Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Devět způsobů využití AI ve vzdělávání
Odborný článek

Devět způsobů využití AI ve vzdělávání

5. 2. 2024 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o materiálu kanadského portálu Teachonline.ca, který přináší přehled možných způsobů využití umělé inteligence ve výuce.

Kanadský portál Teachonline.ca patřící známé ontarijské společnosti podporující vzdělávání online Contact North publikoval přehled možných způsobů uplatnění dnes tolik diskutované umělé inteligence (AI) ve výuce [1]. Zde je:

1. Personalizace

Již od vzniku prvních učicích strojů před 100 lety (tehdy mechanických) existuje snaha na behavioristickém principu automatizovat vzdělávací proces. Současné počítačové systémy jsou samozřejmě nesrovnatelně dokonalejší. Pořád se však většinou jedná jen o snahu dovést uživatele k zapamatování potřebných fakt či daných postupů. AI vyvolává značný pokrok směrem ke schopnosti analyzovat výsledky uživatele a nasměrovat ho při postupu k cíli. S pomocí personalizovaných systémů může výuka probíhat individuálně, takže každý může jít svou vlastní cestou a tempem. Jedná se však většinou jen o zdokonalení tradičních výukových postupů, nikoli o skutečnou inovaci.

2. Vysoce interaktivní vzdělávací prostředí

AI umožňuje realizovat výkonné a angažované učení pomocí multimédií, simulací a specializovaných AR/VR aplikací. Systémy AR/VR ve spojení s výukově orientovanými algoritmy mohou vytvářet realistické situace, které dovolují žákům uplatnit své učení. Tyto systémy jsou široce používány při výcviku pilotů a posádek letadel, ve strojírenství, zdravotní výchově, studiu ICT i jinde.

3. Výukoví asistenti

Pomocí velkých jazykových modelů lze vytvořit chatboty, kteří doučují a podporují učení napříč obory či tematickými celky. Studenty podporují tím, že na základě jejich předchozích výsledků odpovídají na otázky, navrhují vhodné vzdělávací aktivity, hodnotí pokrok nebo upozorňují na nedostatky v učení. Vytvoření chatbota je nyní mnohem jednodušší a rychlejší, než tomu bylo dříve. Mnoho učitelů je dává studentům k dispozici tak, aby mohli být využíváni, kdykoli je třeba (24/7). Contact North například vyvinul volně dostupného chatbota pro studenty jakéhokoli předmětu AI Tutor Pro, který navádí studujícího k prohloubení jeho stávajících poznatků a poskytuje mu přehled mapující cestu, po které se ubírá.

How to use an AI Tutor

4. Adaptivní hodnocení

Specializované systémy využívají AI k okamžitému adaptivnímu hodnocení schopností studentů. Provádějí analýzu jejich reakcí v reálném čase a upravují úroveň obtížnosti a obsah úkolů (otázek) na základě individuálního výkonu. Prostřednictvím reakcí studenta systém AI identifikuje jejich silné a slabé stránky a mezery ve znalostech. Poté vybere optimální další postup učení, aby maximalizoval jejich výsledky. Neustálým aktualizováním hodnocení může systém určit úroveň porozumění napříč různými oblastmi studia. Většina systémů pro řízení výuky adaptivní hodnoticí postupy používá. Existují také specializované samostatné aplikace adaptivního hodnocení, jako je Adaptemy a AssessAI, které umožňují adaptivní učení ze zpětné vazby.

5. Návrh kurikula

Chytré, kreativní AI moduly dokážou generovat obsah kurzu, včetně návrhů studentských aktivit, hodnocení a projektů, za několik minut, nikoli za několik hodin (dnů či týdnů). Zpočátku nebyla generativní AI schopná zvládat kvalitní výukové materiály, ale postupně se výrazně zlepšuje. Přesvědčit se můžete např. na Learnery nebo CourseGen. Společnost Contact North nedávno zveřejnila bezplatný systém podpory pro generování obsahu kurzu – AI support system for course syllabus writing.

6. Zvyšující se dostupnost učení

Klíčovou hodnotou pro využití AI ve vzdělávání je to, že studenti na jakékoli úrovni najdou kdykoli vhodný obsah pro jakékoli téma, sebehodnocení, vzájemnou podporu a virtuální lektory znalé jejich aktuální situace prostřednictvím chatbotů. Ačkoli to nemusí vést přímo k uznávané certifikaci, může to znamenat rychlejší dokončení kurzů prostřednictvím rozsáhlejšího využívání hodnocení kompetencí a snadnějšího uznávání dosažení předchozích úrovní učení. Další pokrok v tomto směru by měla přinést připravovaná verze ChatGPT 5.

This is How GPT 5 Will Redefine The World (Dramatically)

7. Analýza dat na podporu udržení a dokončení studia

Pomocí více různých zdrojů dat nasazením AI algoritmů lze služby podpory studentů nasměrovat k těm, kteří to nejvíce potřebují. Významná zlepšení v míře udržení a dokončení studia byla hlášena pomocí analýzy výukových aktivit studentů.

8. Podpora projektových a badatelských metod

Nové nástroje AI pro vyhledávání a shromažďování potřebných materiálů, analýzu tematicky zaměřených dat a automatizaci badatelských procesů jsou hlavním cílem určitých typů vývojářů nových aplikací. Produkty jako Research Rabbit, Layer, Research Buddy a Scholarcy přitahují velkou pozornost. Nové verze generativní AI poskytují stále výkonnější nástroje pro tuto práci.

9. Podpora výuky jazyků prostřednictvím okamžitého překladu

Jak se společnost stává mnohonárodnostní, jazyk a překlady nabývají na důležitosti. Nové generativní nástroje AI umožňují okamžitý překlad, převod textu na řeč a převod řeči na text ve více než 140 jazycích. AI se používá k vytváření výkonných nástrojů, které umožňují též okamžitý překlad videa, zvuku nebo textu v jednom jazyce do mnoha dalších. Výzkumníci také pracují na tom, aby pomocí nástrojů AI zachytili umírající domorodé jazyky.

Objevuje se mnoho tvrzení, že umělá inteligence „transformuje“ vzdělávání, a to na všech úrovních, od povinné školní docházky až po vysokoškolské studium. Titulky jako „AI bude revolucionizovat vzdělávání“ nebo „Školy se musí změnit v reakci na AI“ lze nalézt po celém světě. Je zřejmé, že se této tematice musíme ve zvýšené míře věnovat.

Literatura a použité zdroje

[1] – Artificial Intelligence: Nine Major Possibilities for Teaching and Learning. 2023. [cit. 2024-1-4]. Dostupný z WWW: [https://teachonline.ca/tools-trends/artificial-intelligence-nine-major-possibilities-teaching-and-learning].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Bohumil Havel
26. 2. 2024, 09:10
5 z 5
Analýza dat na podporu udržení a dokončení studia je k dispozici již delší dobu v Moodle, ale nesetkal jsem se s použitím v praxi. Má někdo zkušenost z této oblasti?
5 z 5
Bořivoj Brdička
26. 2. 2024, 09:20
Reakce na Bohumil Havel
Když já působil na VŠ bylo využití LMS hodně nejednotné, Lišilo se to napříč katedrami i u jednotlivých vyučujících. Tato analýza má smysl jedině tehdy, jsou-li k dispozici data o celém studiu.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.