Spomocník Základní vzdělávání Definování AI kompetencí
Odborný článek

Definování AI kompetencí

17. 2. 2025 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Informace o práci odborníků z Opened Culture, kteří definovali specifické kompetence potřebné pro využití AI ve vzdělávání.

Skupina odborníků sdružená kolem Opened Culture (Angela Gunder, Josh Herron, Nicole Weber) se rozhodla na základě dizertační práce (nám již známého) aglického experta Douga Belshawa z roku 2014 [1], která se věnovala obecně digitálním kompetencím (The Essential Elements of Digital Literacies), definovat průnik obecných kompetencí s těmi, které je třeba mít při využití AI. Všichni tito odborníci se věnují otevřenému vzdělávání (OER), a tak je logické, že i tato práce má licenci CC (Dimensions of AI Literacies [2]). Popsali celkem 8 kompetencí:

  • AI kompetence kulturní
    Kulturní AI kompetence zahrnuje pochopení souvislostí, ve kterých jsou nástroje umělé inteligence používány žáky, pedagogy a administrátory, a rozpoznání sociokulturních norem včetně postupů, které tyto souvislosti utvářejí. Zahrnuje učení se, jak ostatní používají nástroje umělé inteligence ve výukových a učebních prostředích (tvorba promptů, iterativní konverzace s velkými jazykovými modely). Navíc vyžaduje obeznámenost s různými výstupy vytvářenými nástroji AI, jako jsou multimodální artefakty (text, grafika, videa). Díky pochopení těchto různorodých možností mohou jednotlivci používat AI způsoby, které jsou kulturně citlivé a v souladu se vzdělávacími cíli.

  • AI kompetence kognitivní
    Kognitivní AI kompetence zahrnuje rozvoj dovedností nezbytných pro navigaci v různých prostředích umělé inteligence za účelem efektivního budování znalostí a porozumění. Stejně jako se fyzická síla buduje pravidelným cvičením, kognitivní kompetence vyžaduje aktivní využívání širokého spektra různých nástrojů a systémů AI podporujících poznávání a posilující znalosti a odbornost. Nutnou součástí je chápání tendence AI zobecňovat na základě nejdominantnějších narativů současnosti. Kromě toho zahrnuje vnímání silných i slabých stránek AI, tj. schopnost identifikovat, jaké nástroje AI lze pro ten který úkol použít, a kdy ho lépe vykoná člověk. Tento vyvážený přístup zajistí, aby se AI používala přiměřeně a efektivně ve vzdělávacím kontextu.

  • AI kompetence konstruktivní
    Konstruktivní AI kompetence zahrnuje pochopení toho, co to znamená vytvořit nebo vyrobit něco v prostředích s umělou inteligencí. Patří sem remix, při němž se nástroje AI používají k vytváření nového obsahu úpravou a revizí stávajících materiálů. Vzhledem ke složitosti atribuce v mnoha dílech vytvořených AI je rozvoj této kompetence úzce spojen se schopností identifikovat původní zdroje obsahu, zajistit náležité uznání a orientovat se v etických důsledcích přivlastňování a remixování materiálů. Tento přístup podporuje odpovědné a kreativní využívání umělé inteligence respektující duševní vlastnictví a etické aspekty.

  • AI kompetence komunikační
    Komunikační AI kompetence se zaměřuje na schopnost chápat význam výstupu AI v konkrétních souvislostech a zajišťuje, že myšlenky a sdělení jsou předkládány efektivně. Je úzce spjata s kompetencí kreativní, protože zahrnuje schopnost při vytváření obsahu vyjádřit myšlenku. Propojena je také s kompetencí kulturní, protože od AI vyžaduje porozumění stylu sdělení, tónu a hlasu, aby bylo možné vhodně přizpůsobit komunikaci pro různé publikum a kontexty. Vyžaduje schopnost rozpoznat společenskou dynamiku AI, když dochází k interakci lidských a technologických aktérů. Pochopení toho, jak člověk komunikuje s nástroji umělé inteligence (chatboti), přímo ovlivňuje obdržené výstupy. Tato kompetence podporuje efektivní komunikaci díky tomu, že spojuje technické dovednosti s kulturním povědomím a účelovým záměrem.

