George Siemens je nám dobře známý americký vědec zabývající se využitím vzdělávacích technologií. Spolu se Stephenem Downesem je duchovním otcem dosud nepřekonané didaktické koncepce konektivismu. Nyní je profesorem a spoluzakladatelem Center for Change and Complexity in Learning na University of South Australia. Aktuálně se jeho jméno objevilo ve spojení s novým startupem Matter and Space, který slibuje revoluční přístup k personalizovanému učení ve věku umělé inteligence (AI). Dlouhodobě sledujeme stále větší posun jeho vnímání cílů vzdělávání od získávání a hodnocení poznatků k pochopení smyslu života (viz AI posouvá pedagogiku od epistemologie k ontologii).
Nedávno se Georgovi podařilo rozpoutat v odborných kruzích diskuzi o tom, do jaké míry je správné za vzdělávací obsah platit (viz zpráva Stephena Downese). Připomeňme jen, že se vlastně nejedná o nic nového. Podobné polemiky se vedou po celou dobu existence otevřených vzdělávacích zdrojů (OER). AI ovšem tuto problematiku posouvá na docela jinou úroveň.
Všechno nasvědčuje tomu, že AI má schopnost dramaticky změnit práci se znalostmi, a potvrdit tak konstruktivistické trendy, které sledujeme již dávno. Znalost fakt se stává stále méně důležitá a roste potřeba umět se orientovat v komplexních prostředích a chápat je. Jinými slovy, smysluplnost, vytváření významů a hledání cesty (s jejich dosud nedefinovanými dílčími prvky) jsou základem pro budování znalostí. [1]
Již mnoho let v souvislosti se vzdělávacími technologiemi mluvíme o potřebě personalizace. Jedná se o schopnost přizpůsobit učení každému jednotlivému žákovi tak, aby pedagogický vstupní bod k učení tvořilo to, kým jsou, a ne to, co se mají naučit. Velké jazykové modely (LLM) toto bez problémů dokážou – mají transmutační schopnosti. Prostřednictvím jedné či dvou vět v systémovém pokynu (promptu) lze dosáhnout přizpůsobení výstupu potřebám uživatele. Chcete vysvětlit umělou inteligenci farmáři? Víte, že žák má ADHD? Několik malých změn v promptu a odrazí se to ve způsobu, jakým LLM přistupuje k učení. Mluv jako pirát. Mluv jazykem Shakespeara. Jazykové změny jsou otázkou malého metakomentáře zaslaného LLM. Tato schopnost měnit neboli transmutovat informace se stane ústřední součástí toho, jak bude AI zaváděna ve vzdělávání. [1]
George v sobě nezapře konektivistu. Podle něj nemá smysl napodobovat online to, jak výuka probíhá ve škole. Technologie umožňují získávat poznatky od kohokoli a každý z nás může přispět k růstu ostatních. Znalosti nejsou centralizované. Učení není jednosměrný tok vyžadující učitele. Snadná tvorba digitálního obsahu (Twitter, Facebook, Instagram, YouTube) znamenala, že jsme potřebovali nové dovednosti. Vstřebávání toho, co říkal učitel, přestalo být plnohodnotným vzdělávacím zážitkem. Zapojení ostatních, učit se navazovat kontakty, učit se filtrovat informace, pochopení cyklu tvorby, pochopení toho, že transparentní učení je aktem učení ve spojení s ostatními, to vše se stalo stejně důležitým jako tradiční výuka. Učitel již není ústředním bodem, stal se uzlem v síti znalostí. [2]
AI výrazně usnadňuje tvorbu produktů ve výuce využitelných. Škála nástrojů (Replit, Cursor, OV, Windsurf, Bolt, Lovable) se stává ekvivalentem minulých webů pro čtení a zápis. Software může vytvářet kdokoli. Dovednosti se posunuly od znalosti kódování k metadovednostem, jako je znalost kladení správných otázek a používání AI k řešení problémů. Každý může vyvíjet osobní aplikace, osobní informační systémy a osobní API. To znamená, že aplikace budou vyvíjeny tak, aby k nim AI přistupovala a zpracovávala je. Agenti se stávají běžnou součástí výuky.
Matter and Space slibuje, že s pomocí AI dokáže vzdělávání personalizovat a zároveň zpřístupnit masám. Chce odstranit omezení, která mají tradiční vzdělávací systémy konstruované tak, aby vyhověly všem. Cílem nemá být „jen to, co se naučíte, jde o to, kým se stanete“, uvádí se na webových stránkách. Vyvíjí AI interaktivní rozhraní (AI Interactive interface), které má všechny teoretické požadavky naplnit (viz video). Zatím však jsou k dispozici jen dokonalá propagační videa, nejspíše určená potenciálním investorům. Vše je teprve v počáteční fázi vývoje.
Přestože současný vývoj nasvědčuje tomu, že možná konečně skutečně dojde k disrupci nejen vzdělávání, nesmíme zapomínat na to, že podobné předpovědi zde byly již mnohokrát (Nezdařená disrupce podle Reicha). Tuto skutečnost v souvislosti s novým startupem připomíná též Audrey Watters – zde [3]. Snad se za založením Matter and Space neskrývá jen chytrý marketingový tah a profesionálně vypadající videa.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025