Anglický idiom „elephant in the room“ je, zdá se, hojně používaný. Poprvé jsme o něm na Spomocníkovi mluvili v roce 2012, když ho náš oblíbený inspirátor Derek Wenmoth použil v souvislosti s tichým odporem (novozélandských) učitelů k technologiím. Hodí se však stále. Technologie se vyvíjejí mnohem rychleji než vzdělávací postupy, a tak nás jistě nepřekvapí, když se se „slonem“ v docela podobném významu zase setkáme. Tentokrát u jiného nám dobře známého čelného učitele A. J. Julianiho, který toto podobenství použil v souvislosti s využitím umělé inteligence [1].
Juliani v AI vidí velký transformační potenciál – možnou úsporu času, rozvoj poutavých zkušeností a zahájení nové éry toho, jak může učení vypadat. Jenže zároveň vnímá značná rizika.
Nutně to nemusí být jen zkreslení (halucinace) či etické problémy, které vidíme u všech druhů umělé inteligence. To je známý problém, mnoho lidí si to již uvědomuje a na zlepšení v aktualizovaných verzích se pracuje. Není to ani množství energie, která je potřeba k provozování současných modelů LLM. I to je něco, co bylo široce diskutováno, analyzováno a bude jistě zohledněno. A není to dokonce ani ochrana osobních údajů, kterou všichni požadují, a bude proto při dalším vývoji na ni brán ohled.
Juliani při zavádění AI do výuky otevírá jiný, pro pedagogy mnohem závažnější problém: „Využíváme tuto technologii ke skutečné inovaci výuky, nebo k tomu, abychom staré věci dělali novými způsoby?“ Když se podíváte třeba na výčet desítek funkcí jednoho z nejlépe AI integrujících amerických portálů pro učitele Magic School, najdete tam hned na začátku podporu tvorby tradičních testů s výběrem odpovědí nebo třeba generátor učebních textů vycházejících z aktuálních potřeb učitele (prosím, povšimněte si toho, že AI je již nyní schopna zcela nahradit, a možná někdy dokonce předčit učebnice). Jenže inovace výuky vypadá trochu jinak.
AI přímo revolučním způsobem mění to, jak se učíme. Zůstaneme-li na Magic School, můžeme se inspirovat třeba tím, jaké další funkce zde jsou učitelům k dispozici. Namátkou třeba:
Přeformulování textu – vložený text přepíše dle zadaných kritérií (např. pro určitou věkovou kategorii).
Korektura vloženého textu – např. vědecké zprávy.
Propojení s reálným světem – návrhy na řešení problémů, které zvýší zájem žáků o učení.
Otázky či shrnutí videa – generátor pracující na základě vloženého YouTube videa.
Generátor slovní matematické úlohy – pro zadanou probíranou látku.
Psaní zpráv – v mnoha různých podobách (rodičům, žákům, kolegům, odpověď na mail apod.).
Komplexní úkol – návrh zadání, které mapuje celý proces řešení (úvod, zdroje, postup).
UDL zadání – návrh možných postupů řešení úkolu v duchu Universal Design.
Generátor skupinové práce – návrh aktivity na základě vloženého tématu.
Projektová výuka – návrh projektu pro danou problematiku.
Budování týmu – návrh aktivit utužujících kolektiv na základě vložených parametrů.
Příprava na test – cvičení generované na základě známých zadání standardizovaných testů.
Možností je ovšem daleko více. Jedná se o pomoc navádějící učitele k tomu, jak s AI pracovat. Ti nejlepší se bez podobných nástrojů obejdou, musí však umět psát pro LLM strukturované prompty, chtějí-li získat specifickou použitelnou a práci usnadňující reakci. Je to dovednost, která má již blízko k programování a jasně je součástí informatického myšlení.
Zjednodušeně řečeno, AI nás konečně dovádí do stavu, v němž je nezbytné pochopit, že s technologiemi se učí jinak. Donedávna jsme chápali ve výuce digitální gramotnost především jako schopnost získávat informace, nově je do ní třeba zahrnout též schopnost s technologiemi spolupracovat i při jejich zpracování. Nedostatek této schopnosti by mohl vést k neschopnosti inovativní výukové metody zavádět.
To riziko je všudypřítomné, a tak je přirovnání ke slonovi na místě. Je na nás, jak si s tímto problémem poradíme.
Obrázek vygenerovaný pomocí craiyon.com promptem „elephant sitting under desk in a classroom“
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.