Existují dvě skupiny učitelů. Ta první zastává názor, že sociální média odvádí pozornost žáků od učení, ztěžují osobní komunikaci dětí, udržují dospívající v pocitu izolace nebo snižují celkové sebevědomí žáků.
Druhá skupina učitelů naproti tomu dokáže v sociálních platformách vidět pozitivní dopad a shodnout se na tom, že sociální média dávají studentům příležitost získat znalosti nebo se zabývat tématy, o kterých se ve škole nedozvědí.
„Sociální média jsou místem, kde se mladí lidé zapojují do určitého sebeřízeného a neformálního učení,“ říká Jeff Carpenter, bývalý středoškolský učitel a profesor pedagogiky na Elon University, který se zde sociálními médii zabývá.
„A řekl bych, že učitelé mají zájem povzbuzovat studenty nejen k učení v rámci školní budovy a toho, co jim říkají, že se musí naučit, ale také, aby si uvědomili, že se můžeme učit i mimo školní prostředí, že se můžeme učit o tématech, která nám nebyla zadána. Jděte za svými touhami. Poznejte život,“ dodává.
Třicet procent z celkem 595 amerických pedagogů v celostátním průzkumu provedeném Výzkumným centrem EdWeek během prosince a ledna vidí pozitivní přínos sociálních médií, která podle nich dávají studentům příležitost získat znalosti nebo se ponořit do témat, o kterých se ve škole neučí. Další čtvrtina dotázaných pedagogů pak uvedla, že jejich studenti byli schopni díky sociálním médiím hlouběji proniknout do témat, o kterých se ve škole učí, navázali pozitivní přátelství, zlepšili své kreativní dovednosti nebo získali uznání či pochvalu za své úspěchy.
V uvedeném průzkumu na otázku Jaké, pokud vůbec nějaké, pozitivní výsledky zaznamenali vaši studenti v důsledku používání sociálních médií? jich dotazovaní učitelé, ředitelé a oblastní vzdělávací lídři uvedli celkem 15. Šlo o následující (s poměrovým zastoupením těchto učitelů uvedeným v závorce):
Na druhou stranu celá jedna čtvrtina dotázaných nepřišla na jediný pozitivní přínos vyplývající z používání sociálních médií žáky. S vysvětlením, proč někteří učitelé považují sociální média za problematická, přichází Stefanie McKoy, vysokoškolská učitelka University of Arkansas, zabývající se studiem sociálních médií v rámci svého doktorského studia. Její pohled je však mnohem komplexnější.
„Sociální média poskytují studentům způsob, jak se spojit se světem. Dávají jim moc a pocit volby. Myslím, že to, co studenty přitahuje k sociálním médiím, je, že si říkají: ‚Jé, tady se můžu cíleně podívat na tohle,‘ nebo ‚Hele, tady je jiný student, který vypadá jako já, ale možná chodí na jinou školu.‘ A to je podle mě opravdu skvělé.“
McKoy se domnívá, že studenti potřebují pomoc při bezpečné a kritické navigaci sociálními médii.
„Myslím, že naše studenty musíme na používání sociálních médií lépe připravovat. Jako učitelé jsme se tak daleko zatím ještě nedostali.“
[1]
Otázkou zůstává, co uděláme pro to, abychom naše žáky na používání sociálních médií lépe připravili.
Na úvod bude úplně stačit, když se od nich nebudeme distancovat a začneme vidět nejen jejich negativní stránku, ale také pozitivní dopady, které dokážou na naše žáky mít. A to nebude úplně jednoduché.
Sociální média jsou vedle generativní umělé inteligence a mobilních telefonů dalším příkladem technologie, jejíž používání dokáže společnost, zejména pak tu vzdělávací, poměrně snadno rozdělit. Pokud zajistíme, aby se jí to nepodařilo, může to být dobrý začátek, jak v naší snaze nakonec uspět.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.