Pátá průmyslová revoluce je tady. A na rozdíl od těch předchozích, které se zaměřovaly výhradně na technologický pokrok, Průmysl 5.0, jak bývá často obecně označována, klade velký důraz na spolupráci mezi lidmi a stroji. Vedle orientace na oblasti, jako jsou umělá inteligence, robotika či drony, si tato nová éra uvědomuje význam a důležitost lidské kreativity při řešení problémů spojených právě s uvedenými technologiemi. [1]
A právě ona spolupráce lidí a strojů je pro úspěch v budoucnosti zcela klíčová. Jinými slovy, ti lidé, kteří budou schopni se stroji lépe spolupracovat, budou mít větší šanci stát se úspěšnými.
Vzestup umělé inteligence a s ní spojené automatizace neustále mění podobu mnoha různých odvětví a vytváří naléhavou potřebu nejen rozvíjet technické kompetence, ale též inovativně přemýšlet o tom, jak dané technologie smysluplně využívat.
[1]
Pojďme si nyní představit 3 konkrétní způsoby, jak naše žáky na Průmysl 5.0 připravit.
Pokud bychom hledali zařízení, která naplňují výše popsané principy spojené s Průmyslem 5.0, pak jsou to například drony.
Ty navíc patří k nejúčinnějším způsobům, jak přiblížit STEM výuku žákům, při níž zažijí scénáře řešení reálných a často naléhavých problémů z různých odvětví každodenního života.
Žáci se tak seznámí se všemi klíčovými oblastmi, od inženýrství a fyziku přes kódování a analýzu dat až po odvětví spojená s provozem bezpilotních systémů, které při práci na projektech s hmatatelným dopadem na reálný svět lze zažít. Příkladem mohou být průzkumy zemědělské půdy, analýza půdních podmínek s cílem pomoci zlepšit výnosy plodin, návrhy dronů na podporu zdravotnických iniciativ, jako je doručování zdravotnického materiálu do odlehlých oblastí, tedy projekty odrážející inovace z oblasti logistiky zdravotnictví. Zkušenosti z podobných projektů připravují žáky na skutečná povolání a osvětlují jim možné budoucí profesní cesty, po kterých by se mohli vydat.
Ve světě, který se stále více řídí daty, je další důležitou dovedností, kterou se žáci musí naučit, shromažďování, analýza a interpretace informací, aby mohli činit informovaná rozhodnutí. Zavedení projektové výuky, zaměřené na sběr a analýzu dat, poskytne žákům další praktické zkušenosti.
Práce se stává stále více globální, multifunkční a mezioborová. Proto si žáci musí též osvojit schopnost efektivně komunikovat v různých mezinárodních týmech. Prostřednictvím projektů zážitkového učení, při nichž spolupracují na společných cílech, si zároveň zdokonalují komunikační dovednosti, což odráží prostředí spolupráce, s nímž se budou setkávat v budoucích zaměstnáních.
Přestože jsou technické dovednosti nezbytné, charakteristickým faktorem Průmyslu 5.0 je synergie mezi lidskou vynalézavostí a strojovou přesností. Naše schopnost inovovat a spolupracovat se stroji při řešení složitých problémů bude tuto éru charakterizovat. Školy by se proto měly zaměřit vedle technického vzdělávání také na podporu kreativity, protože budoucí pracovní síla bude muset navrhovat nová řešení, vést týmy a řešit výzvy, které se teprve objeví.
Konkrétním řešením může být začlenění designového myšlení do učebních plánů, při němž se žáci zapojí do iteračních procesů při vytváření nápadů a prototypů, a také při testování řešení složitých problémů. Designové myšlení by žáci mohli v rámci výuky využít k vytváření inteligentních domácích zařízení, která propojují lidské pohodlí s přesností umělé inteligence a přitom se zaměřují na řešení orientovaná na uživatele.
Kurzy podnikání ve školách pak umožní žákům vytvářet technologické startupy, v nichž identifikují společenský problém, navrhnou technologické řešení a představí svůj nápad porotcům, kolegům, a dokonce i potenciálním investorům. Takové projekty podporují jak kreativitu při vymýšlení nových nápadů, tak spolupráci s technologiemi, aby se dané nápady staly skutečností.
[1]
Při přípravě žáků na budoucnost v éře 5. průmyslové revoluce musíme znovu a znovu přehodnocovat náš přístup ke vzdělávání. Už dávno nestačí učit technické i netechnické dovednosti izolovaně. V kontextu Průmyslu 5.0 musíme být schopni vytvářet taková vzdělávací prostředí, která dokážou kombinovat technické dovednosti s inovativním řešením problémů, rozvíjet a podporovat kreativitu, adaptabilitu, spolupráci a celou řadu dalších dovedností (od těch projektových po komunikační), které žákům pomohou ve stále složitějším a technologiemi poháněném světě uspět.
[1]
*
Problematiku Průmyslu 5.0 propagujeme na Spomocníkovi dlohodobě. Řadu z výše uvedených přístupů a principů najdete ve vybraných článcích níže.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025