Množí se zprávy o tom, že AI agenti dokážou v rámci distanční asynchronní online výuky udělat velké množství práce za žáka. Pak je obtížné rozeznat, zda si účastník nějakého tradičního online kurzu (např. xMOOC) vůbec nějaké nové znalosti odnesl. Problematiku fundovaně rozebírá známá odbornice na design vysokoškolských kurzů Philippa Hardman [1].
Základní doporučení je po celou dobu, kdy se asynchronní online výuka praktikuje, pořád stejné. Žák musí cítit potřebu se něco naučit a výsledek musí být schopen osobně demonstrovat. Philippa problematiku zpracovala ve formě přehledné tabulky:
Tradiční online vzdělávání |
Éra AI agentů |
Model obsah–test |
AI generování praxe a zpětná vazba |
Kognitivní oddělení |
Kognitivní propojení |
Metrické hodnocení |
Kompetenční hodnocení |
Oddělené módy |
Propojené módy |
Orientace na LMS |
Konec LMS, nástup AI agentů |
Philippa konstatuje, že cesta k AI podporovanému učení je zatím dost nejasná a platformy, které ji podporují, se závratným tempem vyvíjejí. Ten, kdo se po ní chce vydat, musí sledovat tyto 3 procesy:
Analýza
Přehodnocení toho, jak analyzujeme vzdělávací potřeby, přesunutí od zaměření na pedagoga k žákovi.
Nastavení výuky
Přepracování obsahu a aktivit s cílem upřednostnit aktivní zapojení žáka před pasivním přijímáním poznatků a opakováním.
Hodnocení
Transformace metod hodnocení od zkoumání míry dokončení zadání k měření dopadu na reálný svět.
Vzestup umělé inteligence by neměl být vnímán jako hrozba, ale jako příležitost. Nástup AI odhaluje letité nedostatky obsahově náročných online kurzů založených na testech a zdůrazňuje potřebu učení řízeného žákem, které je založeno na jeho rozhodování.
Aktuální výzvou pro výukové designéry a pedagogy není budovat aktivity odolné vůči umělé inteligenci, ale navrhnout výuku, která je tak poutavá a efektivní, že ji nikdo nebude chtít delegovat na AI. Umělá inteligence nesnižuje význam učení – vyzývá nás, abychom ho zdokonalili.
A povšimněte si ještě jedné skutečnosti, která nám byla známa již dlouho před nástupem AI. Technologie dokážou podporovat různé výukové metody. Stále zřetelněji se však ukazuje, že je třeba se orientovat více na konstruktivní přístup než instruktivní (viz Možnosti otevírající vlastní cesty za poznáním).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025