nimi, abyste si udělali představu: 1. jak náročné na čas a pozornost žáků mohou být, 2. zda a jak na nich mohou být žáci závislí (být jimi kontrolováni), 3. jak bezpečné jsou (z hlediska obsahu i formy sdílení tohoto obsahu).
13. Prozraďte žákům, jak vás technologie, které používáte, ovládají, a zjistěte, jak technologie ovládají je (a zda si to vůbec uvědomují). Společně hledejte, co udělat pro to, aby nás konkrétní technologie neovládaly, ale my ovládali je.
14. Uvědomte si, že vaši žáci používají technologie jinak než vy. Když například sedí vedle sebe a dívají se každý do svého telefonu, neznamená to, že se spolu nebaví, ale že sdílejí své zážitky současně prezenčně i online a že je to přirozený způsob jejich komunikace.
15. Seznamte se se všemi hlavními principy digitálního minimalismu a snažte se je aplikovat společně se žáky.
Digitální wellbeing je komplexní problematikou zasahující do všech oblastí našeho života s technologiemi. Nemůžeme si proto dovolit jej podcenit a nevěnovat mu pozornost. Pokud je pro nás zdraví prioritou, nesmíme na něj zapomínat ani v souvislosti s používáním technologií. Právě naopak.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Digitální wellbeing.
Ostatní články seriálu: