Zakladatel bostonského Centra pro transformaci kurikula (CCR), jehož Převrácené čtyřrozměrné kurikulum se snažíme propagovat, Charles Fadel nedávno zveřejnil studii přehledně shrnující snahu specifikovat obecnou umělou inteligenci (AGI). Ukazuje se, že zavést exaktní definici nebude vůbec jednoduché.
Připomeňme si pro začátek definici Wikipedie:
Obecná umělá inteligence (anglicky Artificial General Intelligence) je typ umělé inteligence (AI), která má za cíl replikovat kognitivní schopnosti člověka. Má schopnost chápat, učit se a aplikovat znalosti v širokém spektru úkolů na úrovni srovnatelné s lidskou inteligencí. Obecná AI se dokáže přizpůsobit novým situacím, řešit neznámé problémy a vykonávat různé intelektuální úkoly.
Současný vývoj AI v podobě velkých jazykových modelů (LLM) vede mnoho odborníků k přesvědčení, že AGI je již na spadnutí. Jestliže je AGI naším cílem, měli bychom být schopni rozpoznat, zda jsme ho již dosáhli. To ale není možné bez jasné definice. Potíž je v tom, že zatím neexistuje ani všeobecně přijímaná definice inteligence lidské. Vypadá to, že je shoda jen na tom, že koncept lidské inteligence je příliš proměnlivý na to, aby se dal přesně vymezit (např. viz Howard Gardner). Ale pokud inteligence nemůže být jednoznačně definována, jak ji potom můžeme identifikovat u AGI.
Charles si dal tu práci a prostudoval celou řadu existujících přístupů k definování AGI a úrovní její progrese z dílny nejznámějších tvůrců LLM (Turingův test, Google DeepMind, Open AI, ARC Test, Nvidia) a zjistil jejich přínosy i nedostatky. Dospěl k závěru, že nemá smysl zjišťovat dosažení AGI, ale můžeme zkoumat určité indikátory její přítomnosti.
Možná se na ukázku seznamme s jednou sázkou, která se týká právě této problematiky. Dne 30. prosince 2024 se Gary Marcus a Miles Brundage vsadili (zde), že bude AGI dosažena do roku 2027. Dohodli se na těchto deseti úkolech, které musí AI splnit:
U dosud neznámého mainstreamového filmu (bez čtení recenzí apod.) rozezná dějové zvraty, okamžiky vhodné k zasmání, vytvoří shrnutí bez vymýšlení nepravdy a dokáže odpovědět na otázky jako, kdo jsou postavy, jaké jsou jejich konflikty a motivace.
Analogicky u knih – umí číst nové mainstreamové romány a spolehlivě odpovídá na otázky týkající se zápletky, postav, konfliktů, motivací apod. s přesahem, který by dokázal udělat běžný člověk.
Tvoří poutavé stručné životopisy a nekrology, které jsou podloženy spolehlivými zdroji, bez zjevných halucinací.
Osvojí si základy téměř jakékoli nové videohry během několika minut nebo hodin a řeší originální problémy ve virtuálním světě příslušné videohry.
Zjistí pádné a přesvědčivé právní informace bez halucinací.
Spolehlivě sestaví bezchybný kód o více než 10 000 řádcích ze specifikace v přirozeném jazyce nebo pomocí interakcí s neodborným uživatelem. (Přebírání kódu z existujících knihoven se nepočítá.)
S malým, nebo žádným lidským zapojením napíše knihu Pulitzerova kalibru, beletrii či literaturu faktu.
S malým, nebo žádným lidským zapojením napíše scénář oscarového kalibru.
S malou, nebo žádnou lidskou účastí přijde s vědeckými objevy Nobelova kalibru, které mění paradigma.
Vezme libovolné důkazy z matematické literatury psané přirozeným jazykem a převede je do symbolické formy vhodné pro ověření.
Uvidíme, do jaké míry se pánové Gary Marcus a Miles Brundage přiblížili ve svých indikátorech ke stavu, kterého do roku 2027 AGI dosáhne, a zda bude na požadovaných vlastnostech shoda. Ke splnění této jejich sázky stačí, když AGI úspěšně udělá alespoň 8 z 10 úkolů. Pokud jimi vybraný panel expertů splnění potvrdí, dá Gary 2 000 dolarů na charitu, když ne, Miles dá 20 000 dolarů. Z toho je hezky vidět, kdo z nich má menší důvěru v pokrok.
Podle všeho bude uznání existence AGI mnohem více závislé na společenském přijetí než na definici. Pro ty z nás, kteří preferují přesnost a data, to není snadno akceptovatelné, ale vzhledem k obtížné definovatelnosti samotné inteligence to asi jinak nepůjde. Lidstvo bude konfrontováno se schopnostmi umělé inteligence, ať už budou mít jakoukoli podobu. Jde o to, abychom je dokázali přijmout a využít ke svému prospěchu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025