Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Když teenageři radí, jak zvládat mobilní telefony ve školách
Odborný článek

Když teenageři radí, jak zvládat mobilní telefony ve školách

23. 8. 2024 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Mobilní telefony

Anotace

Až budete ve škole rozhodovat o mobilních telefonech, nezapomeňte se poradit také s vašimi žáky. Jak to udělat, a především proč, se dočtete v tomto článku.

 

Nejhorší rozhodnutí jsou ta, která činíme bez těch, kterých se bezprostředně týkají.

 

Tým technologických poradců

Když jste naposledy ve své škole rozhodovali o tom, zda povolíte, omezíte, či zcela zakážete nějakou technologii (není důležité, o jakou přesně šlo, zda to byla Wi-Fi, mobilní telefony, generativní AI, nebo jakákoliv jiná), s kým jste se radili předtím, než jste dané rozhodnutí učinili? Předpokládám, že to byli vaši nejlepší odborníci, které na škole máte – IT správci, ICT koordinátoři, vedoucí IKT komise, učitelé IKT nebo jiných předmětů a další. Pravděpodobně jste se též radili s jinými školami či EdTech odborníky. Otázkou zůstává, zda ve vašem poradním týmu byli také zástupci z řad žáků. Měli by v něm být z mnoha důvodů. Jedním z nich je, že se technologie a jejich používání ve škole týká také jich. Ten nejdůležitější důvod, proč by mezi vašimi technologickými poradci neměli chybět žáci a žákyně vaší školy, je ale úplně jiný.

6 tipů od teenagerů, jak zvládat mobilní telefony ve školách

Pojďme si to demonstrovat na příkladu mobilních telefonů. Pro začátek úplně postačí, když se vybraných žáků zeptáte, jak vnímají výhody a nevýhody používání mobilů ve škole a co by podle nich fungovalo nejlépe.

Přesně to totiž udělal v rámci svého výzkumu vzdělávací portál Education Week, aby následně publikoval rozhovory se třemi studenty a poskytl tak učitelům náhled na to, jak se na danou problematiku dívají teenageři. Na základě těchto rozhovorů v redakci poté vytvořili jednoduchou infografiku s názvem Jak řešit problém s mobilními telefony: tipy od teenagerů s 6 konkrétními tipy a tu nabídl ke stažení svým čtenářům.

Co tedy tito teenageři učitelům navrhli?

  1. Vyzkoušejte „telefonní půst“ nebo celoškolní zákaz používání telefonů, který se vztahuje i na zaměstnance, na jeden den nebo týden, abyste žákům pomohli pochopit výhody odpojení.
  2. Výslovně učte žáky etiketě mobilních telefonů, jako je odkládání telefonů, navazování očního kontaktu při rozhovoru a vyžádání si svolení, než někoho vyfotografujeme.
  3. Na začátku školního roku komunikujte jasná očekávání ohledně používání mobilních telefonů.
  4. Uvědomte si výhody, které mobilní telefony a sociální média žákům poskytují, jako je hledání podpůrných komunit, rozvoj nových koníčků a zájmů a navazování kontaktů.
  5. Zajistěte žákům různé mimoškolní aktivity bez telefonů, aby měli alternativu k sezení doma a procházení telefonu.
  6. Učte žáky digitálnímu občanství, například uvědomění si, že to, co zveřejní na internetu, je bude provázet navždy a může poškodit jejich pověst.

 

[1]

Nechte žáky vytvořit infografiku a realizovat jejich nápady

Komplexnost a vyváženost výše uvedených tipů ukazuje velmi vyspělý pohled mladé generace na záležitost používání mobilních telefonů a jen potvrzuje, jak je důležité, aby se také ona zapojila do vytváření školní mobilní strategie.

Tyto tipy bychom mohli bez váhání vyzkoušet i na našich školách. Nabízí se však daleko lepší řešení: nechat naše žáky, aby v rámci větších či menších skupin (tříd, ročníků apod.) podobnou infografiku vytvořili sami s jejich vlastními nápady a ty pak na škole realizovali např. v rámci školního projektu. Výstupy z něj mohou dát základ zmíněné strategii.

Když žáci radí, jak zvládat technologie ve školách (závěr)

 

Naše rozhodnutí bývají tak dobrá, jak dobří jsou naši poradci.

 

Uvedený příklad s mobilními telefony, se kterým přišli lidé z Education Weeku, zde reprezentuje obecný princip, který se dá vztáhnout na libovolnou technologii – a nakonec nejen na ni. Nezapomínejme proto do jakéhokoliv rozhodování o naší škole přizvat i naše žáky a žákyně, ať už se jich daná záležitost přímo týká, nebo nikoliv.

A jaký je tedy ten nejdůležitější důvod, proč bychom to měli udělat? Protože k našemu překvapení mohou přijít s řešením, které by nikoho z nás nikdy nenapadlo.

 

*

 

Související články

Literatura a použité zdroje

[1] – PROTHERO, Arianna; BUSHWELLER, Kevin. 2024. [cit. 2024-8-16]. Dostupný z WWW: [https://www.edweek.org/technology/how-to-manage-cellphones-in-schools-6-tips-from-teens-download/2024/07].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.