Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > 10 oblastí, které ovlivňují digitální wellbeing
Odborný článek

10 oblastí, které ovlivňují digitální wellbeing

7. 7. 2023 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Digitální wellbeing

Anotace

Jak používání technologií a současné digitální trendy ovlivňuje náš wellbeing? V následujícím textu se podíváme na 10 oblastí, které na něj mají zcela zásadní vliv.
 

Pohledů na digitální wellbeing je dnes celá řada. Někteří v něm vidí způsob, jak se naučit používat technologie, aby nám pomáhaly a neškodily, jiní jej spojují s vlivy technologií a online světa na náš wellbeing. Digitální wellbeing je však především o způsobech, jakými dokážeme technologie používat, abychom svůj wellbeing zlepšili u sebe nebo u druhých. To, že se nám to ne vždy daří, může být dáno i tím, že si při používání technologií neuvědomujeme celou řadu témat a oblastí, nebo je opomíjíme, ať už nevědomky, nebo dokonce záměrně.

Pojďme se na některá důležitá, a přesto mnohdy opomíjená témata spojená s digitálními technologiemi nyní podívat a přemýšlet o jejich vlivu na náš wellbeing.

10 oblastí, které ovlivňují digitální wellbeing

  1. Digitální minimalismus – aplikování základních principů digitálního minimalismu, kdy se zaměříme výhradně na vybrané aktivity, které nám něco přinášejí (např. i zlepšují wellbeing), a ostatních se vzdáme.
  2. Digitální zlozvyky – efektivní využívání digitálních technologií (telefonu, tabletu, notebooku ad.) a uvědomění si změny, kdy se z našich původních digitálních návyků stanou digitální zlozvyky.
  3. Digitální pozornost – naše způsoby udržení pozornosti v digitálním světě a její vývoj se nevědomky přenáší i do nedigitálního světa a má dopad nejen na proces vzdělávání, ale i na sociální oblast (např. komunikaci).
  4. Digitální zahlcenost – používání nadbytečných zařízení a aplikací, které v našem ekosystému a pracovním workflow plní pouze duplicitní funkce.
  5. Digitální versatilita – univerzálnost současných nástrojů (tzv. All-In-One), kdy se z původních jednoúčelových stávají mnohaúčelové aplikace (např. Canva), komplikuje volbu nejvhodnějšího nástroje pro danou aktivitu.
  6. Digitální volatilita – trvalá proměnlivost a neustálý vývoj nástrojů, jejichž funkcionalita a vzhled se mění takřka na denní či týdenní bázi.
  7. Digitální dynamika – rychlost vývoje a změn v ICT (v posledních měsících nejvíce patrné u generativní AI) ovlivňuje úroveň povědomí o dění ve světě technologií a schopnost aplikace aktuálních trendů ve vzdělávání (např. neintegrací nástrojů AI do výuky).
  8. Digitální transparentnost – neschopnost člověka rozpoznat digitální obsah generovaný AI bez pomoci jiné technologie nebo jasným deklarováním původu a autorství tohoto obsahu předem.
  9. Digitální původ – uvádění původu a autorství digitálního obsahu.
  10. Digitální nezávislost – schopnost upřednostnění osobní kreativity nad obsahem vytvořeným pomocí technologie (např. generativní AI) a osvobození se od těchto nástrojů.

Vliv a dopad na osobní wellbeing

Vliv uvedených oblastí na wellbeing bude bezpochyby u každého z nás jiný. Jeho dopad bude záviset na úrovni naší digitální kompetence a zájmu o její neustálé zdokonalování. A v neposlední řadě právě na způsobu, jak dobře technologie používáme a jak učíme žáky je používat.

*

Související články

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.