Poté, co jsme si v minulém článku představili 8 oblastí digitálního wellbeingu a uvedli příklady, jakým rozvíjí digitální kompetence, se tentokrát podíváme na praktickou aplikaci digitálního wellbeingu ve 12 aktivitách, které bychom mohli se žáky ve škole i mimo školu realizovat.
Podobně jako u digitálně minimalistického kalendáře 2022 je i kalendář digitálního wellbeingu rozdělen na 4 kategorie vždy po 3 aktivitách, které pokrývají většinu z 8 představených oblastí digitálního wellbeingu.
1. Pomáháme pohybem (s aplikací Charity Miles)
Trackujeme pohyb zapojených členů v rámci vytvořeného týmu v aplikaci Charity Miles a přispíváme na námi vybranou charitativní nadaci.
2. Stavíme Spánkové město (s aplikací Sleep Town)
Snažíme se dodržovat spánkové cíle s aplikací Sleep Town, a tím budovat individuální spánková města. Stejnými spánkovými cíli více zapojených členů pak v tamních kruzích (Circles) budujeme spánkové divy (Wonders).
3. Sdílíme pitné pokroky (s aplikací WaterMinder)
Pomocí aplikace WaterMinder zaznamenáváme všechny tekutiny, které denně vypijeme, a následně monitorujeme naše aktuální zavodnění. Následně sdílíme pokroky v hydrataci s ostatními.
4. Odinstalujeme nepoužívané aplikace (s osobním cílem)
Aplikace, které jsme nepoužili déle jak měsíc, z telefonu smažeme. Dáváme si osobní cíl dostat se přitom pod 100, 75, 50 aplikací.
5. Hrajeme si na moderátory a kurátory (hudební i filmové)
Vytváříme relaxační playlisty naší oblíbené hudby a sdílíme je s ostatními ze skupiny. Taktéž mezi sebou sdílíme své filmové a seriálové žebříčky doplněné krátkými komentáři.
6. Recenzujeme námi otestované aplikace (orientované na wellbeing)
Každý ze skupiny vyzkoušíme novou aplikaci zaměřenou na relaxaci, soustředění, meditaci či mentální zdraví a představíme ji ostatním pomocí krátké recenze.
7. Používáme sociální sítě jen 1x denně (do konkrétní aplikace)
V průběhu jednoho týdne spouštíme naši nejpoužívanější sociální síť jen 1x denně na maximálně 10 minut.
8. Trávíme jeden den bez notifikací (s JOMO)
Na 1 den v týdnu vypneme všechny notifikace do sociálních platforem a máme radost, že nám něco unikne (JOMO = Joy of Missing Out).
9. Vysazujeme zeleň (s aplikací Forest)
Pravidelně (jednou měsíčně) sdílíme zeleň, kterou se nám podařilo vysázet během individuálního i skupinového soustředění s aplikací Forest.
10. Tvoříme v omezeném čase (s vybranou aplikací)
Vybereme si jednu aplikaci a snažíme se v ní vytvořit (sami nebo dohromady) něco zajímavého během omezeného času (např. 15 minut).
11. Sdílíme svou tvorbu (bez krmení trollů)
Publikujeme obsah se zakázanými komentáři nebo s jejich moderováním a na případné trolly nereagujeme.
12. Používáme sociální sítě jednosměrně (bez konzumace obsahu)
Používáme sociální sítě pouze pro publikování našeho obsahu bez toho, abychom dále sledovali, co se na nich děje, nebo tuto činnost omezíme na předem stanovenou dobu (např. 1 minutu).
Dobře, digitální wellbeing ve škole zní zajímavě, ale kam s ním? Všechny výše uvedené aktivity mohou skvěle fungovat jako třídní výzvy v rámci jedné třídy se žáky a jejich třídním učitelem, který se do nich samozřejmě zapojuje také. To ovšem neznamená, že v jiných situacích a skupinách by aplikovat nešly.
A pokud vám některá z výše uvedených aktivit nebude sedět, vymyslete si jiné. Klidně si společně se žáky vytvořte vlastní digitálně wellbeingový kalendář, který vůbec nemusí být strukturován po měsících, ale týdnech, dnech nebo úplně jinak. A využít v něm můžete jiné či alternativní aplikace, kterých existuje pro dané oblasti celá řada. Nejdůležitější totiž není, jak principy digitálního wellbeingu zrealizuje, ale že to uděláte.
*
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Digitální wellbeing.
Ostatní články seriálu: