Nejhorší rozhodnutí jsou ta, která činíme bez těch, kterých se bezprostředně týkají.
Když jste naposledy ve své škole rozhodovali o tom, zda povolíte, omezíte, či zcela zakážete nějakou technologii (není důležité, o jakou přesně šlo, zda to byla Wi-Fi, mobilní telefony, generativní AI, nebo jakákoliv jiná), s kým jste se radili předtím, než jste dané rozhodnutí učinili? Předpokládám, že to byli vaši nejlepší odborníci, které na škole máte – IT správci, ICT koordinátoři, vedoucí IKT komise, učitelé IKT nebo jiných předmětů a další. Pravděpodobně jste se též radili s jinými školami či EdTech odborníky. Otázkou zůstává, zda ve vašem poradním týmu byli také zástupci z řad žáků. Měli by v něm být z mnoha důvodů. Jedním z nich je, že se technologie a jejich používání ve škole týká také jich. Ten nejdůležitější důvod, proč by mezi vašimi technologickými poradci neměli chybět žáci a žákyně vaší školy, je ale úplně jiný.
Pojďme si to demonstrovat na příkladu mobilních telefonů. Pro začátek úplně postačí, když se vybraných žáků zeptáte, jak vnímají výhody a nevýhody používání mobilů ve škole a co by podle nich fungovalo nejlépe.
Přesně to totiž udělal v rámci svého výzkumu vzdělávací portál Education Week, aby následně publikoval rozhovory se třemi studenty a poskytl tak učitelům náhled na to, jak se na danou problematiku dívají teenageři. Na základě těchto rozhovorů v redakci poté vytvořili jednoduchou infografiku s názvem Jak řešit problém s mobilními telefony: tipy od teenagerů s 6 konkrétními tipy a tu nabídl ke stažení svým čtenářům.
Co tedy tito teenageři učitelům navrhli?
[1]
Komplexnost a vyváženost výše uvedených tipů ukazuje velmi vyspělý pohled mladé generace na záležitost používání mobilních telefonů a jen potvrzuje, jak je důležité, aby se také ona zapojila do vytváření školní mobilní strategie.
Tyto tipy bychom mohli bez váhání vyzkoušet i na našich školách. Nabízí se však daleko lepší řešení: nechat naše žáky, aby v rámci větších či menších skupin (tříd, ročníků apod.) podobnou infografiku vytvořili sami s jejich vlastními nápady a ty pak na škole realizovali např. v rámci školního projektu. Výstupy z něj mohou dát základ zmíněné strategii.
Naše rozhodnutí bývají tak dobrá, jak dobří jsou naši poradci.
Uvedený příklad s mobilními telefony, se kterým přišli lidé z Education Weeku, zde reprezentuje obecný princip, který se dá vztáhnout na libovolnou technologii – a nakonec nejen na ni. Nezapomínejme proto do jakéhokoliv rozhodování o naší škole přizvat i naše žáky a žákyně, ať už se jich daná záležitost přímo týká, nebo nikoliv.
A jaký je tedy ten nejdůležitější důvod, proč bychom to měli udělat? Protože k našemu překvapení mohou přijít s řešením, které by nikoho z nás nikdy nenapadlo.
*
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Mobilní telefony.
Ostatní články seriálu: