Spomocník Základní vzdělávání 10 oblastí, které ovlivňují digitální wellbeing
Odborný článek

10 oblastí, které ovlivňují digitální wellbeing

7. 7. 2023 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Digitální wellbeing

Anotace

Jak používání technologií a současné digitální trendy ovlivňuje náš wellbeing? V následujícím textu se podíváme na 10 oblastí, které na něj mají zcela zásadní vliv.
 

Pohledů na digitální wellbeing je dnes celá řada. Někteří v něm vidí způsob, jak se naučit používat technologie, aby nám pomáhaly a neškodily, jiní jej spojují s vlivy technologií a online světa na náš wellbeing. Digitální wellbeing je však především o způsobech, jakými dokážeme technologie používat, abychom svůj wellbeing zlepšili u sebe nebo u druhých. To, že se nám to ne vždy daří, může být dáno i tím, že si při používání technologií neuvědomujeme celou řadu témat a oblastí, nebo je opomíjíme, ať už nevědomky, nebo dokonce záměrně.

Pojďme se na některá důležitá, a přesto mnohdy opomíjená témata spojená s digitálními technologiemi nyní podívat a přemýšlet o jejich vlivu na náš wellbeing.

10 oblastí, které ovlivňují digitální wellbeing

  1. Digitální minimalismus – aplikování základních principů digitálního minimalismu, kdy se zaměříme výhradně na vybrané aktivity, které nám něco přinášejí (např. i zlepšují wellbeing), a ostatních se vzdáme.
  2. Digitální zlozvyky – efektivní využívání digitálních technologií (telefonu, tabletu, notebooku ad.) a uvědomění si změny, kdy se z našich původních digitálních návyků stanou digitální zlozvyky.
  3. Digitální pozornost – naše způsoby udržení pozornosti v digitálním světě a její vývoj se nevědomky přenáší i do nedigitálního světa a má dopad nejen na proces vzdělávání, ale i na sociální oblast (např. komunikaci).
  4. Digitální zahlcenost – používání nadbytečných zařízení a aplikací, které v našem ekosystému a pracovním workflow plní pouze duplicitní funkce.
  5. Digitální versatilita – univerzálnost současných nástrojů (tzv. All-In-One), kdy se z původních jednoúčelových stávají mnohaúčelové aplikace (např. Canva), komplikuje volbu nejvhodnějšího nástroje pro danou aktivitu.
  6. Digitální volatilita – trvalá proměnlivost a neustálý vývoj nástrojů, jejichž funkcionalita a vzhled se mění takřka na denní či týdenní bázi.
  7. Digitální dynamika – rychlost vývoje a změn v ICT (v posledních měsících nejvíce patrné u generativní AI) ovlivňuje úroveň povědomí o dění ve světě technologií a schopnost aplikace aktuálních trendů ve vzdělávání (např. neintegrací nástrojů AI do výuky).
  8. Digitální transparentnost – neschopnost člověka rozpoznat digitální obsah generovaný AI bez pomoci jiné technologie nebo jasným deklarováním původu a autorství tohoto obsahu předem.
  9. Digitální původ – uvádění původu a autorství digitálního obsahu.
  10. Digitální nezávislost – schopnost upřednostnění osobní kreativity nad obsahem vytvořeným pomocí technologie (např. generativní AI) a osvobození se od těchto nástrojů.

Vliv a dopad na osobní wellbeing

Vliv uvedených oblastí na wellbeing bude bezpochyby u každého z nás jiný. Jeho dopad bude záviset na úrovni naší digitální kompetence a zájmu o její neustálé zdokonalování. A v neposlední řadě právě na způsobu, jak dobře technologie používáme a jak učíme žáky je používat.

*

Související články

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.