  • AI kompetence osobnostní
    Osobnostní AI kompetence klade důraz na rozvoj sebejistoty a sebedůvěry při používání nástrojů AI ke generování nápadů, uvádění těchto nápadů do praxe a hodnocení jejich účinnosti a dopadu. Pěstuje smysl pro zvědavost a ochotu zkoumat nové nástroje a nová prostředí. Zahrnuje svobodu selhání a vnímá ho jako přínos pro opakované zlepšování. Podporuje otevřenost, autenticitu a růstové myšlení, které je postaveno na učení se z chyb. Integruje schopnost řídit vlastní učení a řešit problémy využitím zpětné vazby generované lidskými instruktory i nástroji AI. Významnou složkou je proces hodnocení a uplatnění zpětné vazby v rámci propojené komunity praxe, která vytváří podmínky k neustálému učení a inovacím.

  • AI kompetence kreativní
    Kreativní AI kompetence zpochybňuje mylnou představu, že kreativita je vrozená vlastnost, a místo toho zdůrazňuje, že jde o dovednost, kterou lze rozvíjet a pěstovat. Zahrnuje schopnost generovat nové nápady, uvádět je do praxe a posuzovat jejich hodnotu a dopad, přičemž tato hodnocení jsou formována jak individuálními poznatky, tak vlivem komunity. Podporuje experimentování s novými metodami a procesy k dosažení výsledků, které byly dříve obtížné, nebo dokonce nemožné. Vyžaduje silný smysl pro inovace a schopnost porozumět novým situacím. Spoléhá se na osobnostní kompetenci, protože se neobejde bez určité úrovně autonomie a ochoty riskovat. Staví na integraci AI do vzdělávacího prostředí, v němž pedagogové i žáci používají nástroje umělé inteligence ke zvýšení kreativity a podněcování nových přístupů.

  • AI kompetence kritická
    Schopnost kriticky vnímat vlastnosti AI patří mezi nejdůležitější součásti celkové AI kompetence. Začíná rozpoznáváním mocenských struktur zabudovaných do prostředí AI, identifikací toho, kdo nebo co je v těchto systémech privilegované, a pochopením toho, co je zahrnuto či vyloučeno z datových zdrojů AI. Patří sem též schopnost rozpoznat zkreslení (halucinace) přítomné v nástrojích AI i schopnost zpochybnit předpoklady, které stojí za generovanými výstupy. Zahrnuje porozumění tomu, jak a kde jsou použity uživatelské vstupy, včetně povědomí o tom, jak velké jazykové modely (LLM) pracují s existujícími zdroji. S tím souvisí řešení otázek ochrany soukromí a bezpečnosti, jako je dodržování institucionálních zásad a zákonů. Tato kompetence zahrnuje používání dat generovaných AI k přijímání informovaných a kritických rozhodnutí o strategii, alokaci zdrojů a provozních procesech, což vede k tomu, že nástroje AI jsou ve vzdělávacím kontextu uplatňovány zodpovědně a eticky.

  • AI kompetence občanská
    Občanská AI kompetence se zaměřuje na využívání znalostí a dovedností AI k pozitivnímu přínosu pro společnost tím, že podporuje spravedlivější a inkluzivnější vzdělávací prostředí. Zahrnuje úvahy o tom, jak může AI pomoci vytvářet kulturně obohacující obsah, který vyvolává pocit sounáležitosti a komunity ve třídě. Klade důraz na využití AI k dosažení adaptivního a personalizovaného učení, které respektuje minulé zkušenosti a dovednosti žáků a staví na nich. Tato kompetence navíc podporuje budování otevřenosti ohledně používání AI a řešení problémů, jako je digitální propast či zajištění spravedlivého přístupu k nástrojům AI. Chápe AI jako prostředek umožňující širší zapojení do společnosti umožňující jednotlivcům plně se zapojit do občanského života a přispívat ke společenskému pokroku.

Na závěr snad jen signifikantní sdělení Douga Belshawa, které ukazuje smysl jeho práce: „Snažím se udělat svět lepším místem, než jsem ho našel. Pokud děláte něco podobného, ozvěte se!

Doug Belshaw – The Essential Elements of Digital Literacies FBN Maker Party

Literatura a použité zdroje

[1] – BELSHAW, Doug. The Essential Elements of Digital Literacies. 2014. [cit. 2025-1-16]. Dostupný z WWW: [https://dougbelshaw.com/essential-elements-book.pdf].
[2] – GUNDER, Angela. Dimensions of AI Literacies. 2024. [cit. 2025-1-16]. Dostupný z WWW: [https://openedculture.com/projects/dimensions-of-ai-literacies/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.