Nedávno jsme diskutovali skutečnost, že GAI bude možná mít lepší přístup k nejnovějším poznatkům než lidé (Má mít AI lepší zdroje než lidé?). Nezdá se to být moc dobrá zpráva, a teď přichází ještě daleko horší. Vypadá to, že se výrazným způsobem posouvá schopnost AI inovativně myslet a tvořit.
Dokumentovat to lze na nové, dosud experimentální verzi ChatGPT o1 [1]. Detaily se zabývat nebudeme. Podstatou je skutečnost, že dochází k posunu od chatbota k agentovi, který umí víc než jen odpovědět na jednoduchou otázku. Dokáže dělat kritické profesionální úkoly či projekty. Samostatně řeší problémy jejich rozložením na několik postupných kroků (metoda chain of thought).
Zatím samozřejmě není dokonalý, ale společnost OpenAI se již teď chlubí tím, že zvládá fantasticky pokročilou matematiku na úrovni matematické olympiády. Orientuje se ve zdravotnictví, právu, financích i ve vzdělávání. V testu úrovně znalostí v chemii, fyzice a biologii (GPQA) překonává odborníky s titulem Ph.D. [1].
Výsledky testu GPQA u různých verzí ChatGPT o a Ph.D. expertů [1]
Posun od jednoduchých případů nebo lineárních dotazů k řešení složitějších problémů otevírá mnohem více možností použití. Podle Donalda Clarka [2] se dá očekávat, že na specifičtější úrovni budou tyto nové modely schopné na základě poskytnutých informací o cílech, žácích a zdrojích navrhnout optimalizovanou intervenci i v oblasti vzdělávání. To by mohlo vést k zefektivnění výuky, zvláště tam, kde dochází k samostatnému učení s podporou AI asistenta.
Typickým příkladem projektu, který budou tyto nové modely schopné realizovat, může být zavádění umělé inteligence do výuky na pracovišti. Bude schopná navrhnout různé sofistikované učební úkoly, výukové postupy založené na typech učení, povaze studentů, geografickém umístění studujících, jejich jazykových vlastnostech a dostupných zdrojích. Kromě toho dokáže zvážit také organizační a právní otázky spolu s dostupnými zdroji a udělat odhad rozpočtu. AI je tedy schopná naplánovat celé optimalizované kurzy, které zohledňují potřebné cíle, volí vhodný pedagogický přístup a mnohem lépe hodnotí dosažené výsledky.
Tento nový přístup je třeba chápat tak, že neposkytuje jednoduchá řešení na jednotlivé výzvy, ale s mnohem dokonalejším úsudkem navrhuje a plánuje vícefázové postupy. Můžete třeba nechat AI provést průzkum trhu nebo analýzu potřeb, poté analýzu scénářů vhodných postupů a poté posouzení rizik. Uživatelé přitom budou stále moci věci řídit, ale srozumitelným a informovaným způsobem.
Nová verze GAI představuje velký skok ve vývoji a dramaticky snižuje dřívější kritiku těchto modelů. ChatGPT o1 je nyní testován v profesionálních podmínkách. Můžeme očekávat, že v dalších verzích bude zase lepší. Vypadá to, že se blíží další vývojová fáze AI, a sice AGI, která již bude schopná komplexního kritického myšlení napříč obory.
Kritické myšlení bylo jednou z důležitých dovedností pro 21. století, o které si každý myslel, že ji AI nikdy nezvládne. Zdá se, že tento předpoklad budeme muset přehodnotit. Možná je na místě se začít připravovat na to, že stroje budou možná schopné do určité míry nahradit i kriticky a inovativně myslící lidi.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025